Extra budget ProRail voor aanpak trillingshinder langs het spoor
Het ministerie stelt in totaal twintig miljoen euro beschikbaar. Dat geld gaat naar het testen van maatregelen en het verkennen van nieuwe, kansrijke uitvindingen.
Stroomversnelling
Ans Rietstra, directeur operatie van ProRail: “De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat de nood bij omwonenden langs het spoor soms heel hoog is. Zij hebben veelvuldig aan de bel getrokken en er mede voor gezorgd dat het zoeken naar betaalbare en uitvoerbare maatregelen in een stroomversnelling is geraakt. We zijn dan ook heel blij dat het ministerie extra geld vrijmaakt voor het doen van praktijkproeven en meer onderzoek. Samen met onze partners zoals reizigers- en goederenvervoerders, lokale en regionale overheden gaan we hier graag mee aan de slag.”
Railpads en ballastmatten
De staatssecretaris maakt twaalf miljoen euro vrij voor het doen van praktijkproeven. Daaronder valt ook de reeds lopende test in Oisterwijk met Under Sleeper Pads, een soort rubberen kussens onder de dwarsliggers. Daarnaast trekt het ministerie acht miljoen euro uit om onderzoek te doen naar nieuwe, kansrijke uitvindingen. Hieronder vallen bijvoorbeeld alternatieve railpads, ballastmatten, het verstijven van sporen middels een zogeheten railframe en het toepassen van een soort schuim in het ballastbed.
Allemaal maatregelen die ProRail nader wil verkennen om in de toekomst mogelijk praktijkproeven mee te doen op diverse locaties in Nederland. In de onderzoeken werkt ProRail samen met wetenschappelijke instituties zoals TNO en de Technische Universiteit Delft.
Door: Nationale Transportgids