Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nieuwe dienstregeling NS positief ontvangen

Door Nationale Transportgids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Nieuwe dienstregeling NS positief ontvangen
De eerste ervaringen met de nieuwe dienstregeling van NS zijn positief. Ondanks enkele flinke uitdagingen zoals werkzaamheden aan het spoor en een kwetsbare hogesnelheidslijn (HSL), kwam 91,6 procent van de reizigers in de eerste drie maanden op tijd aan (max. 5 minuten vertraging). Dat meldt de NS.

De nieuwe dienstregeling ging 15 december 2024 in en is een grote structuurwijziging die is doorgevoerd om op de toekomst voorbereid te zijn, nieuwe infrastructuur in gebruik te kunnen nemen en reizigerswensen in te passen. Er rijden zo’n 1600 treinen meer dan in de dienstregeling van vorig jaar. 

Airport Sprinter

De nieuwe Airport Sprinter presteert goed, beter dan de treinen die er voorheen reden. Op de lijn tussen Schiphol en Amsterdam Centraal rijden minder andere treinen, waardoor de Airport Sprinter vrij baan heeft. Ook de nieuwe EuroCity en Eurocity Direct rijden beter op tijd dan de oude Intercity Brussel omdat er nieuwe treinen worden ingezet. Tot slot heeft ook het weer meegeholpen. Er zijn geen extreme weersomstandigheden geweest die grote effecten hadden op de dienstregeling.  

Minder ging het in de derde week van februari. Toen waren er werkzaamheden rondom Den Haag en Amsterdam Zuid, diverse verstoringen en een snelheidsbeperking bij Culemborg. 

Prestaties verbeteren

NS en ProRail hebben samen maatregelen genomen om prestaties te verbeteren en die pakken goed uit. Zo heeft NS langdurige snelheidsbeperkingen verwerkt in de dienstregeling en probeert ProRail de beperkingen op het hele spoornet meer voorrang te geven en zo snel mogelijk op te lossen. Het blijft een aandachtspunt om storingen omlaag te krijgen en de prestaties omhoog.

Op tijd rijden

Ondanks de verwachting dat de ondermaatse HSL-prestaties ook dit jaar zullen aanhouden, rijden de treinen daar beter op tijd dan vorig jaar. In de nieuwe dienstregeling is rekening gehouden met de snelheidsbeperkingen die daar gelden. Hierdoor rijden treinen beter op tijd. Ook speelt mee dat treinen iets langer stilstaan op station Amsterdam Zuid, waardoor treinen makkelijker op tijd komen bij bottlenecks, zoals Schiphol en Weesp. 

Toch zijn de treinen die over de hogesnelheidslijn gaan minder op tijd dan op andere trajecten. Dat komt omdat er door de snelheidsbeperkingen en de aanpassingen geen rek meer in de dienstregeling zit. Treinen die ergens onderweg vertraging oplopen, kunnen dat lastig inlopen. Als ze vervolgens andere treinen in de weg zitten, moeten ze soms worden opgeheven door de verkeersleiding. De prestaties van de nieuwe trein ICNG zijn nog niet op het gewenste niveau. Dit alles zorgt er voor dat er meer treinen uitvallen dan NS zou willen. 

Intercity's hogesnelheidslijn

Een van de grote wijzigingen in de dienstregeling van 2025 is dat de Intercity’s op de hogesnelheidslijn doorrijden naar Lelystad en Amersfoort. Deze wijziging in de dienstregeling heeft als gevolg dat alle Intercity’s uit Enschede doorrijden naar Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. Dit betekent dat reizigers naar Schiphol uit de richting Enschede tijdelijk moeten overstappen op Amersfoort Centraal. Van alle reizigers uit Twente gaat zo’n tweederde richting Utrecht en een derde richting Schiphol.  

De reizigers naar Schiphol lopen meer vertraging op doordat de trein vanuit Amersfoort naar Schiphol ook over de HSL rijdt. 

De nieuwe TienminutenSprinter tussen Rotterdam en Den Haag Centraal doet het met een reizigerspunctualiteit van 94,2 procent beter dan het landelijke gemiddelde. 

Spoorvernieuwingen

ProRail vernieuwt en onderhoudt het spoor, maar die werkzaamheden hebben grotere gevolgen voor het treinverkeer. NS en ProRail hebben gekeken waar de dienstregeling rond werkzaamheden beter kon. Daarnaast is de communicatie naar reizigers intensiever geworden. Reizigers ondervinden bijvoorbeeld in Noord-Holland en Zuid-Holland hinder door noodzakelijke werkzaamheden. Ook in Groningen krijgen reizigers met langdurige werkzaamheden te maken. NS heeft een speciale webpagina waarop verdere informatie te vinden is rond werkzaamheden. 

Daarnaast blijft de hogesnelheidslijn kwetsbaar door de langdurige snelheidsbeperkingen en de latere levering van de ICNG. NS blijft met ProRail in gesprek over het verder verhogen van de snelheid op de HSL.

