Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Honderden giftreinen zitten woningbouw tussen Utrecht en Amersfoort in de weg

Door Nationale Transportgids / Femke van Arendonk
schedule 5 min
location_on [xx]km
Honderden giftreinen zitten woningbouw tussen Utrecht en Amersfoort in de weg
Over het spoor tussen Utrecht en Amersfoort reden de afgelopen jaren honderden tot duizenden ‘gifwagons’. Het Rijk wil dit officieel vastleggen, maar gemeenten langs het spoor zijn daar niet blij mee. Nieuwbouwprojecten lopen daardoor ook in gevaar. Dat meldt het AD.

Brand in een trein die vol zit met gevaarlijke stoffen en dwars door een woonwijk gaat. Het zou verschrikkelijk zijn. Tussen Amersfoort en Utrecht rijden nu al regelmatig treinen met gevaarlijke stoffen.

Giftreinen

Het Rijk wil vastleggen dat er giftreinen op het traject kunnen rijden. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil dit traject toevoegen aan het Basisnet. Het Basisnet is een landelijk netwerk van rails waarover gevaarlijk vervoer mag rijden.

De treinen rijden er nu al, dus er verandert niet veel. Voor de gemeenten waar de treinen doorheen rijden heeft het wel gevolgen. Zij zijn verplicht om veiligheidsmaatregelen te nemen.

Geschikt traject

Gedeputeerde Huib van Essen wil dat de treinen op trajecten rijden die daarvoor geschikt zijn. Het spoor tussen Amersfoort en Utrecht is volgens Van Essen niet geschikt. Dit stuk spoorlijn toevoegen aan het Basisnet heeft grote gevolgen, aangezien de gemeenten veiligheidsmaatregelen moeten treffen. Basisscholen moeten tot 30 meter van het spoor een brandwerende gevel hebben.

Woningen moeten waarschijnlijk ook verder van het spoor af staan, maar volgens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moeten gemeenten zelf beslissen hierover. Voor de Spoorzone in Bilthoven zou dit grote gevolgen kunnen hebben.

Risico's en regels

Het vervoer van gevaarlijke stoffen neemt allerlei risico’s en strengere regels met zich mee. De VVD spreekt van 174 giftreinen op het traject bij De Bilt per jaar.

Veiligheid inwoners

Giftreinen hebben ook invloed op de veiligheid van de inwoners in de Utrechtse wijk Overvecht. Het spoor loopt daar namelijk vlak langs. Omdat het Rijk giftreinen officieel over het traject wil laten rijden, lopen de woningbouwplannen in gevaar. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat weten dat het belangrijk is dat er wordt nagedacht over de risico’s van het vervoer op het traject. Het spoor staat straks in het Basisnet en dit houdt in dat er bij nieuwbouwplannen goed over de veiligheid moet worden nagedacht.

100 tot 1300 ketelwagons met gevaarlijke stoffen rijden er per jaar over het traject Amersfoort Utrecht. Het Basisnet moet in 2025 worden vastgesteld, maar de procedure gaat waarschijnlijk meer tijd in beslag nemen.

29 juli '25 (11:05)

Werkzaamheden bij Den Haag Centraal, reizigers ondervinden hinder in het komende half jaar

Het komende half jaar werkt spoorbeheerder ProRail aan het verbeteren van het spoor bij Den Haag Centraal. Daardoor kan NS op sommige momenten minder treinen rijden. Reizigers kunnen omreizen of gebruik maken van bussen. Treinen kunnen ook vanaf andere perrons vertrekken. Dat meldt de NS.

28 juli '25 (13:31)

Rover kritisch op "onvlechten" metronet Amsterdam

De Amsterdamse tak van reizigersvereniging Rover uit stevige kritiek op de plannen van het Amsterdamse GVB en de Vervoerregio om het metronet te "ontvlechten". Dat houdt in dat er minder metrolijnen over hetzelfde stuk spoor rijden. Hoewel het doel is dat metro's vaker rijden en meer reizigers vervoerd kunnen worden, zouden zij volgens Rover vooral nadelen ondervinden.

