ProRail: ATO-treinen rijden op tijd, maar zijn minder comfortabel
De tests in opdracht van ProRail en de provincie Groningen samen met Arriva en treinbouwer Stadler werden in februari uitgevoerd tussen Groningen en Buitenpost. Tijdens deze tests konden er voor de eerste keer ook passagiers mee.
Schokkeriger
Uit de testresultaten blijkt volgens ProRail dat het ATO-systeem de basisfuncties van het rijden goed zelfstandig kan uitvoeren: optrekken, remmen, stoppen op stations, op maximum snelheid rijden en routewijzigingen verwerken gaan zonder problemen. Hoewel het systeem over het algemeen een goede beoordeling kreeg van de testpersonen, merkten reizigers een klein verschil. Ze beoordeelden de reguliere ritten iets beter dan de ritten met ATO. Zo werden de ritten met een machinist als iets soepeler en prettiger beoordeeld; de ritten met de deels zelfrijdende trein vonden de passagiers wat schokkeriger.
Minder tijdverlies
De invoering van ATO moet er voor zorgen dat meer treinen over het bestaande spoor kunnen rijden. De geautomatiseerde ritten zorgen namelijk voor minder tijdverlies dan ritten met een machinist aan het stuur, zo is uit de tests tot nu toe gebleken.
De tests krijgen eind dit jaar een vervolg. Er worden dan opnieuw testritten uitgevoerd in Groningen. Dan zonder passagiers.
Door: Nationale Transportgids