1 oktober 2025 om 12:13
2 minuten lezen

Eeuwoude spoorbrug Coevorden gered van sloop voor grensoverschrijdend treinverkeer

Door: Nationale Transportgids / Fleur Zomer

De monumentale draaibrug over het kanaal Coevorden-Almelo krijgt een tweede kans. De brug, gebouwd in 1910 en jarenlang buiten gebruik, wordt momenteel opgeknapt voor de nieuwe treinverbinding tussen Coevorden en het Duitse Bad Bentheim. De brug werd deze week van zijn fundering gehaald als eerste stap in het restauratieproces. Dit meldt RTV Drenthe.

De brug speelt een sleutelrol in de heropleving van het regionale personenvervoer tussen Drenthe en Duitsland. Volgens betrokkenen is het niet alleen een praktische keuze, maar ook een symbolische stap richting grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van mobiliteit, onderwijs en werkgelegenheid.

Historisch spoorproject met internationale steun

De draaibrug werd tijdens de Tweede Wereldoorlog vernietigd om militaire verplaatsingen via het spoor te voorkomen. Hoewel er aanvankelijk weinig animo was voor herstel van de spoorlijn naar Duitsland, wist de toenmalige burgemeester van Coevorden alsnog herbouw af te dwingen in 1951. Na de oorlog keerde het personenvervoer echter niet meer terug. Alleen goederentreinen maakten tot voor kort nog gebruik van het traject, tot ook die via een nieuwere route werden omgeleid.

De heropening van het traject is onderdeel van een breder plan om de verbinding uit te breiden richting Emmen en Rheine. Voor de brug zelf werd gekozen voor restauratie in plaats van vervanging. De kosten van herstel bedragen circa 2 miljoen euro, aanzienlijk minder dan de 15 tot 20 miljoen die een nieuwe brug zou kosten.

Technische vernieuwing met respect voor het verleden

Na renovatie wordt de brug uitgerust met moderne technologie en afstandsbediening. Dit vereist coördinatie tussen de Nederlandse verkeersleiding en de Duitse spoorbeheerder. Het doel is om veilig, efficiënt en zonder snelheidverlies station Coevorden te kunnen aanrijden.

De voltooiing van de restauratie staat gepland voor april 2026. Naar verwachting zal eind datzelfde jaar de personentrein tussen Coevorden en Bad Bentheim opnieuw gaan rijden.

Herstel van oude spoorlijnen krijgt draagvlak

De laatste reguliere passagierstrein vertrok in 1939 vanuit Coevorden richting Bad Bentheim. In de decennia daarna raakten regionale spoorverbindingen in Duitsland steeds meer in onbruik. Verbeterde busdiensten namen het vervoer over, wat leidde tot sluiting van veel lokale lijnen.

Door toenemende verkeersdrukte en milieuzorgen keerde het tij. Sinds 2019 rijden er opnieuw reizigerstreinen tussen Bad Bentheim en Neuenhaus, met hogere reizigersaantallen dan verwacht. De uitbreiding naar Coevorden kan volgens prognoses dagelijks 900 tot 1.000 extra reizigers opleveren.

Om dit mogelijk te maken wordt het traject tussen Neuenhaus en Coevorden gerenoveerd en beveiligd. Aan Nederlandse zijde wordt hiervoor bijna 28 miljoen euro geïnvesteerd. De totale projectkosten bedragen 65 miljoen euro, waarvan het resterende bedrag door Duitsland wordt gefinancierd.

Relevante artikelen

Alles van spoortransport
    • Spoortransport

    In de toekomst zes treinen per uur op station Rotterdam Stadionpark

    Vandaag om 15:20
    • Spoortransport

    Nog één demonstrant vast na blokkeren spoor Den Haag

    Vandaag om 14:45

Aankomende evenementen

07 Oct
ERTMS Congres 2025
  • Utrecht
02 Nov
Maritime Awards Gala
  • Zuid-Holland
03 Nov
ICT&Logistiek
  • Utrecht