Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Plan weghalen politiepost Amsterdam CS leidt tot grote zorgen bij NS, GVB en FNV

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Het stadsbestuur van Amsterdam wil de politiepost op het Centraal Station weghalen wegens capaciteitstekort bij de politie. Volgens vervoerders NS en GVB en vakbond FNV is dit echter een ‘ondoordacht en onbegrijpelijk plan’. Dit meldt Het Parool.

De driehoek van gemeente, politie en Openbaar Ministerie wil in Amsterdam de politiepost op het station opheffen en de agenten overplaatsen naar de basisteams van de politie. Hoewel er wel agenten actief blijven op het station betekent dit een grote verandering, en NS, GVB en FNV zijn er niet gerust op dat dit goed zal gaan. In een brief aan de gemeenteraad uiten zij hun zorgen over de effecten van het plan. Ze vrezen voor de veiligheid van reizigers en personeel en verwachten meer verstoringen van de openbare orde.

“Op dit moment is er een goede samenwerking tussen de politie, de boa’s, en de GVB-handhavers,” vertelt Manon Huisman, woordvoerder van GVB. “Daardoor kunnen zij heel goed en snel inspelen op situaties. Als de politie straks niet meer een vaste post heeft op het station, gaat die specialistische kennis verloren.”

Wereldstad

In het plan verwijst het stadsbestuur naar de situatie in andere grote steden, waar ook geen vaste politiepost op het station is. Maar volgens NS en GVB kan de situatie in Amsterdam niet vergeleken worden met die in andere steden. “Amsterdam Centraal is een veel complexer station”, aldus Huisman. Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor, doet er nog een schepje bovenop: “Burgemeester Halsema moet er blijkbaar nog aan wennen dat Amsterdam een wereldstad is, waar een veilig ov-knooppunt bij hoort. Een eigen politiepost is daarbij harde noodzaak.”

Door: Nationale Transportgids

18 juli '25 (13:04)

Overweg Dolderseweg kan niet worden afgewaardeerd door te weinig geld

ProRail en de gemeente Zeist pauzeren het project rond de afwaardering van de overweg Dolderseweg in Den Dolder. Momenteel is er onvoldoende geld om de kortsluitroute voor het snelverkeer te gaan bouwen. Samen met de gemeente Zeist en de provincie Utrecht spant ProRail zich in om de financiering alsnog rond te krijgen. Tot die tijd ligt het project stil. Dat meldt ProRail.

18 juli '25 (11:51)

Paniek in bloedhete, stilstaande trein vol Vierdaagsevierders

Bij station Heyendaal in Nijmegen is in de nacht van donderdag 17 juli op vrijdag 18 juli een trein gestopt vol met passagiers die terugkwamen van de 4Daagsefeesten. Toen de trein niet meer opgestart kon worden en het binnen steeds benauwder werd, liep de situatie snel uit de hand. Dat meldt Hart van Nederland.

18 juli '25 ( 8:59)

Enkele dagen geen treinen tussen Dordrecht en Geldermalsen

ProRail voert van woensdag 23 juli tot zondagochtend 27 juli 2025 onderhoudswerkzaamheden uit aan de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. Er rijden geen treinen in deze periode. Reizigers kunnen gebruikmaken van vervangend busvervoer. Dat meldt ProRail.

17 juli '25 (15:23)

Vervangende bussen dit weekend tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem

In de zomervakantie voert ProRail op 21 en 22 juli onderhoud uit aan de Spaarne spoorbrug en worden er metingen gedaan naar de spoorbaanligging. Daarom is er geen treinverkeer mogelijk en zet NS vervangende bussen in. Reizigers wordt geadviseerd zoveel mogelijk buiten de spits te reizen en rekening te houden met extra reistijd.  Dat meldt de NS.

17 juli '25 (14:25)

ProRail: meer ernstige verstoringen op het spoor

Het aantal ernstige verstoringen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar toegenomen. ProRail registreerde 302 ernstige verstoringen die zorgden voor zeer veel hinder voor reizigers, zoals de storing in de Willemsspoortunnel in Rotterdam afgelopen weekend. Wel kwamen treinen in de punctualiteitscijfers van de spoorbeheerder vaker op tijd aan.

17 juli '25 (14:25)

ProRail wil meer geld voor versterking en suïcidepreventie

ProRail vraagt om meer geld van de overheid, onder meer voor investeringen die nodig zijn voor suïcidepreventie en de weerbaarheid van het spoor gezien het belang van defensie. Ook roept de spoorbeheerder op om het aantal regels te verminderen, omdat die onderhoud en projecten duur en moeilijk maken.

17 juli '25 (14:25)

Regionale spoorvervoerders: logische stap van Europese Commissie

Regionale spoorvervoerders hadden de Europese rechtszaak over de toewijzing van het spoor aan NS al verwacht. "Wij vinden deze stap van de Europese Commissie logisch en in het geheel niet onverwacht", reageert Arriva-directeur Anne Hettinga, tevens voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN).

17 juli '25 (13:19)

Geen inschrijvingen aanbesteding ondergrondse fietsenstalling Hilversum

De aanbesteding van een ondergrondse fietsenstalling met twee bovengelegen gebouwen op het Stationsplein in Hilversum heeft geen inschrijvingen opgeleverd. Spoorwegbeheerder ProRail kijkt met de gemeente Hilversum naar alternatieven om het plan alsnog te kunnen realiseren. Dat meldt ProRail.

17 juli '25 (11:13)

Meer zware treinverstoringen in de eerste helft van 2025 dan in 2024

In de eerste helft van 2025 is het aantal ernstige verstoringen op het spoor toegenomen. ProRail registreerde 302 ernstige verstoringen die veel overlast veroorzaakten voor reizigers. Denk daarbij aan de storing in de Willemsspoortunnel in Rotterdam. Treinen kwamen, volgens de punctualiteitscijfers van ProRail, wek vaker op tijd aan. Dat meldt Hart van Nederland.

17 juli '25 ( 8:47)

Treinkaartjes volgend jaar duurder

De prijs van een treinkaartje stijgt in 2026 ongeveer 6-9 procent. Dat meldt NS.