Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Volgens econoom Henry Steenbergen kost een file 200 euro per uur per vrachtwagen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Volgens econoom Henry Steenbergen kost een file 200 euro per uur per vrachtwagen
Een file kost zo'n 200 euro per uur per vrachtwagen. Dat bevestigt econoom Henry Steenbergen van Rabobank na eerdere berichtgeving van RTL Nieuws. Maandagmiddag ontstonden er lange files op de Nederlandse snelwegen door protestacties van boeren.

Steenbergen komt aan zijn schatting door de huur van een vrachtwagen, de chauffeur, de brandstof, de afschrijving en gederfde omzet bij elkaar op te tellen. Daarnaast kunnen er gevolgen zijn voor de bedrijfsvoering van ondernemingen. "Een vrachtwagen vol zand heeft minder impact dan een die is volgeladen met iets wat cruciaal is voor de productie van een bedrijf", zegt hij.

Stikstofbeleid 

Boeren voeren op meerdere plekken in het land actie tegen het stikstofbeleid van het kabinet. Op meerdere snelwegen, zoals de A67, de A28 en de A2, staan of rijden tractoren en kan het verkeer niet doorrijden. "In Nederland staat al snel een groot aantal vrachtwagens vast", zegt Steenbergen. "Met een man of honderd kun je een groot deel van het land platleggen. Reken maar uit wat het kost als er 10.000 vrachtwagens stilstaan."

Onderzoeksbureau Panteia 

Files kostten het vrachtverkeer in 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis, tussen de 1,2 miljard en 1,6 miljard euro. Dat heeft onderzoeksbureau Panteia voor branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ondernemersvereniging evofenedex uitgerekend.

Onacceptabel 

TLN vindt het onacceptabel dat snelwegen worden geblokkeerd tijdens demonstraties en roept de boeren op zo snel mogelijk te stoppen. "Het kan niet de bedoeling zijn dat acties anderen in gevaar brengen of het werken onmogelijk maken", zo stelt de transportorganisatie op zijn website.

Door: ANP 

29 maart '24 (13:15)

Bussenbouwer VDL wil deel van Belgisch Van Hool overnemen

De Nederlandse bussenbouwer VDL wil samen met de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull een deel van het bijna bankroete Belgische Van Hool overnemen. VDL wil de bussentak van het Belgische bedrijf, zeggen ingewijden tegen Belgische media zoals zakenkrant De Tijd.

29 maart '24 (13:00)

Fatbikes: leeftijdsgrens juridisch niet mogelijk

Het is juridisch niet mogelijk om alleen vanaf een bepaalde leeftijd toe te staan om op een fatbike te rijden, zeggen onderzoekers van Sweco. In een rapport dat is opgesteld in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat schrijft het adviesbureau dat het moeilijk is om juridisch onderscheid te maken tussen fatbikes en andere e-bikes.

29 maart '24 ( 9:45)

Pasen: drukte op wegen begonnen

De paasdrukte op de wegen begint vrijdag even na 09.00 uur op gang te komen. Een woordvoerder van de ANWB meldt dat er op de A12 van de Duitse grens naar Arnhem een file van negen kilometer staat tussen de grens en Duiven. Dat levert een vertraging op van tussen een kwartier en een halfuur.

29 maart '24 ( 6:00)

Gemeenteraad Haarlem breidt betaald parkeren niet uit

De gemeenteraad van Haarlem heeft donderdagavond het plan ingetrokken om betaald parkeren in de stad uit te breiden. Daarmee geeft de raad gehoor aan de uitkomst van een referendum onder inwoners.

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.