Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

NS-stations krijgen woensdag nieuwe omroepstem

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
De NS gaat vanaf woensdag een nieuwe omroepstem aan de reizigers introduceren. Stemactrice Karin van As neemt het stokje over van Tuffie Vos, die al 25 jaar op de Nederlandse treinstations te horen is. Woensdagochtend klinkt de nieuwe omroepstem voor het eerst op de stations Leiden Lammenschans en Soest-Zuid. Gedurende de dag komen daar steeds meer kleine treinstations bij. De NS verwacht dat de stem van Van As eind 2021 op alle stations in het land te horen is.

De stem van Van As is gekozen uit een groep professionele stemacteurs en -actrices. De NS lette bij het kiezen van een nieuwe omroepstem erop dat de persoon goed verstaanbaar is en vriendelijk klinkt. Het spoorwegbedrijf liet onderzoeksbureau Neurensics daarvoor zelfs hersenonderzoek doen onder 24 reizigers.

Nieuwe stem verzacht negatieve emoties

De deelnemers kregen tijdens een hersenscan drie verschillende stemmen te horen: de stem van Van As, een andere voor de deelnemers onbekende stem en een stem van een geliefde, zoals een moeder of vriendin. Uit het onderzoek bleek dat de stem van Van As negatieve emoties verzacht. Dat is volgens de NS belangrijk omdat de omroepstem ook vervelende zaken als vertragingen, werkzaamheden en perronwissels moet verkondigen.

Text-to-speech

De NS maakt voor de nieuwe stationsomroep voor het eerst gebruik van de techniek text-to-speech. Deze geavanceerde techniek zet een om te roepen bericht automatisch om in een door Van As uitgesproken tekst, aangepast op het station en op de situatie. Zij heeft hiervoor allerlei losse klanken, woorden en zinnen ingesproken.

De voorganger van Van As, Tuffie Vos, was in 1996 voor het eerst te horen op een NS-station. In 2005 klonk haar stem op alle stations in het land. Naar schatting schalde haar stem meer dan 2,5 miljoen keer op de stations.

Door: ANP
Beeld: NS - Karin van As - de nieuwe omroepstem van NS

26 juli '24 (12:15)

Eurostar vraagt reizigers treinrit waar mogelijk uit te stellen

Eurostar vraagt aan alle reizigers hun treinreis indien mogelijk uit te stellen. Het treinverkeer in Frankrijk is flink ontregeld door sabotage op het Franse spoor. Internationale treinen tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag anderhalf uur langer over, omdat ze omgeleid worden.

26 juli '24 ( 9:30)

Eurostar-treinen van en naar Frankrijk omgeleid of geannuleerd

Internationale treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag 1,5 uur langer over door brandstichtingen langs het Franse spoor. Meerdere treinen zijn geannuleerd, meldt een woordvoerder van het spoorwegbedrijf.

26 juli '24 ( 8:10)

Ook komend weekend bijna geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam gaan uitlopen. Gevolg daarvan is dat ook komend weekend bijna geen treinen tussen beide steden rijden. Volgens spoorwegbeheerder ProRail duren de werkzaamheden minimaal tot en met zondag 28 juli 2024. Daarover bericht NS.

25 juli '24 (11:30)

NS: uitloop werk aan spoor leidt tot forse drukte Zomercarnaval

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker maandagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart. De NS verwacht hierdoor "forse drukte" op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam.

23 juli '24 ( 9:10)

NS voert kleine aanpassingen door in dienstregeling HSL

De dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) wordt enigszins aangepast. NS doet dat naar aanleiding van de verdere beperking van de maximumsnelheid op een groot deel van deze lijn. Die snelheid gaat op verschillende plekken van 120 naar 80 kilometer per uur, wat ertoe leidt dat een reis gemiddeld circa drie minuten langer duurt. Daarover bericht NS.

22 juli '24 (18:15)

Vanavond start herstel spoor in Zuid-Limburg

Spoorbeheerder ProRail hoopt dat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht in de loop van dinsdagochtend weer normaal kan rijden. Door de zware regenval ontstond zondagochtend een verzakking, waardoor er schade aan het spoor is ontstaan. Daardoor rijden sinds zondag minder treinen tussen de twee Limburgse steden.

22 juli '24 (10:30)

Ook vandaag minder treinen tussen Sittard en Maastricht door verzakt spoor

De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade "best wel groot" is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.