NS wint communicatievakprijs voor project #SameNSterker
Het project #SameNSterker van de NS werd ontwikkeld nadat het bedrijf in maart ongekend hard geraakt werd door de coronacrisis. Met een bijzonder sterke daling van het aantal reizigers als gevolg. Deze onzekerheid en het grote aantal werknemers dat thuis moest werken en wel geïnformeerd moest worden, vormden de basis voor een aanpak van dit project.
Uitdagingen
In #SameNSterker was ruimte voor emotie en feiten: de top van het bedrijf was persoonlijk betrokken en voor dit project werden verschillende sociale media ingezet. Op die manier ontstond een strategie die een mix was van crisiscommunicatie, interne communicatie en verandercommunicatie. “De coronacrisis heeft iedere organisatie voor uitdagingen gesteld, de NS heeft laten zien dat ons vakgebied daarin verschil kan maken”, zo is te lezen in het juryrapport.
Finale
Van de 26 inzendingen voor de Galjaardprijs hebben vijf inzendingen de finale behaald. In de finale stonden de Politie met het project De corporate story, Gemeente Enschede met de campagne De rupsen komen!, Beaumont Communicatie Management met het project Energietransitie Benoordenhout: bewoners doen het zelf! En Súdwest-Fryslân met de energietransitie als samenbeschikking van gemeente en mienskip.
Door: Nationale Transportgids