Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ProRail wil versneld van alle overwegen af, gevaarlijke situaties blijven hoog

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Het aantal bijna-aanrijdingen en botsingen bij onbewaakte overwegen blijft hoog. Dit jaar noteerde ProRail 25 bijna-botsingen en vier aanrijdingen, ondanks de coronacrisis ongeveer net zoveel als in 2019. De spoorbeheerder is bezorgd en wil de overwegen versneld laten weghalen, schrijft het AD.

Volgens directeur overwegen Anne Zwiers, die vorig jaar werd aangesteld om het spoor veiliger te maken, ligt het daadwerkelijke aantal bijna-botsingen waarschijnlijk veel hoger omdat machinisten gevaarlijke situaties vaak niet melden als die net goed aflopen. "Op onbeveiligde overgangen ontstaan regelmatig bijna botsingen", zegt Zwiers in het AD. "Het is jammer dat dit soort enorme schrikmomenten onderbelicht blijven. We moeten de urgentie om dit soort overwegen aan te pakken hoog houden."

Omwonenden

Dat hoog houden moet onder meer gebeuren door incidenten komend jaar beter in kaart te brengen en vervolgens te handelen. Nu willen omwonenden volgens Zwiers vaak niet van overwegen af. "Pas als er iets misgaat, lijkt het mogelijk om van alles te verbeteren", stelt Zwiers. "Maar dan is het kwaad al geschied."

ProRail, maar ook het kabinet en onder meer spoorpersoneel willen snel af van alle onbeveiligde spoorwegovergangen, na meerdere ernstige ongelukken. In Nederland zijn er ongeveer driehonderd van dit soort overgangen, waarvan 180 openbaar toegankelijk. Het is de bedoeling dat die publiekelijk toegankelijke niet actief beveiligde overwegen voor 2024 zijn aangepakt.

Van alle overwegen af

Het hogere doel van ProRail is nog ambitieuzer. "We streven naar nul dodelijke slachtoffers en nul verstoringen", aldus Zwiers. "En daarom willen we van alle ruim 2500 overwegen af." Op alle spoorovergangen - bewaakt en onbewaakt - vielen vorig jaar negen doden en in 2018 waren dat er veertien. Alle overgangen weghalen kost echter miljarden euro's.

Door: ANP

07 juli '25 (15:36)

NS brengt je veilig naar de Nijmeegse Vierdaagse

Ruim 1,5 miljoen wandelaars en feestvierders gaan vanaf zaterdag 12 juli weer genieten van het grootste feest van Nijmegen. De Nijmeegse Vierdaagse is van dinsdag 15 tot en met vrijdag 18 juli, maar ook de dagen ervoor stroomt de stad al vol. NS en Arriva rijden vanaf zaterdag 12 juli extra treinen van en naar Nijmegen. Dat meldt NS.

07 juli '25 (12:00)

Geen treinverkeer tussen Hengelo en Enschede vanwege werkzaamheden

Van donderdag 17 tot en met zondag 20 juli werkt ProRail tussen Hengelo en Enschede aan de treinbeveiliging op het spoor. Hierdoor kunnen NS en Blauwnet geen treinen rijden tussen Hengelo en Enschede. De NS Sprinters vanuit Apeldoorn rijden op donderdag 17 en vrijdag 18 juli niet verder dan Almelo, de Intercity rijdt wel door naar Hengelo. NS en Blauwnet zetten op alle dagen bussen in tussen Hengelo en Enschede. De NS-bussen rijden rechtstreeks van Hengelo naar Enschede en andersom, de bussen van Blauwnet stoppen ook op station Enschede Kennispark. Dat meldt de NS.

04 juli '25 ( 8:52)

Veiligere overweg Kleine Spoorbomen in Hilversum

Auto’s en ander gemotoriseerd verkeer kunnen niet langer gebruikmaken van de overweg aan de Kleine Spoorbomen in Hilversum. Deze overweg kan alleen nog worden gepasseerd door fietsers en voetgangers. Daardoor is het een veilige, overzichtelijke oversteek geworden. Dat meldt ProRail.

03 juli '25 ( 8:44)

Weer minder goederenvervoer over het spoor

Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

02 juli '25 (15:46)

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.

02 juli '25 (15:46)

Verwachting ProRail: wind gaat treinverkeer op hsl minder hinderen

Het treinverkeer op de hogesnelheidslijn is volgens spoorbeheerder ProRail "veel beter beschermd" tegen de harde wind na de plaatsing van wind- en geluidsschermen. Die zijn de afgelopen jaren langs de spoorlijn gezet om de wind tegen te houden.

01 juli '25 ( 9:09)

Reisassistentie op veertig treinstations in Limburg

De provincie Limburg investeert in toegankelijk openbaar vervoer. Ze verleent Arriva een projectsubsidie van 651.447 euro voor het inrichten en aanbieden van reisassistentie op veertig treinstations. Daarover bericht de provincie Limburg.

01 juli '25 ( 8:00)

Primeur in Nederland: circulaire spoorstaven

ProRail heeft zaterdag 28 juni en zondag 29 juni 2025 in Noord-Holland (op het traject Hoofddorp-Leiden) voor het eerst ruim dertig kilometer spoor met volledig circulaire spoorstaven vernieuwd. Deze spoorstaven zijn duurzaam vervaardigd uit gerecycled staal van oude Nederlandse spoorstaven. Een belangrijke stap in de verduurzaming van de spoorinfrastructuur en een primeur voor Nederland. Dat meldt ProRail.

30 juni '25 (18:37)

ProRail waarschuwt: neem water mee en houd reisinformatie in de gaten

Spoorbeheerder ProRail waarschuwt reizigers om deze week extra maatregelen te nemen tegen mogelijke vertragingen door de hitte. Neem voldoende water mee en houd de reisinformatie goed in de gaten, luidt het advies.

30 juni '25 (13:19)

NS doet onderzoek naar oorzaak explosie in trein bij Limmen

De NS doet nog onderzoek naar de aanleiding van de explosie in de elektriciteitskast in een trein bij Limmen. Zondagavond 29 juni ontplofte de kast en daardoor schoot ook een deel van de wand los. Eén persoon raakte daarbij gewond en drie anderen werden onwel. Dat meldt NH Nieuws.