Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ABB Bouwgroep kiest met Scania voor maatwerk

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 12 min
location_on [xx]km
ABB Bouwgroep kiest met Scania voor maatwerk
Na een gedegen verkenning tussen verschillende merken koos ontwikkelende bouwer ABB Bouwgroep, voor een nieuwe rondom luchtgeveerde Scania R450 8x2. Bij de keuze voor het merk speelde zeker het modulaire configuratiesysteem van Scania mee en de overzichtelijke manier waarop het familiebedrijf het voertuig zelf kon configureren. Dit meldt Scania.

“Daarmee bedoelen we dat we zelf eenvoudig de componenten konden kiezen die bij onze behoefte passen. Ook vinden wij het prettig dat de hele truck gewoon ‘af fabriek’ geleverd kan worden zonder dat hij na de montage in de fabriek eerst weer naar allerlei specialisten moet voor aanpassingen”, vertelt Johan Kant, manager bij ABB. “Daardoor kunnen we, afgezien van de bak en HMF-kraanopbouw, met slechts één aanspreekpunt af. En dat is prettig. Want wij zijn noch doorgewinterde transporteurs noch vrachtwagenspecialisten. Wat wij wel zijn? Toonaangevend in ontwikkelen en bouwen. Al circa 60 jaar doen we op een slagvaardige wijze waar we goed in zijn: het ontwikkelen en bouwen van bijzondere projecten. Van conceptwoningen tot gebiedsontwikkelingen en van renovaties tot transformaties. Gelukkig hadden we bij de configuratie alle begeleiding en goed advies van Scania Account manager Martin van der Burg en Toon Christiaens, directeur van CCH BV.”

Scania, een goede keuze

En zo ging Kant voor een bakwagen met twee sturende voorassen en één hefbare elektronisch gestuurde naloopas. “Onze vorige truck was ook een vierasser maar zonder gestuurde naloopas. De nieuwe kraan is met 95 ton/meter een stuk zwaarder. Toch hebben we met deze vierasser dezelfde draaicirkel als bij de vorige auto.” Kant koos ook bewust voor een laag en sterk chassis. “Scania heeft sowieso standaard al het laagste chassis op de markt. Met de lage variant daarvan, versterkt met een innerliner, houden we én genoeg hoogte over voor het vervoer van onze bouwunits én is het chassis meteen ook sterk genoeg voor de montage van de kraan en vijf stempelpoten. Want bij Scania loopt dat helemaal naar voren door. Dat Scania direct bij de fabriek zware luchtgeveerde voorassen kan leveren, was daarbij zeker een pre. Want toen wij begonnen met onze zoektocht had lang niet elk merk dat. En die hoge R-cabine? Wij wilden een mooie auto en daarmee een visitekaartje op de weg zetten. En de chauffeur is er blij mee. Voor hem is deze auto een droom vergeleken bij de vorige.”

De zware asconfiguratie maakte de weg vrij naar een vijf keer afgestempelde en zes keer uitschuifbare kraan van HMF. Kant zegt er eerlijk bij dat hij de vijfde stempelpoot voorop de auto niet het mooiste deel van het voertuig vindt. “Maar de mensen die dagelijks met deze auto werken, gaven aan dat ze heel graag voor over de cabine willen kunnen hijsen. Want vaak is het zo smal op een bouwplaats, dat de auto er alleen vooruit in kan. Dan heb je die voorziening gewoon nodig.” Uiteindelijk is de voorpoot keurig weggewerkt, in de chassiskleur gespoten en valt daarom niet erg op.

De truck gaat helemaal in dienst van ABB Bouwgroep rijden. “Door deze truck aan ons totale wagenpark toe te voegen zijn wij weer volledig voorzien. Wij werken op een bouwplaats met ons eigen materieel. Dat zijn bijvoorbeeld zaken als steigers, bouwhekken en containers met gereedschap. Maar ook onze stapel- en schakelbare units waarmee wij ter plaatse het bouwkantoor oprichten vallen daaronder. Dat kunnen we voor de hele bouwgroep, waar we ongeveer 500 woningen per jaar mee bouwen, met deze toevoeging weer mee uit de voeten. De kraan is dus uitsluitend om al onze eigen zaken te kunnen laden en lossen en niet om mee te bouwen.”

Milieubewust

Bijzonder is verder dat de kraan ook helemaal elektrisch kan hijsen. “Dat is echt belangrijk aan het worden in verband met de beperking van de uitstoot van zowel stikstofoxiden als CO2,” vertelt Kant. “Als het beschikbaar is, zetten we de kraan gewoon op bouwstroom. Omdat de Scania vaak als eerste op de bouwplaats arriveert, is er vaak nog geen stroom. Daarom heeft de truck ook een batterijpakket waarmee we onafhankelijk van een stopcontact toch een uur of zes kunnen hijsen. Ik vind dat ABB Bouwgroep daarmee echt zijn verantwoordelijkheid richting het milieu en het klimaat neemt. Daar ben ik best trots op.”

Multifunctioneel

Omdat het de enige truck is die ABB in eigen beheer heeft, is de Scania behoorlijk multifunctioneel uitgerust. “Dankzij de in de breedte verstelbare, uitschuifbare twistlocks, kunnen wij eenvoudig alles vastzetten. Gewone containers hebben een breedte van 2,50 meter, maar onze bouwunits zijn 3 meter breed. Omdat het batterijpakket direct achter de kraanopbouw staat, kan het achterkalf van de auto uitgeschoven worden. Zo is er ook nog voldoende ruimte voor een unit. Tegelijkertijd met de aankoop van de truck hebben wij ook een nieuwe tweeassige schamelwagen besteld. Ook deze kan uitgeschoven worden om een maximale lading mee te kunnen nemen.  Dus de eerste tien jaar en ik hoop nog langer, kunnen we weer vooruit.”

Door: ANP
 

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.

26 maart '24 (12:15)

Volgens Babboe rond Pasen meer duidelijkheid over terugroepen bakfietsen

Mensen met een bakfiets van Babboe krijgen rond Pasen meer duidelijkheid over de modellen die het bedrijf moet terugroepen, meldt een woordvoerster van moederbedrijf Accell. Ruim een maand geleden maakte de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bekend dat de meeste modellen moeten worden teruggeroepen omdat de veiligheidsrisico's van de fietsen te groot zijn. Tot nu toe heeft Babboe alleen de modellen CITY, CITY E, MINI en MINI E teruggeroepen.