Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

NS: we gaan het niet redden zonder extra financiële steun

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
De NS heeft in de eerste helft van het jaar een nettoverlies geleden van 185 miljoen euro. Het vervoersbedrijf werd hard geraakt door de gekelderde reizigersaantallen en denkt dat deze ook volgend jaar fors achter zullen blijven. President-directeur Roger van Boxtel zegt dat de Nederlandse ov-sector zich moet aanpassen, maar het niet gaat redden zonder verdere steun.

De financiële verwachtingen voor het bedrijf zijn vanwege de coronacrisis volgens hem somber, maar realistisch. Het bedrijf heeft de doelstelling om in 2024 financieel weer gezond te zijn terwijl het treinkaartje betaalbaar blijft. Er wordt onder meer gekeken naar een besparingspakket van 1,4 miljard euro voor de periode tot aan 2025. Maar daarnaast is dus ook steun van de overheid nodig, benadrukt het bedrijf.

Operationeel verlies

Overigens komt het operationeel verlies van de NS, als de financiële steunmaatregelingen niet worden meegenomen, uit op meer dan 1 miljard euro. Dat was vorig jaar nog bijna 100 miljoen euro positief. De omzet van de NS daalde in de periode zonder de steunmaatregelen met 900 euro. Inclusief die vergoedingen, ook in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, en de vervolgfase van een concessie in het buitenland, dikten de opbrengsten wel aan, tot ruim 3,3 miljard euro.

Coronavirus

De NS zag de reizigersaantallen na de maatregelen tegen het coronavirus halverwege maart kelderen, naar ongeveer 10 procent van de oorspronkelijke reizigers. Na de versoepeling van de maatregelen en terugkeer naar de reguliere dienstregeling is dit aantal toegenomen tot ongeveer 40 procent. Dit herstel was voornamelijk het gevolg van de terugkeer van de sociaal-recreatieve reizigers en in mindere mate van forensen, omdat een groot deel van hen nog thuis werkt. NS gaat ervan uit dat het aantal reizigers niet snel herstelt. De terugkeer van de forens is daarvoor namelijk cruciaal.

Abonnementen

Na de zomer komt het bedrijf met nieuwe abonnementen die aantrekkelijk zijn voor forensen die door corona voorlopig vaker thuiswerken. Voor een toename van het aantal reizigers, is gespreid reizen volgens Van Boxtel essentieel. Naast afspraken met het onderwijs, is de onderneming hierover met grote zakelijke klanten in gesprek.

Door: ANP

23 mei '25 ( 9:02)

In hemelvaartsweekend geen treinen van en naar station Amsterdam Zuid

Station Amsterdam Zuid wordt vernieuwd. In het hemelvaartsweekend werkt spoorwegbeheerder ProRail van donderdag 29 mei (01.00 uur) tot en met maandag 1 juni 2025 aan de passage. Deze wordt verhoogd en verbreed. Bewoners en werknemers rondom het station, weggebruikers en metro- en treinreizigers gaan hinder ondervinden van deze werkzaamheden. Dat meldt ProRail.

20 mei '25 ( 9:16)

Spoorwerkzaamheden tussen Zwolle en Nijverdal over de helft

ProRail werkt zestien dagen lang 24 uur per dag tussen Zwolle en Nijverdal aan het spoor. De werkzaamheden zijn inmiddels over de helft. Dat meldt ProRail.

19 mei '25 (12:02)

NS stopt begin juni met berichtgeving op X

NS stopt vanaf 1 juni met het aanbieden van reisinformatie en klantenservice op social mediaplatform X. Steeds minder reizigers gebruiken X voor het stellen van vragen aan NS. Daarvoor is de chatfunctie op NS.nl veel geschikter. Daarnaast is het werk op X voor medewerkers van NS-klantenservice afgelopen jaren veel minder aangenaam geworden doordat de toon op het platform verhard is. Dat meldt de NS.

19 mei '25 ( 9:51)

Kind op step zwaargewond geraakt bij botsing met trein in Buitenpost

Bij een spoorwegovergang in Buitenpost in Friesland is een jongen op een step tegen een trein gebotst. Het kind raakte hierbij zwaar gewond. Over de leeftijd van de jongen kan de politie nog niks zeggen. Dit meldt RTL.

18 mei '25 (15:03)

Drukte op stations met in het rood geklede demonstranten

Op Utrecht Centraal is het druk met mensen die naar de Gaza-demonstratie in Den Haag willen. Een ANP-verslaggever ziet volle treinen. Niet iedereen kan meteen mee. Op het perron staan veel demonstranten die in het rood zijn gekleed.

16 mei '25 ( 8:35)

Zeeuwse Lijn presteert fors beter

In de eerste vier maanden van 2025 heeft de Zeeuwse Lijn flink beter gepresteerd dan in dezelfde periode een jaar geleden. Sinds 15 december 2025, de dag waarop de nieuwe dienstregeling van start ging, kwam 95,8% van alle treinreizigers binnen Zeeland op tijd (maximaal vijf minuten vertraging) aan. In 2024 was dat in de eerste vier maanden 86,7%. Dat meldt NS.

14 mei '25 (19:49)

Weekend 24 en 25 mei geen treinen van en naar Rotterdam Centraal

In het weekend van zaterdag 24 en zondag 25 mei rijden er geen treinen van en naar Rotterdam Centraal. Dit komt doordat het treinbeveiligingssysteem tussen Rotterdam Centraal, Delft Campus, Nieuwerkerk aan den IJssel en Barendrecht wordt vervangen, meldt ProRail.

14 mei '25 (16:39)

Eind mei tien dagen geen treinen tussen Zwolle en Deventer

Van zaterdag 24 mei tot maandagochtend 2 juni rijden er geen treinen tussen Zwolle en Deventer. Er wordt dan gewerkt aan de bovenleiding. De NS laat weten dat de werkzaamheden op 2 juni naar verwachting om 02.00 uur klaar zijn. In de ochtendspits rijden die maandag dus weer treinen.

14 mei '25 (10:30)

Geen treinen van en naar Rotterdam Centraal, bussen en metro rijden wel

Zaterdag 24 en zondag 25 mei rijden er geen treinen van, via of naar Rotterdam Centraal. ProRail werkt in dit weekend aan het treinbeveiligingssysteem tussen Rotterdam Centraal, Delft Campus, Nieuwerkerk aan den IJssel en Barendrecht. Dit systeem zorgt ervoor dat de bediening van seinen en wissels in het gebied goed verloopt. Reizigers kunnen reizen met een NS-bus of gebruikmaken van de metro. NS wijst reizigers op extra reistijd en adviseert om kort voor vertrek de NS-app te checken. Dat meldt de NS.

14 mei '25 (10:23)

Treinen tussen Zwolle en Deventer tijdelijk vervangen door bussen

Vanaf zaterdag 24 mei tot en met zondag 1 juni vinden er werkzaamheden plaats aan de spoorlijn tussen Zwolle en Deventer. ProRail vervangt over een traject van 1,5 kilometer de rijdraad en tien bovenleidingsportalen. Als gevolg daarvan rijden er negen dagen lang geen treinen tussen deze stations. Op zondag 25 mei rijden er ook geen treinen tussen Apeldoorn en Deventer. Reizigers kunnen tijdens deze periode gebruik maken van vervangend busvervoer. NS adviseert hen de reisplanner te raadplegen voor vertrek en rekening te houden met extra reistijd. Dat meldt de NS.