Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Drie keer minder ov-reizen dan normaal tijdens coronacrisis

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Nederlanders gebruikten sinds de eerste lockdown in maart vorig jaar drie keer minder het openbaar vervoer vergeleken met de periode voor corona. Dat komt naar voren uit cijfers van ov-chipkaartbedrijf Translink. Vervoerders hopen dat passagiers weer meer gebruik gaan maken van het ov omdat niet-essentiële reizen vanaf woensdag weer zijn toegestaan.

Vanaf het begin van de coronacrisis noteerden de openbaar vervoersbedrijven in totaal bijna 570 miljoen check-ins. In normale tijden waren dat er zo’n 1,47 miljard geweest. Daarvoor hebben de onderzoekers van Translink telkens een vergelijking gemaakt met eenzelfde week in 2019.

Tijdens de eerste weken van de coronacrisis nam het aantal ov-reizen af met ruim 80 procent. Vanaf 7 juli werd reizigers niet meer gevraagd om alleen met goede reden het ov te pakken. Daarna werd het inderdaad wat drukker in het ov, al was die trend al wat langer aan de gang. Half december mochten mensen weer alleen noodzakelijke ov-reizen maken. Deze maatregel is woensdag opgeheven.

Door de afname van het aantal passagiers hebben vervoersbedrijven forse omzetverliezen gemaakt. Daarnaast is door de coronacrisis "het reisgedrag blijvend veranderd", volgens een woordvoerder van de NS. Het bedrijf verwacht dat het aantal passagiers ook in de toekomst lager blijft, onder meer omdat mensen vaker blijven thuiswerken. Hoewel de NS de aankomende vier jaar bijna anderhalf miljard euro moet besparen om weer financieel gezond te worden, "mag de prijs van een treinkaartje wat ons betreft niet stijgen door de coronacrisis". Het bedrijf heeft de prijs van een treinkaartje alleen verhoogd met het inflatiecijfer van 1,5 procent.

Reizigersvereniging Rover waarschuwde maandag de Tweede Kamer voor bezuinigingen in het openbaar vervoer, vooral bij regionale vervoersbedrijven. "De reiziger betaalt de rekening", zegt Rover-directeur Freek Bos. Vervoersbedrijven kunnen overheidssteun krijgen, maar moeten daarvoor een plan opstellen om bijvoorbeeld kosten te besparen. Rover vreest dat de uitkomst zal zijn dat de ritprijzen worden verhoogd of bijvoorbeeld buslijnen worden geschrapt.

Door: ANP

01 maart '24 ( 8:12)

Podcastserie Trein vol verhalen van Arriva

Oostnet (later Syntus) startte een kwarteeuw geleden op de treinlijn Almelo-Mariënberg. Deze regionale treindienst betekende het begin van meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn als onderdeel van de Vechtdallijnen. Over die historische gebeurtenis van 25 jaar geleden heeft Arriva een podcastserie gemaakt. Dat meldt Arriva.

29 februari '24 (11:45)

Komend weekend geen treinen van en naar Den Haag

ProRail gaat samen met aannemer BAM aan de sporen en perrons van station Den Haag Centraal werken, zo meldt de spoorbeheerder donderdag. Daarom is de dienstregeling op 2 en 3 maart en van 9 tot en met 13 maart aangepast. Er rijden dan geen treinen tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag Centraal. In het weekend van 9 en 10 maart rijden er helemaal geen treinen van en naar Den Haag Centraal.

29 februari '24 (10:55)

Station Nijmegen krijgt komende jaren metamorfose

Het station van Nijmegen gaat komende jaren op de schop. Voor de komende vier jaar gaat aannemer Dura Vermeer in opdracht van ProRail aan de slag met het Gelderse station.

28 februari '24 (16:22)

Vervoersbedrijf gezocht voor concessie Achterhoek-Rivierenland

De provincie Gelderland is voor de dienstregeling 2025 nog op zoek naar een vervoersbedrijf dat de treinen wil rijden in de concessie Achterhoek-Rivierenland. Momenteel rijden Arriva en Breng nog in die concessie.

27 februari '24 (14:15)

Arriva denkt dat treinen in Nederland goedkoper kan

Als de NS de prijzen van treinkaartjes volgend jaar flink zou verhogen, betekent dit niet automatisch dat treinen met Arriva dan eveneens flink duurder wordt. De op een na grootste spoorvervoerder in Nederland ziet daarnaast kansen om treinreizen op termijn goedkoper te maken.

27 februari '24 (13:52)

Rover pleit voor snelle ingrijp politiek: 'trein wordt onbetaalbaar'

Reizigersvereniging Rover roept de politiek op om opnieuw fors te investeren in treinvervoer, om te voorkomen dat treinreizen voor veel mensen onbetaalbaar wordt. In het jaarverslag dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) dinsdagochtend publiceerden, werd duidelijk dat de spoorvervoerder overweegt om de prijs van een treinkaartje vanaf 2025 met ruim 10 procent te verhogen. Maar duurdere kaartjes zullen alleen maar meer reizigers kosten, waarschuwt Rover. Het demissionaire kabinet maakte in oktober weliswaar een bedrag van 120 miljoen euro vrij waarmee de NS een prijsstijging dit jaar kan voorkomen, maar "de politiek moet ook voor 2025 en later een oplossing bieden", aldus een woordvoerster van de reizigersorganisatie.

27 februari '24 (11:26)

NS overweegt treinkaartjes volgend jaar flink duurder te maken

De Nederlandse Spoorwegen (NS) overwegen de prijzen van treinkaartjes en abonnementen volgend jaar fors te verhogen, mogelijk met meer dan 10 procent. Dat meldt het spoorbedrijf in zijn jaarverslag over het afgelopen jaar. Voor dit jaar kon de NS een eerder voorgenomen tariefsverhoging nog uitstellen, maar dat lijkt volgend jaar niet meer mogelijk.

27 februari '24 ( 9:24)

Voorjaarsvoordeel bij Interrail: 15% korting

Interrail heeft sinds 20 februari jl. een voorjaarssale van 15%. Deze korting is geldig op alle ‘flexi passen’ en op alle ‘doorlopende passen’. De actie loopt tot 5 maart dit jaar.

27 februari '24 ( 9:15)

Container op spoorlijn: geen treinen tussen Zwolle en Kampen

Tussen Zwolle en Kampen rijden geen treinen omdat een container van een vrachtwagen op de spoorlijn is gevallen, meldt ProRail. De container blokkeert de beveiligde overweg op de Nieuweveer Allee in Zwolle en de overweg is ook beschadigd.

27 februari '24 ( 8:03)

Terugkeer vroege Intercity Rotterdam-Dordrecht

Na advies van reizigersvereniging Rover en andere consumentenorganisaties heeft NS besloten later dit jaar de vroege Intercity van Rotterdam naar Dordrecht weer te laten rijden. Dat meldt Rover.