Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Spoorvervoer: dit zijn de belangrijkste plannen van de politieke partijen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Op 17 maart zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Corona lijkt het belangrijkste thema, maar hoe wordt er bij de verschillende partijen eigenlijk gedacht over spoorvervoer? De een pleit voor een Lightrail in de randstad, de ander wil dat de Lelylijn naar Groningen er komt en weer een ander is voor een noordtak van de Betuwelijn. De Nationale Transportgids is graag uw gids in spoortransportland en zette daarom de belangrijkste standpunten uit enkele verkiezingsprogramma’s op een rij.

Treinvervoer

Als het gaat om vervoer via het spoor in Nederland zijn de meeste partijen veelal gelijkgestemd. Zo pleiten GroenLinks, PvdA, D66, CDA, DENK, Partij voor de Dieren, SP en de VVD voor het verbeteren van vervoer met de bus en trein en vooral ook de betaalbaarheid (PVV) daarvan. Bijna alle partijen zijn voorstander van een directe treinverbinding tussen Groningen en de Randstad en tussen Breda en Utrecht (PvdA en D66, CDA). Ook willen de meeste partijen, inclusief de FVD meer (hogesnelheids)treinen tussen Nederland en andere Europese landen.

Regionale stations

Als één van de weinige pleit SGP voor meer regionale treinstations. Zo ziet de partij van Kees van der Staaij graag stations verschijnen in onder meer Staphorst en Barneveld Noord. Ook verdient de regionale spoorlijn tussen Zwolle en Wierden een verdubbeling, zo blijkt uit het verkiezingsprogramma. Verder ziet deze partij graag dat de spanning op de bovenleiding van treinen omhoog gaat naar 3kV, zodat treinen sneller op kunnen trekken en het spoornet meer en langere treinen aan kan.

En verder:

  • wil de Partij voor de Dieren dat het verschil verdwijnt tussen de 1e en 2e klasse in de trein en dat stations beter toegankelijk gemaakt worden voor ouderen en mensen met een beperking;
  • pleit de SP ervoor dat NS en ProRail samen worden gevoegd tot één publiek spoorbedrijf;
  • wil de VVD meer aanbieders van openbaar vervoer via openbare aanbestedingen. Op deze manier krijgen reizigers meer en beter openbaar vervoer.

Lightrail

Reizen met de trein moet goedkoper worden, zo blijkt uit de verkiezingsprogramma’s van GroenLinks, PvdA en D66. Op die manier wordt reizen met de trein een nog beter alternatief voor de auto en het vliegtuig. Verder pleit de PvdA voor een 24-uurs OV-netwerk in de Randstad dat vergelijkbaar is met een metronet. Tussen de grote steden rijdt er dan iedere tien minuten een trein. Ook SGP, VVD, Partij voor de Dieren en Denk willen naar een zogenoemde Lightrail toe. Dit is een mix van een trein en een tram en kan vooral in de Randstad uitkomst bieden.

Goederentransport over het spoor

Het Nederlandse spoor wordt niet alleen gebruikt voor personenvervoer, maar is ook een belangrijke economische factor voor het vervoer van goederen. Zo zien onder andere D66 en SP is het verkiezingsprogramma dat er de komende jaren meer transport over het spoor gaat plaatsvinden. Zij stellen dat door goederenvervoer te concentreren op andere sporen meer ruimte vrijkomt voor personenvervoer, bijvoorbeeld tussen Brabantse steden. Bovendien moet goederenvervoer per spoor in 2025 volledig elektrisch zijn, zo stelt D66.

De ChristenUnie en de VVD pleiten voor de realisatie van de Noordtak van de Betuweroute via de Twentekanaallijn (Zutphen-Hengelo) of over een nieuw tracé tussen Zevenaar en Oldenzaal. Zo worden steden en dorpen ontlast, ontstaat rond Rotterdam, Amsterdam en Amersfoort ruimte voor extra reizigerstreinen en kan een snelle intercity gaan rijden tussen Arnhem/Nijmegen en Twente.

Geluid- en trillingshinder

Ook de PvdA pleit voor de inzet van meer goederentreinen en intensivering van het spoorwegnet, maar ziet wel dat door toename van het aantal goederentreinen het woongenot op veel plekken, zoals langs de Brabantroute en de Meterenboog, onder druk staat. Dat vraagt volgens de partij om maatregelen tegen geluid- en trillinghinder en het goed waarborgen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. “Na jarenlange onenigheid is het hoog tijd om samen met alle direct belanghebbenden, de gemeenten en de bewoners langs het spoor, tot een oplossing te komen”, schrijft de PvdA.

Door: Nationale Transportgids
Bronnen: Verkiezingsprogramma’s politieke partijen

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.

15 april '24 (14:30)

Vanwege harde wind geen hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam en Rotterdam

Door de harde wind rijden er maandag geen treinen tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal op het traject van de hogesnelheidslijn (HSL), meldt de NS. De spoorvervoerder verwacht dat de directe HSL-verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam pas dinsdagmiddag rond 15.00 uur weer kan worden opgestart.

15 april '24 (13:15)

NS-treinverkeer zaterdag drie minuten stilgelegd om mishandeling conducteur

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de mishandeling van een conducteur vorig weekend, meldt de NS. De conducteur van de treinvervoerder werd zaterdagavond geschopt, geslagen en van een trap geduwd door een groep jongeren. Dit gebeurde rond 22.30 uur.

15 april '24 ( 7:45)

Vandaag minder treinen vanaf Schiphol

Tussen Schiphol Airport en Diemen Zuid rijden tot maandagavond laat veel minder treinen. Bovendien rijden tot zeker 22.30 uur tussen Schiphol en Utrecht Centraal minder intercity's. Dat komt door herstelwerk.

14 april '24 (18:45)

Conducteur in trein tussen Delft en Den Haag HS mishandeld

Een conducteur van de NS is zaterdagavond in een trein mishandeld door een groep jongeren. Ze is onder meer van de trap geduwd, meldt vakbond VVMC. De politie bevestigt dat er een incident in een trein tussen Delft en Den Haag HS heeft plaatsgevonden. Een minderjarige is aangehouden en zit nog vast.

12 april '24 ( 9:45)

Geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen van 19 tot en met 21 april

Treinreizigers die volgend weekend tussen Arnhem en Nijmegen willen reizen, moeten dat alleen doen als het echt noodzakelijk is. Door werkzaamheden is van vrijdag 19 april tot en met zondag 21 april geen treinverkeer tussen de twee steden en de NS zet slechts beperkt vervangende bussen in.

12 april '24 ( 8:49)

Pornobeelden te zien op Centraal Station Arnhem

Woensdag 10 april 2024 was omstreeks 20.45 uur op een scherm op Centraal Station in Arnhem kortstondig een pornovideo te zien. Een 'natuurfilm', zoals een filmende reiziger het beschreef. Dat meldt Omroep Gelderland.