10 juli '25 (15:56)

Enkele dagen geen treinen in en rond Groningen

Reizigers in en rond Groningen moeten van donderdag 10 juli tot zondag 13 juli 2025 rekening houden met meer reistijd door spoorwerkzaamheden. Op deze dagen rijden in de hele provincie geen treinen maar bussen. Treinen stoppen in Assen. Vanaf de Drentse hoofdstad rijden bussen naar Groningen. De werkzaamheden die ProRail uitvoert zijn onderdeel van de laatste fase van het grootschalige project dat al negen weken duurt. Dat meldt ProRail.

10 juli '25 (13:57)

Roze Maandag: ICNGay vervoert reizigers naar Tilburg

Maandag 21 juli 2025 rijdt de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), de nieuwste trein van NS, voor het eerst als Roze Maandag Express van Rotterdam Centraal naar Tilburg. Speciaal daarvoor zal deze ICNG worden omgedoopt tot ‘ICNGay’. Dat meldt NS.

10 juli '25 (13:45)

Eurostar voegt vijfde trein toe op traject Amsterdam - Londen

Eurostar presenteert vanaf dinsdag 16 december 2025 een vijfde rechtstreekse treinverbinding per dag van Amsterdam naar Londen. Deze extra rit gaat beide kanten op. Dat meldt Travelpro.

09 juli '25 (15:20)

Ruim honderdduizend reiskostenclaims na NS-staking: oordeel duurt langer

De NS heeft meer dan 100.000 aanvragen ontvangen van mensen die een vergoeding willen voor de reiskosten die ze moesten maken toen het treinverkeer onlangs stillag door stakingen. In een mail aan gedupeerden meldt de spoorvervoerder dat de behandeling van aanvragen hierdoor langer kan duren. Normaal gebeurt dat binnen vier weken, maar de NS heeft iets meer tijd nodig om elke aanvraag "met zorg" te behandelen.

09 juli '25 (15:19)

Treinreizigers weten binnenkort of ze last van stakingen krijgen

Voor treinreizigers en de NS breken spannende dagen aan. De komende dagen weten vakbonden VVMC, FNV en CNV of hun leden instemmen met het eindbod van de spoorwegmaatschappij voor een nieuwe cao. Als ze de voorstellen van de NS afwijzen, is de kans groot dat personeel met stakingen het treinverkeer opnieuw platlegt.

09 juli '25 (14:42)

Eerste stap ERTMS Noordelijke Lijnen

De aanleg van het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS op de Noordelijke lijnen op twee Friese stukken spoor is gegund aan twee bedrijven: Strukton voor het baanvak Leeuwarden-Harlingen Haven en BAM voor de werkzaamheden op het baanvak Leeuwarden-Stavoren. De aanbesteding is opgedeeld in twee baanvakken, zodat verschillende aannemers de kans krijgen om ervaring op te doen met ERTMS. Dat meldt ProRail.

08 juli '25 (12:58)

Arriva en NS zetten extra treinen in rondom de Nijmeegse Vierdaagse

NS en Arriva zetten extra treinen in van en naar Nijmegen in de week van de Nijmeegse Vierdaagse en tijdens de Vierdaagsefeesten. De vervoerders willen op die manier de grote stroom aan reizigers goed opvangen. Dat meldt Hart van Nederland.

08 juli '25 (10:10)

Geen treinverkeer tussen Amsterdam RAI en Diemen Zuid

Van maandag 7 juli tot en met zaterdag 12 juli 2025 werkt ProRail intensief aan het spoor bij station Duivendrecht. Deze werkzaamheden zijn nodig om het spoor veilig en betrouwbaar te houden. Tijdens deze periode wordt er dag en nacht gewerkt. Dit kan mogelijk hinder opleveren voor de omgeving. Daarover bericht ProRail.

07 juli '25 (15:36)

NS brengt je veilig naar de Nijmeegse Vierdaagse

Ruim 1,5 miljoen wandelaars en feestvierders gaan vanaf zaterdag 12 juli weer genieten van het grootste feest van Nijmegen. De Nijmeegse Vierdaagse is van dinsdag 15 tot en met vrijdag 18 juli, maar ook de dagen ervoor stroomt de stad al vol. NS en Arriva rijden vanaf zaterdag 12 juli extra treinen van en naar Nijmegen. Dat meldt NS.

07 juli '25 (12:00)

Geen treinverkeer tussen Hengelo en Enschede vanwege werkzaamheden

Van donderdag 17 tot en met zondag 20 juli werkt ProRail tussen Hengelo en Enschede aan de treinbeveiliging op het spoor. Hierdoor kunnen NS en Blauwnet geen treinen rijden tussen Hengelo en Enschede. De NS Sprinters vanuit Apeldoorn rijden op donderdag 17 en vrijdag 18 juli niet verder dan Almelo, de Intercity rijdt wel door naar Hengelo. NS en Blauwnet zetten op alle dagen bussen in tussen Hengelo en Enschede. De NS-bussen rijden rechtstreeks van Hengelo naar Enschede en andersom, de bussen van Blauwnet stoppen ook op station Enschede Kennispark. Dat meldt de NS.