Defecte hoofdrailrem op Kijfhoek zorgt voor flinke hinder wagenladingvervoer
In de week van 7 tot en met 15 november is er gewerkt aan de eerste hoofdrailrem op goederenemplacement Kijfhoek. Tijdens deze werkzaamheden is de hoofdrailrem volledig uit elkaar gehaald, het frame vervangen en weer in elkaar gezet. Toen de werkzaamheden afgerond waren, bleek dat de rem niet goed meer werkte. De hoofdrailrem maakt onderdeel uit van de sorteerheuvel die wordt gebruikt om met behulp van de zwaartekracht goederentreinen opnieuw te sorteren.
Vervoerspiek
De gevolgen van de storing voor het wagenladingvervoer zijn fors. De storing komt op een ongelukkig moment. Het wagenladingverkeer kent in het najaar traditiegetrouw een vervoerspiek. Er is weliswaar nog een tweede hoofdrailrem, maar de heuvelcapaciteit is door de storing gehalveerd. Goederentreinen ondervinden hierdoor flinke vertragingen. ProRail betreurt de overlast die zijn partners in de keten hierdoor ondervinden. De spoorbeheerder zet alles op alles om de storing zo snel mogelijk op te lossen.
Belangrijke schakel
Op Kijfhoek, het beginpunt voor het A15-tracé van de Betuweroute, vertrekken en passeren jaarlijks tienduizenden goederentreinen van en naar diverse bestemmingen in Nederland en Europa. Met vijftig hectare, 43 verdeelsporen, 14 aankomstsporen en 12 opstelsporen is Kijfhoek het grootste goederenemplacement van Nederland. Gelegen tussen Barendrecht en Zwijndrecht, vormt Kijfhoek de schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa.
Door: Nationale Transportgids
Beeld: ProRail