Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Brabant moet plannen A59-project tussen Waalwijk en Den Bosch beter motiveren

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Provinciale staten van Noord-Brabant krijgen een half jaar de tijd om een aantal gebreken in de inpassingsplannen voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat te herstellen. Dit staat in een zogenoemde tussenuitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van gisteren (24 november 2021). Provinciale staten zullen in elk geval beter moeten kijken naar het stikstofonderzoek waarop de plannen zijn gebaseerd en naar een maatregel die bedoeld is om de stikstofuitstoot in het gebied te verminderen. Nadat de provincie hierover een nieuw besluit heeft genomen, zal de Afdeling bestuursrechtspraak een einduitspraak over de plannen doen. Dit meldt de Raad van State.

Oostelijke Langstraat

 
De Oostelijke Langstraat is het gebied aan weerszijden van de A59 tussen Waalwijk en ’s-Hertogenbosch. De provinciale inpassingsplannen Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat West en Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat Oost maken het mogelijk om in dit gebied de infrastructuur aan te passen en natuur, water en recreatiemogelijkheden aan te leggen. Zo maken de plannen de aanleg van parallelwegen, twee ecologische verbindingszones en een snelfietsroute mogelijk. Met de plannen verdwijnen ook vier van de negen op- en afritten van en naar de A59. Tegen de plannen kwamen ruim twintig partijen in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak.
 

Stikstofberekening

 
Om de stikstofuitstoot op beschermde natuurgebieden die met de plannen gepaard gaat te berekenen, heeft de provincie gebruikgemaakt van een rekenmodel. Dit rekenmodel gaat uit van een zogenoemde afkap voor verkeer. Hierbij wordt stikstofuitstoot van verkeer dat terechtkomt op meer dan vijf kilometer afstand van de weg niet meegenomen in de berekeningen. De Afdeling bestuursrechtspraak oordeelt dat de provincie onvoldoende heeft gemotiveerd dat met dit model volledig, precies en definitief kan worden geconcludeerd dat de plannen geen nadelige gevolgen hebben voor omliggende Natura 2000-gebieden. Europese natuurwetgeving vereist wel die mate van volledigheid en duidelijkheid. De Afdeling bestuursrechtspraak kwam eerder ook al tot dit oordeel in haar uitspraak over het tracébesluit over de ViA15 .
 

Mitigerende maatregel

 
Om de schadelijke gevolgen van de plannen voor de beschermde natuurgebieden in de buurt te verminderen (‘mitigeren’) heeft de provincie een agrarisch bedrijf in Drunen opgekocht en de natuurvergunning van dat bedrijf ingetrokken. De provincie heeft de verwachte positieve effecten hiervan voor de natuur meegenomen in het stikstofonderzoek. Dit wordt ook wel extern salderen genoemd. Hoewel dat is toegestaan, zijn daar wel voorwaarden aan verbonden. De provincie heeft in dit geval onvoldoende gemotiveerd dat aan die voorwaarden is voldaan.
 

Te weinig informatie

 
Het komt erop neer dat de ‘stikstofwinst’ die is behaald met het opkopen van het agrarische bedrijf alleen voor deze plannen mag worden ingezet als er nog andere maatregelen worden genomen die ervoor kunnen zorgen dat de stikstofneerslag op het al overbelaste Natura 2000-gebied ‘Loonse en Drunense Duine & Leemkuilen’ vermindert. De provincie heeft te weinig informatie gegeven om dit vast te stellen. Op de rechtszitting is wel verwezen naar het beheerplan voor dit gebied. Maar daarin staat geen enkele concrete maatregel die is gericht op het verminderen van de stikstofneerslag voor dit natuurgebied. Zonder aanvullende motivering kan niet worden beoordeeld of de mitigerende maatregel in dit geval gebruikt mag worden voor de plannen voor de Oostelijke Langstraat, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak.
 

En nu?

 
Provinciale staten hebben nu een half jaar de tijd om de plannen voor de Oostelijke Langstraat beter te motiveren. Ook de natuurvergunning die gedeputeerde staten van Noord-Brabant heeft verleend voor het project, moet worden aangepast. Daarna zal de Afdeling bestuursrechtspraak pas een einduitspraak kunnen doen over de provinciale inpassingsplannen.
 
