Aanleg spooremplacement Maasvlakte Zuid van start
Vrijdag 10 oktober 2025 gaven Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en Swietelsky Rail Benelux het startsein voor de aanleg van het Emplacement Maasvlakte Zuid (EMZ). Dit gebeurde in het bijzijn van afgevaardigden van de gemeente Rotterdam, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Europees Parlement. Dat meldt ProRail.
De aanleg van het EMZ is noodzakelijk om de groei van het spoorgoederenvervoer vanaf de Maasvlakte naar het Europese achterland te kunnen faciliteren. De eerste fase van de aanleg bestaat uit zes opstelsporen van 740 meter met aansluitingen op de bestaande infrastructuur. Deze bundel wordt medio 2027 in gebruik genomen.
Mogelijk nog drie bundels
Na een periode van voorbereidende werkzaamheden door Swietelsky is nu officieel gestart met de aanleg van deze eerste bundel en de verschillende aansluitingen. Afhankelijk van de groei van het spoorgoederenvervoer volgen na 2027 nog drie bundels.
Langere treinen
Het spooremplacement Maasvlakte Zuid is geschikt voor 740 meter lange goederentreinen. Dat is aanzienlijk langer dan de huidige standaardlengte van ongeveer 600 meter. Langere treinen hebben een aantal voordelen. Hiermee kunnen meer containers in één rit worden vervoerd. Dit betekent minder treinbewegingen, minder uitstoot en lagere kosten per ton vracht.