Verlies van 8,3 miljoen euro voor Qbuzz in coronajaar

Vervoersmaatschappij Qbuzz heeft afgelopen jaar een verlies geleden van 8,3 miljoen euro. Dat laat het bedrijf weten op basis van het vandaag verschenen jaarverslag. Hoewel de start van het jaar veelbelovend was, daalde in april en mei de reizigersaantallen naar 13 procent – 20 procent van de gebruikelijke reizigers. QBuzz sloot het coronajaar af met in totaal bijna de helft minder reizigers. Dit meldt QBuzz.

“Dat is een heftig resultaat van een ingrijpend jaar”,aldus CEO Gerrit Spijksma. “Wij richten ons op het verbinden van onze reizigers met hun bestemmingen. De kern van onze activiteiten is het realiseren van vanzelfsprekende mobiliteit. COVID-19 maakt reizen met het OV ineens niet meer zo vanzelfsprekend; afstand houden, mondkapjes, extra schoonmaak, zeer beperkt contact met OV medewerkers en meer. Ondanks het ontwrichtende, onzichtbare virus en de onzekerheid en spanning die dat bracht bij onze medewerkers, konden de reizigers op m’n Qbuzz-collega’s rekenen. Dankzij hun inzet en volharding zijn we blijven rijden. Grote dank aan mijn collega’s.”

Verlies bleek beperkt

De beschikbaarheidsvergoeding van de overheid heeft er in 2020 financieel voor gezorgd dat het verlies voor de ov-organisatie beperkt bleef en OV-aanbod op niveau. Onlangs werd bekend dat de beschikbaarheidsvergoeding Qbuzz ook in 2021 door de coronacrisis heen helpt. “Voor de reizigers en voor onze OV medewerkers is dat goed nieuws. Zo kunnen we onze bijdrage leveren aan het heropenen van Nederland. Daar verlangen we allemaal naar.”, zegt Spijksma.

Door: Nationale Transportgids