Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

NS presenteert gemoderniseerde en duurzame dubbeldekker

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
NS heeft gister de gemoderniseerde dubbeldekker van het type VIRM 2 en 3 gepresenteerd. De trein is voorzien van een fonkelnieuw jasje en heeft onder meer duurzame verlichting, een nieuw klimaatsysteem en USB-poorten in zowel 1e als 2e klasse. Dit meldt NS. 

De trein gaat deze week de dienstregeling in om reizigers comfortabel naar hun bestemming te brengen. Het is de eerste van 45 dubbeldekkertreinen (242 rijtuigen) die NS de komende twee jaar volledig moderniseert tot een nieuwe trein die voldoet aan de huidige reizigerswensen en techniek. Dit gebeurt op een duurzame manier, 99 procent van de trein wordt hergebruikt of gerecycled. De investering in deze serie treinen bedraagt 400 miljoen euro en maakt deel uit van de 3,7 miljard euro die NS investeert in nieuwe en gemoderniseerde treinen voor de reizigers.

NS logo krijgt prominentere plek

Deze gemoderniseerde dubbeldekker is de eerste trein met een volledig nieuwe uitstraling aan de buitenzijde. Dit is in lijn met de nieuwe huisstijl van NS, waarbij de flow is toegepast en het logo een prominentere plek heeft gekregen. Studio Dumbar is de bedenker van het NS-logo en deze nieuwe huisstijl. De toekomstige nieuwe en gemoderniseerde treinen krijgen deze zelfde uitstraling. Onlangs zijn ook de Vectron locomotieven die bijvoorbeeld voor de Nightjet nachttrein worden gebruikt voorzien van de nieuwe uitstraling. 

Trots gevoel

"Met de stap voor stap aangekondigde versoepelingen in de coronaregels verwelkomen we onze reizigers graag weer in onze treinen. Zeker met deze fonkelnieuw ogende, frisse trein", zegt Marjan Rintel, president-directeur van NS. "Deze trein biedt reizigers vast en zeker een comfortabele reis. We zijn er trots op dat we onze dubbeldekkers een dubbele levensduur kunnen geven in eigen huis en dat dit op een nagenoeg volledig circulaire manier tot stand komt."

Door: Nationale Transportgids
Beeld: NS

01 maart '24 ( 8:12)

Podcastserie Trein vol verhalen van Arriva

Oostnet (later Syntus) startte een kwarteeuw geleden op de treinlijn Almelo-Mariënberg. Deze regionale treindienst betekende het begin van meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn als onderdeel van de Vechtdallijnen. Over die historische gebeurtenis van 25 jaar geleden heeft Arriva een podcastserie gemaakt. Dat meldt Arriva.

29 februari '24 (11:45)

Komend weekend geen treinen van en naar Den Haag

ProRail gaat samen met aannemer BAM aan de sporen en perrons van station Den Haag Centraal werken, zo meldt de spoorbeheerder donderdag. Daarom is de dienstregeling op 2 en 3 maart en van 9 tot en met 13 maart aangepast. Er rijden dan geen treinen tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag Centraal. In het weekend van 9 en 10 maart rijden er helemaal geen treinen van en naar Den Haag Centraal.

29 februari '24 (10:55)

Station Nijmegen krijgt komende jaren metamorfose

Het station van Nijmegen gaat komende jaren op de schop. Voor de komende vier jaar gaat aannemer Dura Vermeer in opdracht van ProRail aan de slag met het Gelderse station.

28 februari '24 (16:22)

Vervoersbedrijf gezocht voor concessie Achterhoek-Rivierenland

De provincie Gelderland is voor de dienstregeling 2025 nog op zoek naar een vervoersbedrijf dat de treinen wil rijden in de concessie Achterhoek-Rivierenland. Momenteel rijden Arriva en Breng nog in die concessie.

27 februari '24 (14:15)

Arriva denkt dat treinen in Nederland goedkoper kan

Als de NS de prijzen van treinkaartjes volgend jaar flink zou verhogen, betekent dit niet automatisch dat treinen met Arriva dan eveneens flink duurder wordt. De op een na grootste spoorvervoerder in Nederland ziet daarnaast kansen om treinreizen op termijn goedkoper te maken.

27 februari '24 (13:52)

Rover pleit voor snelle ingrijp politiek: 'trein wordt onbetaalbaar'

Reizigersvereniging Rover roept de politiek op om opnieuw fors te investeren in treinvervoer, om te voorkomen dat treinreizen voor veel mensen onbetaalbaar wordt. In het jaarverslag dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) dinsdagochtend publiceerden, werd duidelijk dat de spoorvervoerder overweegt om de prijs van een treinkaartje vanaf 2025 met ruim 10 procent te verhogen. Maar duurdere kaartjes zullen alleen maar meer reizigers kosten, waarschuwt Rover. Het demissionaire kabinet maakte in oktober weliswaar een bedrag van 120 miljoen euro vrij waarmee de NS een prijsstijging dit jaar kan voorkomen, maar "de politiek moet ook voor 2025 en later een oplossing bieden", aldus een woordvoerster van de reizigersorganisatie.

27 februari '24 (11:26)

NS overweegt treinkaartjes volgend jaar flink duurder te maken

De Nederlandse Spoorwegen (NS) overwegen de prijzen van treinkaartjes en abonnementen volgend jaar fors te verhogen, mogelijk met meer dan 10 procent. Dat meldt het spoorbedrijf in zijn jaarverslag over het afgelopen jaar. Voor dit jaar kon de NS een eerder voorgenomen tariefsverhoging nog uitstellen, maar dat lijkt volgend jaar niet meer mogelijk.

27 februari '24 ( 9:24)

Voorjaarsvoordeel bij Interrail: 15% korting

Interrail heeft sinds 20 februari jl. een voorjaarssale van 15%. Deze korting is geldig op alle ‘flexi passen’ en op alle ‘doorlopende passen’. De actie loopt tot 5 maart dit jaar.

27 februari '24 ( 9:15)

Container op spoorlijn: geen treinen tussen Zwolle en Kampen

Tussen Zwolle en Kampen rijden geen treinen omdat een container van een vrachtwagen op de spoorlijn is gevallen, meldt ProRail. De container blokkeert de beveiligde overweg op de Nieuweveer Allee in Zwolle en de overweg is ook beschadigd.

27 februari '24 ( 8:03)

Terugkeer vroege Intercity Rotterdam-Dordrecht

Na advies van reizigersvereniging Rover en andere consumentenorganisaties heeft NS besloten later dit jaar de vroege Intercity van Rotterdam naar Dordrecht weer te laten rijden. Dat meldt Rover.