Geen cent erbij tot 2022: NS wil salarissen personeel bevriezen
NS wordt hard geraakt door de coronacrisis. Minder mensen reizen met het openbaar vervoer doordat hen wordt gevraagd zoveel mogelijk thuis te blijven en thuis te werken. NS heeft al aangegeven dat het bedrijf nog zeker vijf jaar de gevolgen van de crisis zal blijven voelen, en dat het daarom zo’n 2300 banen (13 procent van het totaal) zal moeten schrappen. NS hoopt samen met de vakbonden tot een ‘werkgelegenheidspact’ te kunnen komen om samen de crisis zo goed mogelijk door te komen.
Flexibiliteit
Een onderdeel van dit werkgelegenheidspact is dat NS belooft om gedwongen ontslagen te vermijden in ruil voor ‘flexibiliteit’ van de werknemers. Deze flexibiliteit bestaat uit het willen doorstromen naar andere posities binnen de organisatie. Er gaan tot 2025 namelijk zo’n 2500 mensen met pensioen, en als andere werknemers bereid zijn door te stromen naar die vrijgekomen arbeidsplaatsen kunnen gedwongen ontslagen grotendeels worden voorkomen. Dit houdt wel in dat werknemers in sommige gevallen ander werk zullen moeten doen, op andere locaties en mogelijk andere tijden. Een ander punt waarop NS hoopt dat werknemers flexibel zullen zijn is hun loon. In de plannen van NS staat dat de huidige cao met twee jaar wordt verlengd, en dat ‘de huidige loonschalen niet stijgen’.
De vakbond voor rijdend personeel laat weten dat er onder de werknemers weinig begrip is voor de bezuinigingsplannen: “Wij horen alleen maar zorgen en angst om niet flexibel genoeg te zijn. Stel dat het je niet lukt alle veranderingen direct bij te benen?”
Vakbonden FNV Spoor en CNV Vakmensen hebben aangegeven niet te reageren voordat zij de voorstellen met NS hebben besproken.
Door: Nationale Transportgids