Door: Nationale Transportgids
19 april '24 ( 8:58)

Bermwerkzaamheden: deel N59 in juni twee weekenden dicht

In de weekenden van 7 tot 10 juni en van 14 tot 17 juni 2024 is de N59 tussen het Hellegatsplein (knooppunt A29) en afslag Den Bommel (Schaapsweg) afgesloten vanwege bermwerkzaamheden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

19 april '24 ( 8:22)

Weg en oversteek in Leeuwarden enkele dagen afgesloten

Sinds gisteravond zijn de Oostergoweg en de fiets- en voetgangersoversteek Huizumerlaan in Leeuwarden niet bereikbaar vanwege werkzaamheden. Dit duurt tot en met zondag 21 april 2024. Daarover bericht de gemeente Leeuwarden.

18 april '24 (15:45)

Miljoeneninvestering Zeeland in wegen, wonen en leefbaarheid

De provincie Zeeland investeert de komende jaren vele miljoenen in onder meer wonen, wegen en leefbaarheid. Zo komt er in de periode 2025 tot en met 2027 jaarlijks 3 miljoen euro beschikbaar voor subsidies voor het verbeteren van de bestaande woningvoorraad en het versnellen van de woningbouw.

18 april '24 (12:16)

Gedeeltelijke afsluiting A2 door ongeluk met cementwagen

Bij een ongeluk op de A2 bij Maasbracht is een cementwagen op zijn zij belandt en nat cement vrijgekomen. Daarom is de snelweg in beide richtingen deels afgesloten en zijn er files ontstaan. Dit meldt de Telegraaf.

18 april '24 ( 8:15)

Europese autobranche in maart licht gekrompen

De Europese automarkt heeft vorige maand voor het eerst dit jaar een kleine krimp laten zien. Volgens de Europese brancheorganisatie ACEA komt dat waarschijnlijk doordat Pasen dit jaar vroeg viel. In verschillende landen betekende het een lange vakantie in maart en daarin hebben autodealers minder auto's verkocht.

17 april '24 (17:00)

Te veel te zware vrachtwagens over brug A7 bij Purmerend

Dagelijks rijden honderden te zware vrachtwagens over de brug in de A7 bij Purmerend, concluderen Rijkswaterstaat (RWS) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) na metingen. Sinds begin april aan de brug wordt gewerkt, mogen voertuigen niet zwaarder dan 25 ton zijn. RWS en TLN waarschuwen dat de brug mogelijk voor al het vrachtverkeer sluit bij uitblijven van verbetering.

17 april '24 (16:30)

Bussen streekvervoerders staan zaterdag ook drie minuten stil

Ook alle bussen van de regionale streekvervoerders gaan zaterdag 3 minuten stilstaan om het geweld tegen NS-personeel van afgelopen weekend, laat een woordvoerder van Arriva weten.

17 april '24 (13:15)

Massaclaim sjoemeldiesels tegen Mercedes en Renault mag doorgaan

Stichting Car Claim mag een collectieve procedure beginnen namens bezitters van sjoemeldiesels van Mercedes-Benz en Renault. Dat heeft de Amsterdamse rechter bepaald. Stichting Car Claim procedeert met steun van de Consumentenbond om compensatie te krijgen voor honderdduizenden gedupeerde autobezitters.

17 april '24 (13:00)

Honderd geweldsincidenten tegen medewerkers Arriva in 2023

Arriva registreerde vorig jaar zo'n honderd gevallen van verbaal of fysiek geweld tegen medewerkers in treinen, laat de regionale vervoerder desgevraagd weten. Komende zaterdagavond zetten meerdere vervoerders hun voertuigen drie minuten stil om aandacht te vragen voor mishandeling van medewerkers.

17 april '24 (12:15)

Slimme stoplichten verzamelen veel informatie over autorijders

Slimme verkeerslichten die contact maken met de telefoons van weggebruikers brengen privacyrisico's met zich mee waar de overheden waarschijnlijk niet goed over hebben nagedacht. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Persoonsgegevens, die minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief met klem oproept uit te zoeken of de verkeerslichten voldoen aan de privacywetgeving (AVG).