Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

NS komt met nieuwe kortingtickets om goedkoper te reizen met de trein

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De NS komt met drie nieuwe kortingtickets om ervoor te zorgen dat reizigers binnenkort minder geld kwijt zijn voor hun treinreis. De tickets zijn onderdeel van de strategie van het spoorwegbedrijf om de trein betaalbaar te houden en na corona weer meer reizigers te kunnen ontvangen. De nieuwe treinkaartjes en abonnementen zijn tot stand gekomen na uitvoerig onderzoek samen met reizigers en werkgevers. Dit meldt NS.

Met drie nieuwe kaartjes, die ook bij andere treinvervoerders te gebruiken zijn, kan men met korting of tegen een voordelig tarief met de trein reizen. Belangrijke voorwaarde is wel dat in de daluren gereisd gaat worden. “We willen na corona afscheid nemen van de hyperspits en voorkomen dat iedereen op hetzelfde moment de trein neemt. Daarmee blijft spreiden van reizigers belangrijk”, zegt Tjalling Smit,  in de Raad van Bestuur van NS verantwoordelijk voor de reisproducten.

Nieuwe ticketopties NS

Volgens NS gaat het om de volgende drie nieuwe tickets:

  • Vroegboek-dalticket: een e-ticket (enkel of retour) waarmee je tien procent korting krijgt in daluren wanneer je het ticket minimaal vier dagen van tevoren aanschaft.
  • Zesrittenkaart: een e-ticket waarmee je zes ritten in daluren kan maken op een vast traject met twintig procent korting . Er kan op het traject in beide richtingen gereisd worden en je hebt zes maanden om de ritten op te maken.
  • Aangepast groepsticket: met het nieuwe groepsticket kunnen reizigers al vanaf twee of drie personen voor €32,00 in daluren een enkele reis maken naar elk station in Nederland. Op dit moment kan dat pas vanaf vier personen. Het bedrag om een extra persoon mee te nemen wordt wel verhoogd, van €2,00 naar €3,00.

Daarnaast geeft NS de mogelijkheid om een kaartje voor de aansluitende bus-, tram- of metroreis bij NS aan te schaffen. Zo kunnen reizigers de gehele deur-tot-deurreis zoeken, boeken en betalen in de NS-app.

Door: Nationale Transportgids
Beeld:  NS / op de foto: Tjalling Smit

10 december '24 ( 9:00)

Nog hele dag problemen op spoor tussen Schiphol en Utrecht

Het treinverkeer tussen Schiphol en Utrecht kampt nog de hele dag met problemen door een wisselstoring. Volgens een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail rijden de rest van de dag "veel minder treinen" tussen de stations. Ook treinen tussen Schiphol en station Amsterdam Sloterdijk vallen door de wisselstoring uit.

10 december '24 ( 7:39)

Winterse sfeer en activiteiten op verschillende NS-stations

Deze maand organiseert NS op verschillende stations in Nederland, die vaak sfeervol verlicht zijn, acties en events. NS wil reizigers zo een warm wintergevoel geven. Dat meldt NS.

10 december '24 ( 7:15)

Problemen met treinverkeer rond Schiphol en Amsterdam Zuid

Door een stroomstoring en een wisselstoring zijn er problemen op het spoor aan de zuidkant van Amsterdam en rond Schiphol, meldt de NS. Op de site van de NS is te zien dat veel treinen op de stations Schiphol en Amsterdam Zuid dinsdagochtend niet rijden. De problemen duren waarschijnlijk de hele ochtendspits.

09 december '24 (13:30)

Door nieuwe dienstregeling NS meer treinen dan voor corona

De NS gaat de dienstregeling fors uitbreiden. Vanaf zondag 15 december rijden meer treinen in de spits, avonden en weekenden.

06 december '24 (12:00)

ACM: ProRail moet besluit over spoortoegang Arriva herzien

ProRail moet opnieuw een besluit nemen over het verlenen van toegang aan Arriva op het spoor in het noorden van het land. Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is de spoorbeheerder bij een eerder besluit onvoldoende transparant geweest. Arriva had een klacht ingediend bij de markttoezichthouder nadat ProRail een deel van de aangevraagde treindiensten, die de vervoerder vanaf begin volgend jaar wilde verzorgen, had afgewezen.

06 december '24 ( 9:13)

Zakelijke treinreizigers kunnen parkeren via de NS-app

Sinds donderdag 5 december 2024 hebben zakelijke reizigers die met de auto op pad zijn de mogelijkheid om te parkeren via de NS-app. In één app combineert NS parkeerdiensten, treinreizen én deelvervoer, zoals deelfietsen, -auto’s en -scooters. Hiermee beoogt NS werknemers en werkgevers meer gemak en voordeel te bieden. Dat meldt NS.

06 december '24 ( 7:45)

Harde wind hindert ook treinverkeer

Het treinverkeer kampt vrijdagochtend met de gevolgen van de harde wind die een groot deel van Nederland teistert. "Op meerdere plekken in het land hebben we last van de harde wind. Omgewaaide bomen en takken zorgen ervoor dat we niet of minder kunnen rijden", meldt spoorbeheerder ProRail op X.

05 december '24 (17:30)

Inspectie: machinisten reden vorig jaar 98 keer door rood sein

Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen, maar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) maakt zich wel zorgen, omdat er een botsing had kunnen ontstaan. In het jaarverslag Spoorveiligheid laat de inspectie weten dat een trein 29 keer "het gevaarpunt" bereikte.

04 december '24 (13:15)

Ook NS wil voorrang op stroomnet

Grote bedrijven zoals KPN, VodafoneZiggo, NS en transport- en datacenterbedrijven willen voorrang op het stroomnet. Zij zijn het oneens met hun door toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) toegewezen plaats in de wachtrij en zijn naar de rechter gestapt.

03 december '24 ( 8:26)

Drie nieuwe trappen voor station Schiphol Airport

BAM Infra Nederland heeft van spoorwegbeheerder ProRail de opdracht gekregen om drie nieuwe trappen te bouwen tussen het busplatform en de treinperrons van station Schiphol Airport. De werkzaamheden starten in april 2025 en worden naar verwachting in de zomer van 2026 afgerond. Dat meldt ProRail.