Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Tweede Kamer wil NS ook na 2024 alleenrecht op hoofdrailnet gunnen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De Tweede Kamer vindt het een goed idee dat de NS ook na 2024 weer het alleenrecht krijgt om op het zogeheten hoofdrailnet te rijden. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) wil dit recht aan de NS gunnen zonder dat andere vervoerders hier ook nog voor in aanmerking komen.

Andere vervoerders hebben een kort geding aangespannen omdat zij het oneerlijk vinden dat ze niet mee mogen doen bij de aanbesteding. De staatssecretaris maakt zich hier geen zorgen om. Volgens haar is een zogeheten onderhandse gunning, of het direct toekennen, onder bepaalde voorwaarden wel degelijk mogelijk.

Een van de voorwaarden is dat het voor maximaal tien jaar geldt. Wanneer de gunning is afgerond, krijgt de NS daarmee het alleenrecht op het hoofdrailnet tot 2035. Wel komt er na vijf jaar een evaluatie, zodat de overheid kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen.

Kosten en baten

Voordat de gunning er is, komt er eerst nog een inschatting van de kosten en de baten. Ook deelt het kabinet in 2022 aan welke eisen de NS moet voldoen voordat het de gunning krijgt.

Meerdere partijen maakten zich zorgen over de gevolgen van een openbare aanbesteding. Zij vrezen dat de betrouwbaarheid van de dienstregeling in het geding komt als meer partijen op het hoofdrailnet gaan rijden. Nederland is hier gevoelig voor vanwege het drukke spoornetwerk. Wereldwijd zijn alleen de spoorwegen van Zwitserland en Japan drukker.

Goede prestatie

De Kamer vindt net als de staatssecretaris dat de NS over het algemeen goed presteert. Eerder zei Van Veldhoven dat de keuze op de NS viel "uit oogpunt van kwaliteit en stabiliteit". Een open aanbesteding zou volgens haar "complex en risicovol" zijn, waar uiteindelijk de reiziger en belastingbetaler de dupe van kunnen worden.

Door: ANP

04 juli '25 ( 8:52)

Veiligere overweg Kleine Spoorbomen in Hilversum

Auto’s en ander gemotoriseerd verkeer kunnen niet langer gebruikmaken van de overweg aan de Kleine Spoorbomen in Hilversum. Deze overweg kan alleen nog worden gepasseerd door fietsers en voetgangers. Daardoor is het een veilige, overzichtelijke oversteek geworden. Dat meldt ProRail.

03 juli '25 ( 8:44)

Weer minder goederenvervoer over het spoor

Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

02 juli '25 (15:46)

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.

02 juli '25 (15:46)

Verwachting ProRail: wind gaat treinverkeer op hsl minder hinderen

Het treinverkeer op de hogesnelheidslijn is volgens spoorbeheerder ProRail "veel beter beschermd" tegen de harde wind na de plaatsing van wind- en geluidsschermen. Die zijn de afgelopen jaren langs de spoorlijn gezet om de wind tegen te houden.

01 juli '25 ( 9:09)

Reisassistentie op veertig treinstations in Limburg

De provincie Limburg investeert in toegankelijk openbaar vervoer. Ze verleent Arriva een projectsubsidie van 651.447 euro voor het inrichten en aanbieden van reisassistentie op veertig treinstations. Daarover bericht de provincie Limburg.

01 juli '25 ( 8:00)

Primeur in Nederland: circulaire spoorstaven

ProRail heeft zaterdag 28 juni en zondag 29 juni 2025 in Noord-Holland (op het traject Hoofddorp-Leiden) voor het eerst ruim dertig kilometer spoor met volledig circulaire spoorstaven vernieuwd. Deze spoorstaven zijn duurzaam vervaardigd uit gerecycled staal van oude Nederlandse spoorstaven. Een belangrijke stap in de verduurzaming van de spoorinfrastructuur en een primeur voor Nederland. Dat meldt ProRail.

30 juni '25 (18:37)

ProRail waarschuwt: neem water mee en houd reisinformatie in de gaten

Spoorbeheerder ProRail waarschuwt reizigers om deze week extra maatregelen te nemen tegen mogelijke vertragingen door de hitte. Neem voldoende water mee en houd de reisinformatie goed in de gaten, luidt het advies.

30 juni '25 (13:19)

NS doet onderzoek naar oorzaak explosie in trein bij Limmen

De NS doet nog onderzoek naar de aanleiding van de explosie in de elektriciteitskast in een trein bij Limmen. Zondagavond 29 juni ontplofte de kast en daardoor schoot ook een deel van de wand los. Eén persoon raakte daarbij gewond en drie anderen werden onwel. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:12)

Extra treinen naar strand in Zandvoort door warme weer

Door het warme weer rijdt de NS de komende dagen met zes treinen per uur naar Zandvoort. Dat zijn er twee meer dan normaal, laat een woordvoerster weten. De extra treinen naar het strand rijden naar verwachting tot en met woensdag.

30 juni '25 ( 2:30)

Explosie in trein bij Castricum: één gewonde en honderden reizigers geëvacueerd

Zo'n 650 mensen zijn geëvacueerd uit een trein die stilstond op het spoor ter hoogte van Castricum, meldt de veiligheidsregio. In een elektriciteitskast van de trein was zondagavond een explosie. Daarbij raakte één persoon gewond.