Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Rover en Fietsersbond ontstemd over besluit NS doorzetten reserveringsplicht

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Consumentenorganisaties Reizigersvereniging Rover, Fietsersbond, KBO-PCOB, LSVb en Ieder(in) waarschuwen fietsers voor veel onduidelijkheid nu NS de verplichte reservering voor het meenemen van een fiets in de trein doorzet. Dit meldt Rover.

Vanaf 10 juli is voor het meenemen van de fiets in de trein een reservering verplicht. NS heeft besloten vast te houden aan deze pilot ondanks het negatieve advies van de consumentenorganisaties in het Locov en ruim 11.000 handtekeningen van reizigers die een petitie van Fietsersbond, Rover, wielersportbond NTFU en Fietsplatform tegen de reserveringsplicht tekenden.

Steeds minder plek voor de fiets

De laatste jaren heeft NS in enkele materieeltypen het aantal fietsplekken verminderd. Hierdoor is er nu op drukke momenten te weinig plek. De consumentenorganisaties wilden de NS overtuigen om te kiezen voor meer fietsplekken in de trein in plaats van het ontmoedigen van reizen met de fiets. NS heeft echter aangegeven niet te investeren in extra fietsplekken in bestaand materieel. Ook geeft NS geen gehoor aan het verzoek van consumentenorganisaties om te komen met een OV Fiets met extra voorzieningen voor fietstoeristen.

Ervaringen melden

Rover, Fietsersbond, wielersportbond NTFU, Fietsplatform, Ieder(in), LSVb en KBO-PCOB betreuren het besluit van NS en verwachten de nodige problemen voor reizigers met een fiets in de trein. Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen, roepen zij reizigers op om ervaringen met het reserveringssysteem te melden. Dat kan bij NS of via het speciale e-mailadres fietsintrein@fietsersbond.nl.

Door: Nationale Transportgids

01 maart '24 ( 8:12)

Podcastserie Trein vol verhalen van Arriva

Oostnet (later Syntus) startte een kwarteeuw geleden op de treinlijn Almelo-Mariënberg. Deze regionale treindienst betekende het begin van meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn als onderdeel van de Vechtdallijnen. Over die historische gebeurtenis van 25 jaar geleden heeft Arriva een podcastserie gemaakt. Dat meldt Arriva.

29 februari '24 (11:45)

Komend weekend geen treinen van en naar Den Haag

ProRail gaat samen met aannemer BAM aan de sporen en perrons van station Den Haag Centraal werken, zo meldt de spoorbeheerder donderdag. Daarom is de dienstregeling op 2 en 3 maart en van 9 tot en met 13 maart aangepast. Er rijden dan geen treinen tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag Centraal. In het weekend van 9 en 10 maart rijden er helemaal geen treinen van en naar Den Haag Centraal.

29 februari '24 (10:55)

Station Nijmegen krijgt komende jaren metamorfose

Het station van Nijmegen gaat komende jaren op de schop. Voor de komende vier jaar gaat aannemer Dura Vermeer in opdracht van ProRail aan de slag met het Gelderse station.

28 februari '24 (16:22)

Vervoersbedrijf gezocht voor concessie Achterhoek-Rivierenland

De provincie Gelderland is voor de dienstregeling 2025 nog op zoek naar een vervoersbedrijf dat de treinen wil rijden in de concessie Achterhoek-Rivierenland. Momenteel rijden Arriva en Breng nog in die concessie.

27 februari '24 (14:15)

Arriva denkt dat treinen in Nederland goedkoper kan

Als de NS de prijzen van treinkaartjes volgend jaar flink zou verhogen, betekent dit niet automatisch dat treinen met Arriva dan eveneens flink duurder wordt. De op een na grootste spoorvervoerder in Nederland ziet daarnaast kansen om treinreizen op termijn goedkoper te maken.

27 februari '24 (13:52)

Rover pleit voor snelle ingrijp politiek: 'trein wordt onbetaalbaar'

Reizigersvereniging Rover roept de politiek op om opnieuw fors te investeren in treinvervoer, om te voorkomen dat treinreizen voor veel mensen onbetaalbaar wordt. In het jaarverslag dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) dinsdagochtend publiceerden, werd duidelijk dat de spoorvervoerder overweegt om de prijs van een treinkaartje vanaf 2025 met ruim 10 procent te verhogen. Maar duurdere kaartjes zullen alleen maar meer reizigers kosten, waarschuwt Rover. Het demissionaire kabinet maakte in oktober weliswaar een bedrag van 120 miljoen euro vrij waarmee de NS een prijsstijging dit jaar kan voorkomen, maar "de politiek moet ook voor 2025 en later een oplossing bieden", aldus een woordvoerster van de reizigersorganisatie.

27 februari '24 (11:26)

NS overweegt treinkaartjes volgend jaar flink duurder te maken

De Nederlandse Spoorwegen (NS) overwegen de prijzen van treinkaartjes en abonnementen volgend jaar fors te verhogen, mogelijk met meer dan 10 procent. Dat meldt het spoorbedrijf in zijn jaarverslag over het afgelopen jaar. Voor dit jaar kon de NS een eerder voorgenomen tariefsverhoging nog uitstellen, maar dat lijkt volgend jaar niet meer mogelijk.

27 februari '24 ( 9:24)

Voorjaarsvoordeel bij Interrail: 15% korting

Interrail heeft sinds 20 februari jl. een voorjaarssale van 15%. Deze korting is geldig op alle ‘flexi passen’ en op alle ‘doorlopende passen’. De actie loopt tot 5 maart dit jaar.

27 februari '24 ( 9:15)

Container op spoorlijn: geen treinen tussen Zwolle en Kampen

Tussen Zwolle en Kampen rijden geen treinen omdat een container van een vrachtwagen op de spoorlijn is gevallen, meldt ProRail. De container blokkeert de beveiligde overweg op de Nieuweveer Allee in Zwolle en de overweg is ook beschadigd.

27 februari '24 ( 8:03)

Terugkeer vroege Intercity Rotterdam-Dordrecht

Na advies van reizigersvereniging Rover en andere consumentenorganisaties heeft NS besloten later dit jaar de vroege Intercity van Rotterdam naar Dordrecht weer te laten rijden. Dat meldt Rover.