Werkzaamheden ProRail aan spoorwegviaduct A15 Gorinchem

Spoorbeheerder ProRail werkt tot en met zondag 3 januari aan een spoorwegviaduct op de Betuweroute in de buurt van Gorinchem. Door een ‘slappe bodem’ is er grondverzakking van enkele millimeters. Aannemers Soil ID, Boonzaaijer, Kandt en Mammoet brengen daarom een ondersteuningsconstructie aan onder het viaduct langs de A15 en over de MerwedeLingelijn. Dit meldt ProRail.

Tijdens onderhoudsnachten op 2 en 3 januari wordt het dek van het viaduct enkele millimeters opgevijzeld, zodat de nieuwe constructie goede ondersteuning kan bieden. Hierdoor wordt schade aan het viaduct voorkomen en beperkt ProRail zo veel mogelijk de hinder voor het treinverkeer tot er een permanente oplossing is gevonden voor de verzakking.

Veengrond verzakking

In Nederland is de ondergrond van het spoor niet op alle plekken hetzelfde. Zo hebben we kleigrond, zandgrond en veengrond. Rond Gorinchem is veel water en is er veengrond. In combinatie met veel water kan veengrond verzakken. Wanneer het ene stuk grond iets sneller zakt dan een ander stuk grond ontstaan er hobbels. Dat kan bijvoorbeeld ook in je achtertuin gebeuren met terrastegels of op de snelweg.

Inspectie met meettreinen

ProRail inspecteert het Nederlandse spoor continu. Bij de inspecties wordt ook gekeken naar de ligging van het spoor. Dat doet het bedrijf met speciale meettreinen. De plekken waar er meer kans is op verzakking zijn bekend en daar worden maatregelen genomen, zodat het spoor veilig berijdbaar blijft. Op plaatsen waar de grond is verzakt, herstelt ProRail het spoor weer met extra ballast, de stenen onder het spoor.

Door: Nationale Transportgids