Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Toenemende onrust onder personeel NS, veiligheid in het geding

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Onder het personeel van de Nederlandse Spoorwegen (NS) ontstaat steeds meer onrust over de verslechterde omstandigheden op de werkvloer. De machinisten en conducteurs vinden dat de menselijke maat ver te zoeken is bij het bedrijf. Zo wordt er steeds minder rekening gehouden met het personeel bij het maken van de roosters. Ook wordt er aan andere zaken gesleuteld die de veiligheid niet ten goede komen en luistert de directie niet naar de werkvloer, geven ze aan.

Voor een deel van het personeel is de maat vol. Een groep die zich Personeels Collectief Spoor noemt, heeft afgelopen week het vertrouwen in de directie opgezegd. De groep zegt veel draagvlak te hebben onder het rijdend personeel, maar wil anoniem blijven. Naar eigen zeggen is dat uit angst voor de manier waarop NS omspringt met klokkenluiders en ontevreden personeel dat zijn klachten uitspreekt.

'Toenemende onrust'

Bestuurder Wim Eilert van vakbond VVMC herkent de signalen. "Er is eigenlijk al maanden sprake van onrust en die neemt alleen maar toe", zegt hij. Het is begonnen toen de directie van NS met een plan voor een krimppact kwam. De directie wilde daar steun voor hebben van de vakbonden, maar die meenden dat er te veel onduidelijkheden waren en weigerden te tekenen. Bovendien zouden ze naar eigen zeggen dan vier jaar niets meer in te brengen hebben.

Cao-overleg

"Sindsdien heeft de directie de onrust aangewakkerd. Er zijn dingen in gang gezet die in dat krimppact stonden, terwijl de bonden zich nog beraden." Ook het cao-overleg zit al maandenlang vast. Daar komen dan kleinere ergernissen bij, stelt Eilert, die vaak ontstaan door slechte communicatie. "Als je enerzijds een paar ton bespaart door de kerstpakketten af te schaffen en anderzijds een operationeel directeur van buitenaf haalt, valt dat moeilijk uit te leggen."

Die kerstpakketten zijn vervangen door een attentie die ook niet uitblinkt in inleving in het personeel, stelt Eilert. "Dat is nu een doosje bonbons geworden met een paar dagretourtjes erbij. Voor je medewerkers die allemaal gratis kunnen reizen en in een tijd waarin reizen met het ov wordt afgeraden."

Wrijving

Ook Henri Janssen van FNV Spoor ziet de wrijving toenemen. "Wij kaarten onderwerpen ook aan, maar niet altijd met evenveel succes." Volgens Janssen stuurt de huidige directie van NS heel erg op kosten en moet daarom de efficiëntie toenemen. "Maar het ov draait op mensen en die zorgen ook voor veiligheid."

Ook de FNV-bestuurder heeft over de communicatie vanuit de NS-top weinig goeds te zeggen. "Het lijkt erop dat ze corona hebben willen gebruiken om wat dingen erdoorheen te duwen. Maar dat is spreadsheetmanagement. Je moet mensen juist meenemen met veranderingen, want zij zullen het uit moeten voeren."

Reactie NS

Het Personeels Collectief Spoor geeft aan dat ze willen dat de hele directie opstapt. Dat geeft volgens beide vakbondsbestuurders aan dat de frustraties hoog zitten. "Als het cao-overleg in januari weer op niets uitloopt, kan er van alles gebeuren", aldus Eilert.

NS laat in een reactie weten te beseffen dat de maatregelen die het bedrijf vanwege de coronacrisis moet treffen bij het personeel zorgen veroorzaakt. "We proberen iedereen zo goed mogelijk te informeren via de kanalen die we hebben." Het spoorbedrijf zou naar eigen zeggen het liefst persoonlijk daarover in gesprek willen, "maar dat kan nu niet." "Onze inzet is dat we als één bedrijf uit deze coronacrisis komen."

