Grootschalige werkzaamheden spoorzone Groningen succesvol afgerond

Tussen 6 mei en 3 juni reden er geen treinen op de trajecten Groningen-Assen en Groningen-Veendam/Weener vanwege grootschalige werkzaamheden die uitgevoerd werden door ProRail. Vanaf vandaag, 4 juni, rijden de treinen weer over de trajecten. De werkzaamheden zijn succesvol afgerond. Dit meldt ProRail.

ProRail heeft een nieuw extra spoor aangelegd tussen de stations Groningen en Groningen Europapark, waardoor het traject nu volledig viersporig is. Van deze vier sporen zijn er twee met en twee zonder bovenleiding. Op die manier wordt de landelijke (elektrische) treindienst van NS zoveel mogelijk gescheiden van de regionale (diesel) treindienst van Arriva. Bij station Europapark is ook een nieuw perron aangelegd inclusief perronkap en lift. De werkzaamheden bij dit station zijn nog niet helemaal klaar: de lift kan al wel gebruikt worden, maar de trappen nog niet.

Onderhoud en opstelterrein

Op verschillende plekken hebben de bestaande sporen een grote onderhoudsbeurt gehad: stukken spoor, dwarsliggers, wissels en spoorgrind zijn vernieuwd tussen station Groningen en opstelterrein De Vork in Haren. Ook is de gehele bovenleiding op dit traject nieuw. Opstelterrein De Vork is nu volledig afgerond en de komende twee weken zullen NS en Arriva het terrein in gebruik nemen.

Station Groningen

Ook op het hoofdstation van Groningen is er veel veranderd: het grootste deel van de perronkappen is verwijderd en de winkelpanden op het middenperron zijn gesloopt. Dit zijn voorbereidende werkzaamheden voor de grote verbouwing van het station, die tot 2023 zal duren.

Door: Nationale Transportgids