Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Staatssecretaris Van Veldhoven wil liever geen subsidie voor nieuwe nachttrein

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Nieuwe nachttreinen tussen Nederland en andere landen moeten zonder subsidie mogelijk zijn. "Ik denk dat dit mogelijk is", heeft demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) gezegd bij de eerste aankomst van de nieuwe slaaptrein uit Wenen.

Voor de zogeheten Nightjet die vanaf dinsdag dagelijks van Amsterdam naar de Oostenrijkse hoofdstad en Innsbruck rijdt, stelde de overheid nog 6,7 miljoen euro subsidie beschikbaar. Maar dit moet volgens Van Veldhoven gezien worden als een pilot. De bewindsvrouw gaat ervan uit dat er vraag is naar meer internationale treinverbindingen die niet per se door NS hoeven te worden uitgebaat. Voor een volgende nachttrein trekt ze liever geen subsidie meer uit.

Toch is het nog maar de vraag of de kosten van nachttreinen met de ticketverkoop kunnen worden gedekt. Toen de oude CityNightLine-treinen vanuit Nederland eind 2016 werden gestaakt, werd hiervan eigenlijk niet meer zoveel gebruikgemaakt. De staatssecretaris vindt het echter belangrijk dat Nederlanders bij buitenlandse reizen komende jaren vaker kiezen voor de trein, vooral omdat het veel duurzamer is dan korte vluchten met het vliegtuig.

ÖBB

De Nederlandse Spoorwegen (NS) werken bij de nieuwe nachttrein samen met de Oostenrijkse spoorvervoerder ÖBB, die de laatste tijd sterk inzet op nieuwe grensoverschrijdende nachtverbindingen. Als het aan NS-topvrouw Marjan Rintel ligt krijgt Nederland er straks ook meer bestemmingen bij. De ambitie is om later dit jaar ook een nachttrein tussen Nederland en Zürich in te stellen, maar of dit lukt is nog niet zeker. Rintel wil niet ingaan op vragen over de noodzaak van subsidie van eventuele volgende nachttreinen.

De prioriteit bij internationale treinreizen moet volgens de NS overigens niet op het nachtnet liggen, maar op een snelle trein naar Berlijn. Achter de schermen wordt er met spoorbeheerder ProRail gewerkt aan een plan hiervoor. Maar voordat het mogelijk is om in zo’n vier uur van Amsterdam naar Berlijn te treinen, zijn we waarschijnlijk heel wat jaren verder. Zo’n project kost niet alleen veel geld, maar er is ook goede afstemming nodig met Duitsland.

Brussel

Van Veldhoven snapt dat er voor het bevorderen van internationale treinreizen in Europa grote investeringen nodig zijn. Het onderwerp staat volgens haar ook in Brussel op de agenda. Maar voordat er wordt besloten over de grote projecten, vindt ze het van belang dat bijvoorbeeld ticketsystemen van landen beter op elkaar afgestemd worden. Ze zegt een lijst naar de Tweede Kamer te sturen met treinzaken waarover volgens haar in Europa nog betere afspraken kunnen worden gemaakt.

De Nederlandse overheid is ook nog met de NS en andere openbaarvervoersbedrijven in gesprek over extra steun om ze uit de coronacrisis te helpen. De NS had eerder aangegeven nog veel extra geld nodig te hebben. Van Veldhoven hoopt dat er voor de zomer meer duidelijkheid is over een vangnet.

Door: ANP

01 juli '25 ( 9:09)

Reisassistentie op veertig treinstations in Limburg

De provincie Limburg investeert in toegankelijk openbaar vervoer. Ze verleent Arriva een projectsubsidie van 651.447 euro voor het inrichten en aanbieden van reisassistentie op veertig treinstations. Daarover bericht de provincie Limburg.

01 juli '25 ( 8:00)

Primeur in Nederland: circulaire spoorstaven

ProRail heeft zaterdag 28 juni en zondag 29 juni 2025 in Noord-Holland (op het traject Hoofddorp-Leiden) voor het eerst ruim dertig kilometer spoor met volledig circulaire spoorstaven vernieuwd. Deze spoorstaven zijn duurzaam vervaardigd uit gerecycled staal van oude Nederlandse spoorstaven. Een belangrijke stap in de verduurzaming van de spoorinfrastructuur en een primeur voor Nederland. Dat meldt ProRail.

30 juni '25 (18:37)

ProRail waarschuwt: neem water mee en houd reisinformatie in de gaten

Spoorbeheerder ProRail waarschuwt reizigers om deze week extra maatregelen te nemen tegen mogelijke vertragingen door de hitte. Neem voldoende water mee en houd de reisinformatie goed in de gaten, luidt het advies.

30 juni '25 (13:19)

NS doet onderzoek naar oorzaak explosie in trein bij Limmen

De NS doet nog onderzoek naar de aanleiding van de explosie in de elektriciteitskast in een trein bij Limmen. Zondagavond 29 juni ontplofte de kast en daardoor schoot ook een deel van de wand los. Eén persoon raakte daarbij gewond en drie anderen werden onwel. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:12)

Extra treinen naar strand in Zandvoort door warme weer

Door het warme weer rijdt de NS de komende dagen met zes treinen per uur naar Zandvoort. Dat zijn er twee meer dan normaal, laat een woordvoerster weten. De extra treinen naar het strand rijden naar verwachting tot en met woensdag.

30 juni '25 ( 2:30)

Explosie in trein bij Castricum: één gewonde en honderden reizigers geëvacueerd

Zo'n 650 mensen zijn geëvacueerd uit een trein die stilstond op het spoor ter hoogte van Castricum, meldt de veiligheidsregio. In een elektriciteitskast van de trein was zondagavond een explosie. Daarbij raakte één persoon gewond.

28 juni '25 (11:15)

Overzichtstentoonstelling Vier de Beeldmix geopend op station Hilversum

Donderdag 26 juni 2025 is op station Hilversum de grote overzichtstentoonstelling ‘Vier de Beeldmix, Nederlandse fotografen van vroeger en nu’ geopend. Deze expositie vormt het sluitstuk van een reeks van twaalf tentoonstellingen die de veelzijdigheid van de Nederlandse fotografie vieren. Dat meldt NS.

27 juni '25 (13:46)

Station Zaandam in alle kleuren voor Roze Zaterdag

Op zaterdag 28 juni viert Zaanstad het absolute hoogtepunt van de Pride week: Roze Zaterdag. Het feest begint al op station Zaandam waar reizigers feestelijk worden ontvangen in thema. Het evenement is goed bereikbaar per trein. Binnen vijf minuten wandelen of fietsen met de OV-fiets, bereiken feestgangers het centrum. Dat meldt de NS.

27 juni '25 (10:45)

Iedere tien minuten een trein op Utrecht Leidsche Rijn

Vanaf maandag 30 juni stoppen er zes in plaats van vier treinen per uur op Utrecht Leidsche Rijn . De trein van Utrecht Centraal naar Leiden Centraal via Woerden gaat op maandag tot en met donderdag extra stoppen op Utrecht Leidsche Rijn. De huidige verbinding tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn blijft ook vier keer per uur rijden. Dat meldt de NS.

27 juni '25 ( 9:11)

Twee weken aangepaste dienstregeling Zuidzijde Amsterdam

Van vrijdag 27 juni tot en met zondag 13 juli 2025 maakt spoorwegbeheerder ProRail de entree van station Amsterdam Zuid gereed voor groot bouwmaterieel. Dat meldt NS.