Door: ANP

18 juli '25 (13:04)

Overweg Dolderseweg kan niet worden afgewaardeerd door te weinig geld

ProRail en de gemeente Zeist pauzeren het project rond de afwaardering van de overweg Dolderseweg in Den Dolder. Momenteel is er onvoldoende geld om de kortsluitroute voor het snelverkeer te gaan bouwen. Samen met de gemeente Zeist en de provincie Utrecht spant ProRail zich in om de financiering alsnog rond te krijgen. Tot die tijd ligt het project stil. Dat meldt ProRail.

18 juli '25 (11:51)

Paniek in bloedhete, stilstaande trein vol Vierdaagsevierders

Bij station Heyendaal in Nijmegen is in de nacht van donderdag 17 juli op vrijdag 18 juli een trein gestopt vol met passagiers die terugkwamen van de 4Daagsefeesten. Toen de trein niet meer opgestart kon worden en het binnen steeds benauwder werd, liep de situatie snel uit de hand. Dat meldt Hart van Nederland.

18 juli '25 ( 8:59)

Enkele dagen geen treinen tussen Dordrecht en Geldermalsen

ProRail voert van woensdag 23 juli tot zondagochtend 27 juli 2025 onderhoudswerkzaamheden uit aan de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. Er rijden geen treinen in deze periode. Reizigers kunnen gebruikmaken van vervangend busvervoer. Dat meldt ProRail.

17 juli '25 (15:23)

Vervangende bussen dit weekend tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem

In de zomervakantie voert ProRail op 21 en 22 juli onderhoud uit aan de Spaarne spoorbrug en worden er metingen gedaan naar de spoorbaanligging. Daarom is er geen treinverkeer mogelijk en zet NS vervangende bussen in. Reizigers wordt geadviseerd zoveel mogelijk buiten de spits te reizen en rekening te houden met extra reistijd.  Dat meldt de NS.

17 juli '25 (14:25)

ProRail: meer ernstige verstoringen op het spoor

Het aantal ernstige verstoringen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar toegenomen. ProRail registreerde 302 ernstige verstoringen die zorgden voor zeer veel hinder voor reizigers, zoals de storing in de Willemsspoortunnel in Rotterdam afgelopen weekend. Wel kwamen treinen in de punctualiteitscijfers van de spoorbeheerder vaker op tijd aan.

17 juli '25 (14:25)

ProRail wil meer geld voor versterking en suïcidepreventie

ProRail vraagt om meer geld van de overheid, onder meer voor investeringen die nodig zijn voor suïcidepreventie en de weerbaarheid van het spoor gezien het belang van defensie. Ook roept de spoorbeheerder op om het aantal regels te verminderen, omdat die onderhoud en projecten duur en moeilijk maken.

17 juli '25 (14:25)

Regionale spoorvervoerders: logische stap van Europese Commissie

Regionale spoorvervoerders hadden de Europese rechtszaak over de toewijzing van het spoor aan NS al verwacht. "Wij vinden deze stap van de Europese Commissie logisch en in het geheel niet onverwacht", reageert Arriva-directeur Anne Hettinga, tevens voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN).

17 juli '25 (13:19)

Geen inschrijvingen aanbesteding ondergrondse fietsenstalling Hilversum

De aanbesteding van een ondergrondse fietsenstalling met twee bovengelegen gebouwen op het Stationsplein in Hilversum heeft geen inschrijvingen opgeleverd. Spoorwegbeheerder ProRail kijkt met de gemeente Hilversum naar alternatieven om het plan alsnog te kunnen realiseren. Dat meldt ProRail.

17 juli '25 (11:13)

Meer zware treinverstoringen in de eerste helft van 2025 dan in 2024

In de eerste helft van 2025 is het aantal ernstige verstoringen op het spoor toegenomen. ProRail registreerde 302 ernstige verstoringen die veel overlast veroorzaakten voor reizigers. Denk daarbij aan de storing in de Willemsspoortunnel in Rotterdam. Treinen kwamen, volgens de punctualiteitscijfers van ProRail, wek vaker op tijd aan. Dat meldt Hart van Nederland.

17 juli '25 ( 8:47)

Treinkaartjes volgend jaar duurder

De prijs van een treinkaartje stijgt in 2026 ongeveer 6-9 procent. Dat meldt NS.