25 juli '25 ( 8:52)

Week geen treinen tussen Leeuwarden en Buitenpost

Van maandag 28 juli (01.00 uur) tot maandag 4 augustus (05.00 uur) rijden geen treinen tussen station Leeuwarden en station Buitenpost. Het spoor op dit traject wordt dan vernieuwd. Arriva verzorgt vervangend busvervoer. Dat meldt ProRail.

24 juli '25 (13:34)

NS viert diversiteit tijdens Amsterdam Pride

Tot en met 3 augustus viert Amsterdam Pride de diversiteit en inclusiviteit in de stad. NS sluit hier graag bij aan: vanaf 26 juli wappert de Progress Pride-vlag een week lang op het dak van station Amsterdam Centraal. Ook de digitale vertrekborden en de reisplanner van NS laten reizigers de regenboogkleuren zien, zodat iedereen zich welkom voelt op het station en onderweg in de trein. Tijdens de Canal Parade op 2 augustus kunnen bezoekers aan de Pride terecht bij de Change Station. Daarnaast rijdt NS extra lange treinen van en naar Amsterdam. Bovendien zijn er extra collega’s aanwezig om reizigers te assisteren en de drukte in goede banen te leiden. Dat meldt de NS.

24 juli '25 (11:29)

Rover snapt wapenstokken NS maar wil ook 'zachtere maatregelen'

Reizigersvereniging Rover zegt er begrip voor te hebben dat de NS zijn medewerkers wil uitrusten met een wapenstok, maar vindt ook dat het spoorwegbedrijf meer "zachtere maatregelen" moet nemen voor de veiligheid op stations en in treinen. Dat laat directeur Freek Bos weten.

24 juli '25 ( 9:39)

Geen treinen tussen Assen en Groningen vanwege een kapotte bovenleiding

Treinreizigers tussen Assen en Groningen komen niet ver met de trein. Het treinverkeer tussen Assen en Groningen Europapark ligt er vanwege een kapotte bovenleiding uit. Dat meldt RTV Drenthe.

24 juli '25 ( 8:37)

NS wil een proef met een wapenstok voor V&S-medewerkers

NS heeft bij het ministerie van Justitie en Veiligheid een aanvraag gedaan om bij wijze van proef tijdelijk 75 medewerkers Veiligheid & Service (V&S) uit te rusten met een wapenstok. Doel van deze proef is om te onderzoeken of het dragen en gebruiken van de 'korte wapenstok' bijdraagt aan de effectiviteit en veiligheid van het werk van V&S-medewerkers. Dat meldt NS.

23 juli '25 (13:47)

Raad van State: spoor tussen Alkmaar en Amsterdam mag op de schop

Het spoor tussen Alkmaar en Amsterdam mag worden aangepast, ondanks bezwaren van onder meer omwonenden, een agrarisch bedrijf en een natuurorganisatie. Volgens de Raad van State zijn al hun bezwaren ongegrond.

23 juli '25 (12:24)

ProRail mag het bestaande spoor tussen Alkmaar en Amsterdam aanpassen

ProRail mag het bestaande spoor tussen Alkmaar en Amsterdam aanpassen, zodat op dat traject in de toekomst meer reizigerstreinen kunnen rijden. Dat volgt uit een uitspraak van de Raad van State. Stichting De Hooge Weide, een melkveehouderij en zorgboerderij en enkele omwonenden kwamen in beroep tegen het tracébesluit ‘Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Alkmaar-Amsterdam’ van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, maar de hoogste bestuursrechter verklaart alle bezwaren ongegrond. Dit betekent dat het besluit van de staatssecretaris daarmee definitief is geworden. Tegen de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak is geen hoger beroep mogelijk. Dit meldt de Raad van State.