2 november 2022 om 08:20
< 1 min lezen

Nieuwe directeur NS laat zich opleiden tot conducteur

De nieuwe president-directeur Wouter Koolmees van de Nederlandse Spoorwegen (NS) gaat de opleiding tot conducteur volgen. Hij wil weten hoe het werk op de trein is en contact maken met collega's en reizigers. De opleiding tot conducteur duurt een paar maanden. Koolmees zal die naast zijn werk als president-directeur gaan volgen.

Koolmees zei in het programma Op1 dat hij mee wil draaien om erachter te komen wat NS-medewerkers dagelijks meemaken. “Waar ze tegenaan lopen, om daar van te leren”, aldus Koolmees. Medewerkers hebben de afgelopen tijd gemeld dat zij het gevoel hebben dat er niet naar hen wordt geluisterd, aldus de nieuwe president-directeur. “Dat is een serieus signaal, waar ik mee aan de slag moet.”

Bij de NS zijn de laatste tijd problemen. Zo rijdt het bedrijf met minder en kortere treinen en zitten reizigers daardoor vaak in volle treinen. De problemen worden volgens NS vooral veroorzaakt door een tekort aan personeel. Er zijn duizenden vacatures. Het bedrijf heeft aangekondigd kantoorpersoneel te willen inzetten op treinen als assistent-conducteurs. En in de avonduren wil het bedrijf particuliere beveiligers inhuren om het werk van conducteurs te verlichten. Met deze maatregelen hoopt de NS meer treinuitval te voorkomen.

Minder treinen

Vanwege het aanhoudende personeelstekort rijdt de NS vanaf maandag 7 november op een aantal trajecten met minder treinen, zo kondigde het bedrijf maandag aan. Eerder voerde de NS al een beperking in voor de dienstregeling op 22 intercity- en 20 sprintertrajecten. Dat leidde al tot fors meer klachten van reizigers, aldus belangenorganisatie Rover.

Ook loopt de aanbesteding voor de concessie voor het hoofdrailnet vanaf 2025. Het kabinet is van plan dit weer onderhands aan de NS te gunnen voor de komende tien jaar, maar concurrenten willen dat dit proces wordt stopgezet. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat de internationale verbindingen uit de concessie worden gehaald. Het spoorbedrijf vreest dat zonder die lucratieve verbindingen het moeilijker wordt om de rest van de dienstregeling uit te voeren en toch winstgevend te blijven.

Koolmees is voormalig minister van Sociale Zaken en heeft de aanstelling voor vier jaar gekregen.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van spoortransport
    • Spoortransport

    Werkzaamheden op station Heerlen, dit weekend geen intercity’s

    Vandaag om 11:07
    • Spoortransport

    ProRail: treinen Utrecht-Den Haag rijden deze middag weer normaal

    16 september 2025 om 14:40

Aankomende evenementen

18 Sep
Raildagen 2025
  • Landelijk
19 Sep
Career Experience voor de luchtvaart- & reisindustrie
  • Zuid-Holland
01 Oct
Scheepsmotoren Event 2025: De toekomst van scheepsaandrijving
  • Zuid-Holland