19 mei 2021 om 12:11
< 1 min lezen

Drie keer minder ov-reizen dan normaal tijdens coronacrisis

Nederlanders gebruikten sinds de eerste lockdown in maart vorig jaar drie keer minder het openbaar vervoer vergeleken met de periode voor corona. Dat komt naar voren uit cijfers van ov-chipkaartbedrijf Translink. Vervoerders hopen dat passagiers weer meer gebruik gaan maken van het ov omdat niet-essentiële reizen vanaf woensdag weer zijn toegestaan.

Vanaf het begin van de coronacrisis noteerden de openbaar vervoersbedrijven in totaal bijna 570 miljoen check-ins. In normale tijden waren dat er zo’n 1,47 miljard geweest. Daarvoor hebben de onderzoekers van Translink telkens een vergelijking gemaakt met eenzelfde week in 2019.

Tijdens de eerste weken van de coronacrisis nam het aantal ov-reizen af met ruim 80 procent. Vanaf 7 juli werd reizigers niet meer gevraagd om alleen met goede reden het ov te pakken. Daarna werd het inderdaad wat drukker in het ov, al was die trend al wat langer aan de gang. Half december mochten mensen weer alleen noodzakelijke ov-reizen maken. Deze maatregel is woensdag opgeheven.

Door de afname van het aantal passagiers hebben vervoersbedrijven forse omzetverliezen gemaakt. Daarnaast is door de coronacrisis “het reisgedrag blijvend veranderd”, volgens een woordvoerder van de NS. Het bedrijf verwacht dat het aantal passagiers ook in de toekomst lager blijft, onder meer omdat mensen vaker blijven thuiswerken. Hoewel de NS de aankomende vier jaar bijna anderhalf miljard euro moet besparen om weer financieel gezond te worden, “mag de prijs van een treinkaartje wat ons betreft niet stijgen door de coronacrisis”. Het bedrijf heeft de prijs van een treinkaartje alleen verhoogd met het inflatiecijfer van 1,5 procent.

Reizigersvereniging Rover waarschuwde maandag de Tweede Kamer voor bezuinigingen in het openbaar vervoer, vooral bij regionale vervoersbedrijven. “De reiziger betaalt de rekening”, zegt Rover-directeur Freek Bos. Vervoersbedrijven kunnen overheidssteun krijgen, maar moeten daarvoor een plan opstellen om bijvoorbeeld kosten te besparen. Rover vreest dat de uitkomst zal zijn dat de ritprijzen worden verhoogd of bijvoorbeeld buslijnen worden geschrapt.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van spoortransport
    • Spoortransport

    NS-top ontevreden over uitlatingen Arriva in strijd om Noordelijke Lijnen

    Gisteren om 16:08
    • Spoortransport

    Vrachtwagens domineren goederenvervoer, ondanks plannen voor meer gebruik van spoor en binnenvaart

    Gisteren om 16:00

Aankomende evenementen

18 Sep
Raildagen 2025
  • Landelijk
19 Sep
Career Experience voor de luchtvaart- & reisindustrie
  • Zuid-Holland
01 Oct
Scheepsmotoren Event 2025: De toekomst van scheepsaandrijving
  • Zuid-Holland