Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Duurzame kuilwielenbank verbetert het treinonderhoud

Door Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Duurzame kuilwielenbank verbetert het treinonderhoud
Vandaag heeft NS samen met Chris Jansen, staatssecretaris Openbaar Vervoer & Milieu, een nieuwe duurzame kuilwielenbank feestelijk in gebruik genomen bij het onderhoudsbedrijf in Leidschendam. Hiermee is een belangrijke stap gezet richting efficiënter en duurzamer treinonderhoud. Dat meldt de NS.

Een kuilwielenbank is nodig voor onderhoud aan treinwielen. Deze machine meet en bewerkt de wielen van treinen met als belangrijkste doel het herstellen van de wielprofielen, zodat ze weer een optimale vorm en conditie hebben. Dit draagt bij aan een comfortabele en veilige treinreis voor de reiziger. NS heeft vier kuilwielenbanken verspreid over het land bij het Technisch Centrum Eindhoven en bij de onderhoudsbedrijven van Onnen, Watergraafsmeer Amsterdam en Leidschendam.

Wielassen

Deze installatie kan tot wel 11.000 wielassen (circa 2.000 treinen) per jaar behandelen, een significante toename ten opzichte van de 2.000 wielassen die de oude kuilwielenbank kon verwerken. De tandem-as technologie maakt het mogelijk om twee wielassen tegelijkertijd te bewerken, wat zorgt voor tijdsbesparing en hogere capaciteit. Treinen worden daardoor korter uit de dienstregeling onttrokken voor onderhoud aan de wielen. 

Kuilwielenbank

De nieuwe kuilwielenbank in Leidschendam is niet alleen een technisch hoogstandje maar ook een voorbeeld van duurzaamheid. De gasloze constructie maakt gebruik van zonnepanelen van het naastgelegen onderhoudsbedrijf en warmtepompen om het energieverbruik te minimaliseren. De gevel is opgebouwd uit ongeveer 1.100 gerecyclede ramen van de dubbeldekkertreinen van het type VIRM, en het sedumdak draagt bij aan zowel isolatie als waterbeheersing. Hierdoor wordt regenwater efficiënt opgevangen en geïnfiltreerd zonder aansluiting op het riool.

Virtual Reality

Om NS-medewerkers optimaal voor te bereiden op de werking van de nieuwe kuilwielenbank, wordt gebruik gemaakt van Virtual Reality. Deze innovatieve trainingsmethode vermindert risico's en verkort de opleidingsperiode, waardoor de kuilwielenbank sneller operationeel kan zijn. 

Staatssecretaris Chris Jansen (OV en Milieu): “Het is mooi om te zien dat de NS al jaren serieus werk maakt van de transitie naar een circulaire economie. Zo laten ze zien dat circulair denken en doen integraal onderdeel kan zijn van bedrijfsvoering. Daarmee zijn ze een inspiratie voor andere bedrijven die al aan de slag zijn met deze transitie of dat willen gaan doen.”

Intensieve samenwerking

Er is intensief samengewerkt met ProRail, Arcadis en diverse andere partners zoals Safop en VolkerRail om naast de realisatie van een nieuw gebouw, ook de railinfra grondig te vernieuwen. Deze samenwerking heeft geleid tot noodzakelijke vernieuwing van wissels en hoogspanning, waardoor de spoorbereikbaarheid en logistieke efficiency zijn verbeterd.  

04 juli '25 ( 8:52)

Veiligere overweg Kleine Spoorbomen in Hilversum

Auto’s en ander gemotoriseerd verkeer kunnen niet langer gebruikmaken van de overweg aan de Kleine Spoorbomen in Hilversum. Deze overweg kan alleen nog worden gepasseerd door fietsers en voetgangers. Daardoor is het een veilige, overzichtelijke oversteek geworden. Dat meldt ProRail.

03 juli '25 ( 8:44)

Weer minder goederenvervoer over het spoor

Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

02 juli '25 (15:46)

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.

02 juli '25 (15:46)

Verwachting ProRail: wind gaat treinverkeer op hsl minder hinderen

Het treinverkeer op de hogesnelheidslijn is volgens spoorbeheerder ProRail "veel beter beschermd" tegen de harde wind na de plaatsing van wind- en geluidsschermen. Die zijn de afgelopen jaren langs de spoorlijn gezet om de wind tegen te houden.

01 juli '25 ( 9:09)

Reisassistentie op veertig treinstations in Limburg

De provincie Limburg investeert in toegankelijk openbaar vervoer. Ze verleent Arriva een projectsubsidie van 651.447 euro voor het inrichten en aanbieden van reisassistentie op veertig treinstations. Daarover bericht de provincie Limburg.

01 juli '25 ( 8:00)

Primeur in Nederland: circulaire spoorstaven

ProRail heeft zaterdag 28 juni en zondag 29 juni 2025 in Noord-Holland (op het traject Hoofddorp-Leiden) voor het eerst ruim dertig kilometer spoor met volledig circulaire spoorstaven vernieuwd. Deze spoorstaven zijn duurzaam vervaardigd uit gerecycled staal van oude Nederlandse spoorstaven. Een belangrijke stap in de verduurzaming van de spoorinfrastructuur en een primeur voor Nederland. Dat meldt ProRail.

30 juni '25 (18:37)

ProRail waarschuwt: neem water mee en houd reisinformatie in de gaten

Spoorbeheerder ProRail waarschuwt reizigers om deze week extra maatregelen te nemen tegen mogelijke vertragingen door de hitte. Neem voldoende water mee en houd de reisinformatie goed in de gaten, luidt het advies.

30 juni '25 (13:19)

NS doet onderzoek naar oorzaak explosie in trein bij Limmen

De NS doet nog onderzoek naar de aanleiding van de explosie in de elektriciteitskast in een trein bij Limmen. Zondagavond 29 juni ontplofte de kast en daardoor schoot ook een deel van de wand los. Eén persoon raakte daarbij gewond en drie anderen werden onwel. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:12)

Extra treinen naar strand in Zandvoort door warme weer

Door het warme weer rijdt de NS de komende dagen met zes treinen per uur naar Zandvoort. Dat zijn er twee meer dan normaal, laat een woordvoerster weten. De extra treinen naar het strand rijden naar verwachting tot en met woensdag.

30 juni '25 ( 2:30)

Explosie in trein bij Castricum: één gewonde en honderden reizigers geëvacueerd

Zo'n 650 mensen zijn geëvacueerd uit een trein die stilstond op het spoor ter hoogte van Castricum, meldt de veiligheidsregio. In een elektriciteitskast van de trein was zondagavond een explosie. Daarbij raakte één persoon gewond.