Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Toenemende onrust onder personeel NS, veiligheid in het geding

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Onder het personeel van de Nederlandse Spoorwegen (NS) ontstaat steeds meer onrust over de verslechterde omstandigheden op de werkvloer. De machinisten en conducteurs vinden dat de menselijke maat ver te zoeken is bij het bedrijf. Zo wordt er steeds minder rekening gehouden met het personeel bij het maken van de roosters. Ook wordt er aan andere zaken gesleuteld die de veiligheid niet ten goede komen en luistert de directie niet naar de werkvloer, geven ze aan.

Voor een deel van het personeel is de maat vol. Een groep die zich Personeels Collectief Spoor noemt, heeft afgelopen week het vertrouwen in de directie opgezegd. De groep zegt veel draagvlak te hebben onder het rijdend personeel, maar wil anoniem blijven. Naar eigen zeggen is dat uit angst voor de manier waarop NS omspringt met klokkenluiders en ontevreden personeel dat zijn klachten uitspreekt.

'Toenemende onrust'

Bestuurder Wim Eilert van vakbond VVMC herkent de signalen. "Er is eigenlijk al maanden sprake van onrust en die neemt alleen maar toe", zegt hij. Het is begonnen toen de directie van NS met een plan voor een krimppact kwam. De directie wilde daar steun voor hebben van de vakbonden, maar die meenden dat er te veel onduidelijkheden waren en weigerden te tekenen. Bovendien zouden ze naar eigen zeggen dan vier jaar niets meer in te brengen hebben.

Cao-overleg

"Sindsdien heeft de directie de onrust aangewakkerd. Er zijn dingen in gang gezet die in dat krimppact stonden, terwijl de bonden zich nog beraden." Ook het cao-overleg zit al maandenlang vast. Daar komen dan kleinere ergernissen bij, stelt Eilert, die vaak ontstaan door slechte communicatie. "Als je enerzijds een paar ton bespaart door de kerstpakketten af te schaffen en anderzijds een operationeel directeur van buitenaf haalt, valt dat moeilijk uit te leggen."

Die kerstpakketten zijn vervangen door een attentie die ook niet uitblinkt in inleving in het personeel, stelt Eilert. "Dat is nu een doosje bonbons geworden met een paar dagretourtjes erbij. Voor je medewerkers die allemaal gratis kunnen reizen en in een tijd waarin reizen met het ov wordt afgeraden."

Wrijving

Ook Henri Janssen van FNV Spoor ziet de wrijving toenemen. "Wij kaarten onderwerpen ook aan, maar niet altijd met evenveel succes." Volgens Janssen stuurt de huidige directie van NS heel erg op kosten en moet daarom de efficiëntie toenemen. "Maar het ov draait op mensen en die zorgen ook voor veiligheid."

Ook de FNV-bestuurder heeft over de communicatie vanuit de NS-top weinig goeds te zeggen. "Het lijkt erop dat ze corona hebben willen gebruiken om wat dingen erdoorheen te duwen. Maar dat is spreadsheetmanagement. Je moet mensen juist meenemen met veranderingen, want zij zullen het uit moeten voeren."

Reactie NS

Het Personeels Collectief Spoor geeft aan dat ze willen dat de hele directie opstapt. Dat geeft volgens beide vakbondsbestuurders aan dat de frustraties hoog zitten. "Als het cao-overleg in januari weer op niets uitloopt, kan er van alles gebeuren", aldus Eilert.

NS laat in een reactie weten te beseffen dat de maatregelen die het bedrijf vanwege de coronacrisis moet treffen bij het personeel zorgen veroorzaakt. "We proberen iedereen zo goed mogelijk te informeren via de kanalen die we hebben." Het spoorbedrijf zou naar eigen zeggen het liefst persoonlijk daarover in gesprek willen, "maar dat kan nu niet." "Onze inzet is dat we als één bedrijf uit deze coronacrisis komen."

Door: ANP

04 juli '25 ( 8:52)

Veiligere overweg Kleine Spoorbomen in Hilversum

Auto’s en ander gemotoriseerd verkeer kunnen niet langer gebruikmaken van de overweg aan de Kleine Spoorbomen in Hilversum. Deze overweg kan alleen nog worden gepasseerd door fietsers en voetgangers. Daardoor is het een veilige, overzichtelijke oversteek geworden. Dat meldt ProRail.

03 juli '25 ( 8:44)

Weer minder goederenvervoer over het spoor

Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

02 juli '25 (15:46)

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.

02 juli '25 (15:46)

Verwachting ProRail: wind gaat treinverkeer op hsl minder hinderen

Het treinverkeer op de hogesnelheidslijn is volgens spoorbeheerder ProRail "veel beter beschermd" tegen de harde wind na de plaatsing van wind- en geluidsschermen. Die zijn de afgelopen jaren langs de spoorlijn gezet om de wind tegen te houden.

01 juli '25 ( 9:09)

Reisassistentie op veertig treinstations in Limburg

De provincie Limburg investeert in toegankelijk openbaar vervoer. Ze verleent Arriva een projectsubsidie van 651.447 euro voor het inrichten en aanbieden van reisassistentie op veertig treinstations. Daarover bericht de provincie Limburg.

01 juli '25 ( 8:00)

Primeur in Nederland: circulaire spoorstaven

ProRail heeft zaterdag 28 juni en zondag 29 juni 2025 in Noord-Holland (op het traject Hoofddorp-Leiden) voor het eerst ruim dertig kilometer spoor met volledig circulaire spoorstaven vernieuwd. Deze spoorstaven zijn duurzaam vervaardigd uit gerecycled staal van oude Nederlandse spoorstaven. Een belangrijke stap in de verduurzaming van de spoorinfrastructuur en een primeur voor Nederland. Dat meldt ProRail.

30 juni '25 (18:37)

ProRail waarschuwt: neem water mee en houd reisinformatie in de gaten

Spoorbeheerder ProRail waarschuwt reizigers om deze week extra maatregelen te nemen tegen mogelijke vertragingen door de hitte. Neem voldoende water mee en houd de reisinformatie goed in de gaten, luidt het advies.

30 juni '25 (13:19)

NS doet onderzoek naar oorzaak explosie in trein bij Limmen

De NS doet nog onderzoek naar de aanleiding van de explosie in de elektriciteitskast in een trein bij Limmen. Zondagavond 29 juni ontplofte de kast en daardoor schoot ook een deel van de wand los. Eén persoon raakte daarbij gewond en drie anderen werden onwel. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:12)

Extra treinen naar strand in Zandvoort door warme weer

Door het warme weer rijdt de NS de komende dagen met zes treinen per uur naar Zandvoort. Dat zijn er twee meer dan normaal, laat een woordvoerster weten. De extra treinen naar het strand rijden naar verwachting tot en met woensdag.

30 juni '25 ( 2:30)

Explosie in trein bij Castricum: één gewonde en honderden reizigers geëvacueerd

Zo'n 650 mensen zijn geëvacueerd uit een trein die stilstond op het spoor ter hoogte van Castricum, meldt de veiligheidsregio. In een elektriciteitskast van de trein was zondagavond een explosie. Daarbij raakte één persoon gewond.