Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Forse uitbreiding railvervoer op Wenen vanuit Rotterdamse haven

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Railoperators LKW Walter en Hupac hebben het aantal directe shuttleverbindingen op Wenen uitgebreid. In totaal rijden er nu zeven treinen per week heen en weer tussen Rotterdam en de WienCont-terminal in de Oostenrijkse hoofdstad. Dit meldt Port of Rotterdam.

“Een zeer positieve ontwikkeling”, classificeert Matthijs van Doorn, Director Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam de bijna verdubbeling van het aantal omlopen. “De corridor met Wenen is een cruciale voor ons omdat het een draaipunt is voor vele bestemmingen in Midden-, Oost- en Zuid-Europa.”

Auto-onderdelen

De Hupac containershuttle is uitgebreid met een extra dienst en rijdt nu drie keer per week tussen WienCont en de C.RO Ports- en RSC/Bertschi Terminals in Rotterdam. Vervoerd worden veelal consumentenproducten, zoals meubelen, elektronica en kleding. De LKW Walter trein betreft een trailerservice, die wordt ingezet om auto-onderdelen tussen het Verenigd Koninkrijk en de rest van Europa te transporteren. Het aantal omlopen is verdubbeld tot vier per week. Eind- en startpunt in Rotterdam is de C.RO Ports-terminal in de Rotterdamse Botlek.

Carbon footprint

“Vanuit grote multinationals komt steeds meer vraag naar betrouwbare intermodale verbindingen die tevens een hoge frequentie bieden”, licht Sjors Bosvelt, head of sales van CLdN Ro-Ro, toe. “We hebben de afgelopen jaren flink in onze C.RO Ports terminal in Rotterdam geïnvesteerd. Daardoor beschikken we nu over een volwaardige railterminal met vijf spooraansluitingen van 750 meter lang, die ons aansluiten op het Europese spoornetwerk. Sinds eind juli 2020 zijn twee Rail Mounted Gantry Cranes (RMG’s) operationeel, hierdoor zijn we in staat om dagelijks meer treinen sneller en efficiënter te behandelen. We hebben dus ook nog voldoende capaciteit om de komende jaren te groeien. Onze ambitie is dan ook, om samen met onze klanten, multimodaal vervoer verder te ontwikkelen en daarmee de ‘carbon footprint’ in de logistieke keten te verminderen.'

Green corridor

'De verbindingen met Rotterdam zijn kwalitatief gezien onze beste omlopen, gekeken naar prestaties en vertragingen, want dat laatste hebben we praktisch niet', verklaart Harald Jony, algemeen directeur van de WienCont-terminal het succes. “We noemen de lijnen met Rotterdam ook wel onze ‘Green Corridor’. De trailerdienst is pas vorig jaar begonnen en nu al verdubbeld. Alles bij elkaar hebben we dit jaar 75 procent meer lading op Rotterdam dan in 2019.”

Door: Nationale Transportgids

30 juni '25 (13:19)

NS doet onderzoek naar oorzaak explosie in trein bij Limmen

De NS doet nog onderzoek naar de aanleiding van de explosie in de elektriciteitskast in een trein bij Limmen. Zondagavond 29 juni ontplofte de kast en daardoor schoot ook een deel van de wand los. Eén persoon raakte daarbij gewond en drie anderen werden onwel. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:12)

Extra treinen naar strand in Zandvoort door warme weer

Door het warme weer rijdt de NS de komende dagen met zes treinen per uur naar Zandvoort. Dat zijn er twee meer dan normaal, laat een woordvoerster weten. De extra treinen naar het strand rijden naar verwachting tot en met woensdag.

30 juni '25 ( 2:30)

Explosie in trein bij Castricum: één gewonde en honderden reizigers geëvacueerd

Zo'n 650 mensen zijn geëvacueerd uit een trein die stilstond op het spoor ter hoogte van Castricum, meldt de veiligheidsregio. In een elektriciteitskast van de trein was zondagavond een explosie. Daarbij raakte één persoon gewond.

28 juni '25 (11:15)

Overzichtstentoonstelling Vier de Beeldmix geopend op station Hilversum

Donderdag 26 juni 2025 is op station Hilversum de grote overzichtstentoonstelling ‘Vier de Beeldmix, Nederlandse fotografen van vroeger en nu’ geopend. Deze expositie vormt het sluitstuk van een reeks van twaalf tentoonstellingen die de veelzijdigheid van de Nederlandse fotografie vieren. Dat meldt NS.

27 juni '25 (13:46)

Station Zaandam in alle kleuren voor Roze Zaterdag

Op zaterdag 28 juni viert Zaanstad het absolute hoogtepunt van de Pride week: Roze Zaterdag. Het feest begint al op station Zaandam waar reizigers feestelijk worden ontvangen in thema. Het evenement is goed bereikbaar per trein. Binnen vijf minuten wandelen of fietsen met de OV-fiets, bereiken feestgangers het centrum. Dat meldt de NS.

27 juni '25 (10:45)

Iedere tien minuten een trein op Utrecht Leidsche Rijn

Vanaf maandag 30 juni stoppen er zes in plaats van vier treinen per uur op Utrecht Leidsche Rijn . De trein van Utrecht Centraal naar Leiden Centraal via Woerden gaat op maandag tot en met donderdag extra stoppen op Utrecht Leidsche Rijn. De huidige verbinding tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn blijft ook vier keer per uur rijden. Dat meldt de NS.

27 juni '25 ( 9:11)

Twee weken aangepaste dienstregeling Zuidzijde Amsterdam

Van vrijdag 27 juni tot en met zondag 13 juli 2025 maakt spoorwegbeheerder ProRail de entree van station Amsterdam Zuid gereed voor groot bouwmaterieel. Dat meldt NS.

26 juni '25 (14:52)

Monumentale StationsHuiskamer opent op middenperron van station Haarlem

Op het middenperron van Haarlem opent NS op 28 juni een ruime StationsHuiskamer waar reizigers met een hapje en drankje prettig kunnen wachten met direct zicht op actuele reisinformatie. Ook zijn er plekken om even te werken met oplaadpunten voor mobiele apparaten. Deze unieke StationsHuiskamer is gevestigd in de voormalige monumentale restauratie die volledig is gerenoveerd. Dat meldt de NS.

26 juni '25 (12:48)

Treinproblemen rond Schiphol verholpen

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.

26 juni '25 ( 1:59)

Oorzaak storing Schiphol bekend: donderdag normaal treinverkeer

ProRail heeft de oorzaak gevonden van de seinstoring die woensdag voor veel hinder zorgde op het spoor rond Schiphol. Het gaat om een defecte railspoel, "een elektrische component die het mogelijk maakt dat treinen kunnen rijden", zo legt een woordvoerster van de spoorbeheerder uit. Een aannemer van ProRail begint rond 22.00 uur aan de reparatie van het defect, een "complexe klus". Het herstel duurt naar verwachting de hele nacht.