FNV nog geen akkoord bereikt over nieuwe cao NS
“Eén van de belangrijke zaken waar NS nog niet concreet over is geworden, is de mogelijkheid om eerder te kunnen stoppen met werken”, meldt FNV Spoor. “Terwijl het voor NS zelf financieel geen ongunstige regeling is, door subsidie en doordat er voor de vertrekkers medewerkers terugkomen in een lagere salarisschaal. Het is dan ook erg jammer dat NS hier geen duidelijkheid over geeft.”
Nauwelijks beweegruimte
In de onderhandelingen is eveneens gesproken over loon en andere voorstellen, maar daar lijkt de NS, zo meent FNV, nauwelijks beweegruimte in te zien. “Het lijkt er op dat de NS-onderhandelaars niet met voldoende ruimte om te onderhandelen aan tafel zitten maar met een opdracht. Dat zorgt ervoor dat de onderhandelingen niet op de rails komen.”
Concreet heeft NS de afgelopen overlegronde twee opties op tafel gelegd:
- Looptijd 1 april 2020 tot 1 juli 2021 (15 maanden). Met loonsverhoging 1 procent per 1-4-2020 en verlenging sociaal plan gedurende de looptijd en pensioenpremies 24 procent voor 2021. Dus geen ouderenvertrekregeling, geen levensfaseverlofregeling voor jongeren om een sabbatical te nemen of eerder te stoppen met werken. En dus geen compensatie voor de inflatie.
- Looptijd 1 april 2020 tot 1 juli 2022 (27 maanden). Met loonsverhoging drie keer 1 procent: per 1-4-2020, per 1-4-2021 en per 1-1-2022 en verlenging sociaal plan gedurende de looptijd. In dit geval is NS bereid naar de andere voorstellen van de bonden te kijken of daar nog iets tussen zit wat voor NS acceptabel is.
Verder onderhandelen
Beide opties zijn voor vakbond FNV onacceptabel. “Er is besloten om NS even de tijd te geven om de voorstellen van de vakbonden te laten bezinken. Maandag 7 december 2020 gaan wij verder onderhandelen”, zo zegt FNV Spoor.
Door: Nationale Transportgids