Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Staatssecretaris Van Veldhoven wil liever geen subsidie voor nieuwe nachttrein

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Nieuwe nachttreinen tussen Nederland en andere landen moeten zonder subsidie mogelijk zijn. "Ik denk dat dit mogelijk is", heeft demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) gezegd bij de eerste aankomst van de nieuwe slaaptrein uit Wenen.

Voor de zogeheten Nightjet die vanaf dinsdag dagelijks van Amsterdam naar de Oostenrijkse hoofdstad en Innsbruck rijdt, stelde de overheid nog 6,7 miljoen euro subsidie beschikbaar. Maar dit moet volgens Van Veldhoven gezien worden als een pilot. De bewindsvrouw gaat ervan uit dat er vraag is naar meer internationale treinverbindingen die niet per se door NS hoeven te worden uitgebaat. Voor een volgende nachttrein trekt ze liever geen subsidie meer uit.

Toch is het nog maar de vraag of de kosten van nachttreinen met de ticketverkoop kunnen worden gedekt. Toen de oude CityNightLine-treinen vanuit Nederland eind 2016 werden gestaakt, werd hiervan eigenlijk niet meer zoveel gebruikgemaakt. De staatssecretaris vindt het echter belangrijk dat Nederlanders bij buitenlandse reizen komende jaren vaker kiezen voor de trein, vooral omdat het veel duurzamer is dan korte vluchten met het vliegtuig.

ÖBB

De Nederlandse Spoorwegen (NS) werken bij de nieuwe nachttrein samen met de Oostenrijkse spoorvervoerder ÖBB, die de laatste tijd sterk inzet op nieuwe grensoverschrijdende nachtverbindingen. Als het aan NS-topvrouw Marjan Rintel ligt krijgt Nederland er straks ook meer bestemmingen bij. De ambitie is om later dit jaar ook een nachttrein tussen Nederland en Zürich in te stellen, maar of dit lukt is nog niet zeker. Rintel wil niet ingaan op vragen over de noodzaak van subsidie van eventuele volgende nachttreinen.

De prioriteit bij internationale treinreizen moet volgens de NS overigens niet op het nachtnet liggen, maar op een snelle trein naar Berlijn. Achter de schermen wordt er met spoorbeheerder ProRail gewerkt aan een plan hiervoor. Maar voordat het mogelijk is om in zo’n vier uur van Amsterdam naar Berlijn te treinen, zijn we waarschijnlijk heel wat jaren verder. Zo’n project kost niet alleen veel geld, maar er is ook goede afstemming nodig met Duitsland.

Brussel

Van Veldhoven snapt dat er voor het bevorderen van internationale treinreizen in Europa grote investeringen nodig zijn. Het onderwerp staat volgens haar ook in Brussel op de agenda. Maar voordat er wordt besloten over de grote projecten, vindt ze het van belang dat bijvoorbeeld ticketsystemen van landen beter op elkaar afgestemd worden. Ze zegt een lijst naar de Tweede Kamer te sturen met treinzaken waarover volgens haar in Europa nog betere afspraken kunnen worden gemaakt.

De Nederlandse overheid is ook nog met de NS en andere openbaarvervoersbedrijven in gesprek over extra steun om ze uit de coronacrisis te helpen. De NS had eerder aangegeven nog veel extra geld nodig te hebben. Van Veldhoven hoopt dat er voor de zomer meer duidelijkheid is over een vangnet.

Door: ANP

20 februari '24 (10:53)

Spoorwegmuseum doelt op wereldrecord met 'robottrein'

In samenwerking met Stichting Leaphy gaat het Spoorwegmuseum te Utrecht een poging tot een wereldrecord wagen. Dat meldt het museum in een persbericht. Op woensdag 28 februari willen ze de langste (speelgoed)robottrein laten rijden. Het huidige record staat op Belgische naam en werd gevestigd in 2016.

20 februari '24 ( 9:41)

Keolis Blauwnet gaat er weer voor na instroom nieuwe machinisten

Keolis Blauwnet is weer op volle vaart na een dipje, dat meldt het bedrijf en treinenweb.nl. Na genoeg machinisten aangenomen te hebben is de kans op uitval sterk afgenomen op de lijnen Enschede-Zwolle en Zwolle-Kampen.

20 februari '24 ( 8:12)

Langere treinen tussen Utrecht en Leiden

Tussen Utrecht, Alphen aan den Rijn en Leiden gaan voortaan iets langere treinen rijden. Dat is goed nieuws voor reizigers. NS heeft reizigersvereniging Rover laten weten met onder andere deze maatregel vertragingen op dit traject tegen te gaan. Daarover bericht Rover.

19 februari '24 (14:52)

Vanwege werkzaamheden 10 dagen minder treinen naar Luchthaven Schiphol

Vanaf maandag 26 februari rijden er tien dagen minder treinen richting Schiphol door werkzaamheden, meldt ProRail. NS roept reizigers die op die dagen via de luchthaven moeten reizen op om de reisplanner voor vertrek te checken.

19 februari '24 (14:47)

Slecht beoordeeld Den Helder Zuid krijgt een opknapbeurt

Station Den Helder Zuid krijgt een opknapbeurt, meldt treinenweb.nl. Volgens ProRail is het huidige station verouderd en in slechte conditie. Dit jaar en volgend jaar zal er gewerkt worden om het station toegankelijker en mooier te maken.

16 februari '24 (10:41)

NS in samenwerking met Koninklijk Visio gestart met begeleiden blinde kinderen

De Nederlandse Spoorwegen (NS) is in samenwerking met Koninklijk Visio gestart met het begeleiden van bijna slechtziende en blinde kinderen die reizen met de trein. De NS vermeldt op hun website dat ze het belangrijk vinden om deze groep kinderen welkom te heten in de trein.

16 februari '24 ( 9:25)

Kinderen met visuele beperking maken ervaringsreis met NS

Donderdag 15 februari 2024 hebben slechtziende en blinde kinderen van expertisecentrum Koninklijke Visio met NS een ervaringsreis gemaakt van Eindhoven naar Weert. Dat meldt NS.

16 februari '24 ( 7:15)

Op station Vroomshoop stoppen weer treinen

Het treinverkeer tussen Almelo en Mariënberg is vrijdagochtend weer op gang gekomen. De treinen stoppen ook weer op station Vroomshoop, meldt ProRail.

15 februari '24 (17:30)

Tweede Kamer schuift met tientallen miljoenen voor drie infrastructuurprojecten

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

15 februari '24 (14:00)

Geweld tegen NS-personeel: vakbonden willen meer maatregelen

Vakbonden FNV en CNV willen dat de NS en de politiek meer doen om agressie tegen NS-medewerkers tegen te gaan. Donderdag werd bekend dat het personeel van de NS vorig jaar vaker slachtoffer is geweest van ernstige fysieke en verbale incidenten dan in 2022.