Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

VolkerRail aan de slag met Spoorboog Hoogeveen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Een betere overstap voor reizigers in Groningen en Zwolle, dat is straks mogelijk door aanpassingen aan het spoor bij station Hoogeveen. ProRail heeft na een aanbesteding VolkerRail geselecteerd om de werkzaamheden uit te voeren. Dit meldt ProRail.

In de huidige situatie remmen treinen in de boog (bocht) bij Hoogeveen af tot 80 kilometer per uur. Door aanpassing van het spoor aan weerzijden van het station kunnen treinen in de toekomst op snelheid blijven rijden. Hierdoor kan de dienstregeling van de treinen aangepast worden en verbetert de overstap van reizigers in Groningen en Zwolle.

Planning werkzaamheden

De komende tijd bereidt VolkerRail de werkzaamheden voor. Naar verwachting start het werk buiten na de zomer. In december 2022 is het af. In maart 2022 rijden één weekend geen treinen vanwege de werkzaamheden. Van 7 tot en met 22 mei 2022 vindt er een langere periode werk plaats waardoor geen treinverkeer mogelijk is. Er rijden dan bussen in plaats van treinen. Omwonenden ontvangen rond de zomer nadere informatie over de planning en uitvoering van de werkzaamheden.

Spoorplan Noord-Nederland

De aanpassingen bij Hoogeveen maken deel uit van het spoorplan Noord-Nederland. Spoorplan Noord-Nederland is een ‘deltaplan’ voor het spoor in het Noorden. Waarbij het aantal reismogelijkheden met de trein flink toeneemt door betere verbindingen naar de knooppunten Leeuwarden, Groningen en Zwolle.

Op deze drie knooppunten zorgt ProRail voor goede aansluitingen op de regionale lijnen. En dat maakt dat het hele netwerk verbetert: meer treinen, meer overstapmogelijkheden en betere aansluitingen. Hierdoor wordt het Noorden beter bereikbaar.

Door: Nationale Transportgids

01 maart '24 ( 8:12)

Podcastserie Trein vol verhalen van Arriva

Oostnet (later Syntus) startte een kwarteeuw geleden op de treinlijn Almelo-Mariënberg. Deze regionale treindienst betekende het begin van meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn als onderdeel van de Vechtdallijnen. Over die historische gebeurtenis van 25 jaar geleden heeft Arriva een podcastserie gemaakt. Dat meldt Arriva.

29 februari '24 (11:45)

Komend weekend geen treinen van en naar Den Haag

ProRail gaat samen met aannemer BAM aan de sporen en perrons van station Den Haag Centraal werken, zo meldt de spoorbeheerder donderdag. Daarom is de dienstregeling op 2 en 3 maart en van 9 tot en met 13 maart aangepast. Er rijden dan geen treinen tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag Centraal. In het weekend van 9 en 10 maart rijden er helemaal geen treinen van en naar Den Haag Centraal.

29 februari '24 (10:55)

Station Nijmegen krijgt komende jaren metamorfose

Het station van Nijmegen gaat komende jaren op de schop. Voor de komende vier jaar gaat aannemer Dura Vermeer in opdracht van ProRail aan de slag met het Gelderse station.

28 februari '24 (16:22)

Vervoersbedrijf gezocht voor concessie Achterhoek-Rivierenland

De provincie Gelderland is voor de dienstregeling 2025 nog op zoek naar een vervoersbedrijf dat de treinen wil rijden in de concessie Achterhoek-Rivierenland. Momenteel rijden Arriva en Breng nog in die concessie.

27 februari '24 (14:15)

Arriva denkt dat treinen in Nederland goedkoper kan

Als de NS de prijzen van treinkaartjes volgend jaar flink zou verhogen, betekent dit niet automatisch dat treinen met Arriva dan eveneens flink duurder wordt. De op een na grootste spoorvervoerder in Nederland ziet daarnaast kansen om treinreizen op termijn goedkoper te maken.

27 februari '24 (13:52)

Rover pleit voor snelle ingrijp politiek: 'trein wordt onbetaalbaar'

Reizigersvereniging Rover roept de politiek op om opnieuw fors te investeren in treinvervoer, om te voorkomen dat treinreizen voor veel mensen onbetaalbaar wordt. In het jaarverslag dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) dinsdagochtend publiceerden, werd duidelijk dat de spoorvervoerder overweegt om de prijs van een treinkaartje vanaf 2025 met ruim 10 procent te verhogen. Maar duurdere kaartjes zullen alleen maar meer reizigers kosten, waarschuwt Rover. Het demissionaire kabinet maakte in oktober weliswaar een bedrag van 120 miljoen euro vrij waarmee de NS een prijsstijging dit jaar kan voorkomen, maar "de politiek moet ook voor 2025 en later een oplossing bieden", aldus een woordvoerster van de reizigersorganisatie.

27 februari '24 (11:26)

NS overweegt treinkaartjes volgend jaar flink duurder te maken

De Nederlandse Spoorwegen (NS) overwegen de prijzen van treinkaartjes en abonnementen volgend jaar fors te verhogen, mogelijk met meer dan 10 procent. Dat meldt het spoorbedrijf in zijn jaarverslag over het afgelopen jaar. Voor dit jaar kon de NS een eerder voorgenomen tariefsverhoging nog uitstellen, maar dat lijkt volgend jaar niet meer mogelijk.

27 februari '24 ( 9:24)

Voorjaarsvoordeel bij Interrail: 15% korting

Interrail heeft sinds 20 februari jl. een voorjaarssale van 15%. Deze korting is geldig op alle ‘flexi passen’ en op alle ‘doorlopende passen’. De actie loopt tot 5 maart dit jaar.

27 februari '24 ( 9:15)

Container op spoorlijn: geen treinen tussen Zwolle en Kampen

Tussen Zwolle en Kampen rijden geen treinen omdat een container van een vrachtwagen op de spoorlijn is gevallen, meldt ProRail. De container blokkeert de beveiligde overweg op de Nieuweveer Allee in Zwolle en de overweg is ook beschadigd.

27 februari '24 ( 8:03)

Terugkeer vroege Intercity Rotterdam-Dordrecht

Na advies van reizigersvereniging Rover en andere consumentenorganisaties heeft NS besloten later dit jaar de vroege Intercity van Rotterdam naar Dordrecht weer te laten rijden. Dat meldt Rover.