Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Coronasteun voor ov-sector opnieuw verlengd

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Het openbaar vervoer kijgt ook in het vierde kwartaal financiële steun van de Rijksoverheid om treinen, bussen, metro’s en trams te laten rijden tijdens de coronacrisis. In februari maakte het kabinet bekend dat de ov-sector tot en met september op financiële steun van het Rijk kon rekenen. De regeling is nu doorgetrokken voor heel 2021. Dit meldt de Rijksoverheid. 

Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat: “Het kabinet roept mensen nog steeds op om zoveel mogelijk thuis te werken en ook studenten volgen het onderwijs nog vooral online. Zo willen we de verspreiding van het coronavirus tegen gaan. Tegelijkertijd vragen we het ov wel te blijven rijden, omdat het een vitale sector voor Nederland is. Het brengt een schoonmaker naar zijn nachtdienst in het ziekenhuis en een leerkracht naar school. Het openbaar vervoer is daarmee een belangrijke steunpilaar voor onze economie en maatschappij, niet alleen nu maar ook in de toekomst. Na corona wordt immers weer een flinke groei van reizigers voorzien.”

Resterende kosten compenseren

Door de coronacrisis maken veel minder reizigers gebruik van het openbaar vervoer. Hierdoor hebben de vervoerders nu meer kosten dan inkomsten. Om ervoor te zorgen dat reizigers ook tijdens de coronacrisis met de trein of bus kunnen reizen, heeft het kabinet vorig jaar de beschikbaarheidsvergoeding in het leven geroepen. Dankzij deze regeling kunnen ov-bedrijven tussen de 93 en 95 procent van hun kosten vergoed krijgen. Vervoerders kunnen de resterende kosten compenseren door onder andere het optimaliseren van de dienstregeling. In totaal is er dit jaar ongeveer 1,5 miljard euro beschikbaar.

Reizigers niet zomaar terug

Het verloop van de pandemie is lastig te voorspellen. Daarnaast laten prognoses zien dat het na de coronacrisis tijd kost voordat reizigersaantallen weer op het niveau van voor de crisis zijn. Daarom zal de komende maanden onderzocht worden wat na 2021 nog nodig is om het openbaar vervoer te kunnen laten rijden.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: NS

08 juli '25 (12:58)

Arriva en NS zetten extra treinen in rondom de Nijmeegse Vierdaagse

NS en Arriva zetten extra treinen in van en naar Nijmegen in de week van de Nijmeegse Vierdaagse en tijdens de Vierdaagsefeesten. De vervoerders willen op die manier de grote stroom aan reizigers goed opvangen. Dat meldt Hart van Nederland.

08 juli '25 (10:10)

Geen treinverkeer tussen Amsterdam RAI en Diemen Zuid

Van maandag 7 juli tot en met zaterdag 12 juli 2025 werkt ProRail intensief aan het spoor bij station Duivendrecht. Deze werkzaamheden zijn nodig om het spoor veilig en betrouwbaar te houden. Tijdens deze periode wordt er dag en nacht gewerkt. Dit kan mogelijk hinder opleveren voor de omgeving. Daarover bericht ProRail.

07 juli '25 (15:36)

NS brengt je veilig naar de Nijmeegse Vierdaagse

Ruim 1,5 miljoen wandelaars en feestvierders gaan vanaf zaterdag 12 juli weer genieten van het grootste feest van Nijmegen. De Nijmeegse Vierdaagse is van dinsdag 15 tot en met vrijdag 18 juli, maar ook de dagen ervoor stroomt de stad al vol. NS en Arriva rijden vanaf zaterdag 12 juli extra treinen van en naar Nijmegen. Dat meldt NS.

07 juli '25 (12:00)

Geen treinverkeer tussen Hengelo en Enschede vanwege werkzaamheden

Van donderdag 17 tot en met zondag 20 juli werkt ProRail tussen Hengelo en Enschede aan de treinbeveiliging op het spoor. Hierdoor kunnen NS en Blauwnet geen treinen rijden tussen Hengelo en Enschede. De NS Sprinters vanuit Apeldoorn rijden op donderdag 17 en vrijdag 18 juli niet verder dan Almelo, de Intercity rijdt wel door naar Hengelo. NS en Blauwnet zetten op alle dagen bussen in tussen Hengelo en Enschede. De NS-bussen rijden rechtstreeks van Hengelo naar Enschede en andersom, de bussen van Blauwnet stoppen ook op station Enschede Kennispark. Dat meldt de NS.

04 juli '25 ( 8:52)

Veiligere overweg Kleine Spoorbomen in Hilversum

Auto’s en ander gemotoriseerd verkeer kunnen niet langer gebruikmaken van de overweg aan de Kleine Spoorbomen in Hilversum. Deze overweg kan alleen nog worden gepasseerd door fietsers en voetgangers. Daardoor is het een veilige, overzichtelijke oversteek geworden. Dat meldt ProRail.

03 juli '25 ( 8:44)

Weer minder goederenvervoer over het spoor

Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

02 juli '25 (15:46)

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.

02 juli '25 (15:46)

Verwachting ProRail: wind gaat treinverkeer op hsl minder hinderen

Het treinverkeer op de hogesnelheidslijn is volgens spoorbeheerder ProRail "veel beter beschermd" tegen de harde wind na de plaatsing van wind- en geluidsschermen. Die zijn de afgelopen jaren langs de spoorlijn gezet om de wind tegen te houden.

01 juli '25 ( 9:09)

Reisassistentie op veertig treinstations in Limburg

De provincie Limburg investeert in toegankelijk openbaar vervoer. Ze verleent Arriva een projectsubsidie van 651.447 euro voor het inrichten en aanbieden van reisassistentie op veertig treinstations. Daarover bericht de provincie Limburg.

01 juli '25 ( 8:00)

Primeur in Nederland: circulaire spoorstaven

ProRail heeft zaterdag 28 juni en zondag 29 juni 2025 in Noord-Holland (op het traject Hoofddorp-Leiden) voor het eerst ruim dertig kilometer spoor met volledig circulaire spoorstaven vernieuwd. Deze spoorstaven zijn duurzaam vervaardigd uit gerecycled staal van oude Nederlandse spoorstaven. Een belangrijke stap in de verduurzaming van de spoorinfrastructuur en een primeur voor Nederland. Dat meldt ProRail.