Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Brabant moet plannen A59-project tussen Waalwijk en Den Bosch beter motiveren

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Provinciale staten van Noord-Brabant krijgen een half jaar de tijd om een aantal gebreken in de inpassingsplannen voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat te herstellen. Dit staat in een zogenoemde tussenuitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van gisteren (24 november 2021). Provinciale staten zullen in elk geval beter moeten kijken naar het stikstofonderzoek waarop de plannen zijn gebaseerd en naar een maatregel die bedoeld is om de stikstofuitstoot in het gebied te verminderen. Nadat de provincie hierover een nieuw besluit heeft genomen, zal de Afdeling bestuursrechtspraak een einduitspraak over de plannen doen. Dit meldt de Raad van State.

Oostelijke Langstraat

 
De Oostelijke Langstraat is het gebied aan weerszijden van de A59 tussen Waalwijk en ’s-Hertogenbosch. De provinciale inpassingsplannen Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat West en Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat Oost maken het mogelijk om in dit gebied de infrastructuur aan te passen en natuur, water en recreatiemogelijkheden aan te leggen. Zo maken de plannen de aanleg van parallelwegen, twee ecologische verbindingszones en een snelfietsroute mogelijk. Met de plannen verdwijnen ook vier van de negen op- en afritten van en naar de A59. Tegen de plannen kwamen ruim twintig partijen in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak.
 

Stikstofberekening

 
Om de stikstofuitstoot op beschermde natuurgebieden die met de plannen gepaard gaat te berekenen, heeft de provincie gebruikgemaakt van een rekenmodel. Dit rekenmodel gaat uit van een zogenoemde afkap voor verkeer. Hierbij wordt stikstofuitstoot van verkeer dat terechtkomt op meer dan vijf kilometer afstand van de weg niet meegenomen in de berekeningen. De Afdeling bestuursrechtspraak oordeelt dat de provincie onvoldoende heeft gemotiveerd dat met dit model volledig, precies en definitief kan worden geconcludeerd dat de plannen geen nadelige gevolgen hebben voor omliggende Natura 2000-gebieden. Europese natuurwetgeving vereist wel die mate van volledigheid en duidelijkheid. De Afdeling bestuursrechtspraak kwam eerder ook al tot dit oordeel in haar uitspraak over het tracébesluit over de ViA15 .
 

Mitigerende maatregel

 
Om de schadelijke gevolgen van de plannen voor de beschermde natuurgebieden in de buurt te verminderen (‘mitigeren’) heeft de provincie een agrarisch bedrijf in Drunen opgekocht en de natuurvergunning van dat bedrijf ingetrokken. De provincie heeft de verwachte positieve effecten hiervan voor de natuur meegenomen in het stikstofonderzoek. Dit wordt ook wel extern salderen genoemd. Hoewel dat is toegestaan, zijn daar wel voorwaarden aan verbonden. De provincie heeft in dit geval onvoldoende gemotiveerd dat aan die voorwaarden is voldaan.
 

Te weinig informatie

 
Het komt erop neer dat de ‘stikstofwinst’ die is behaald met het opkopen van het agrarische bedrijf alleen voor deze plannen mag worden ingezet als er nog andere maatregelen worden genomen die ervoor kunnen zorgen dat de stikstofneerslag op het al overbelaste Natura 2000-gebied ‘Loonse en Drunense Duine & Leemkuilen’ vermindert. De provincie heeft te weinig informatie gegeven om dit vast te stellen. Op de rechtszitting is wel verwezen naar het beheerplan voor dit gebied. Maar daarin staat geen enkele concrete maatregel die is gericht op het verminderen van de stikstofneerslag voor dit natuurgebied. Zonder aanvullende motivering kan niet worden beoordeeld of de mitigerende maatregel in dit geval gebruikt mag worden voor de plannen voor de Oostelijke Langstraat, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak.
 

En nu?

 
Provinciale staten hebben nu een half jaar de tijd om de plannen voor de Oostelijke Langstraat beter te motiveren. Ook de natuurvergunning die gedeputeerde staten van Noord-Brabant heeft verleend voor het project, moet worden aangepast. Daarna zal de Afdeling bestuursrechtspraak pas een einduitspraak kunnen doen over de provinciale inpassingsplannen.
 
Door: Nationale Transportgids
02 juli '25 (15:46)

Code oranje in Overijssel, Gelderland en Limburg om zwaar onweer

Het KNMI heeft voor de provincies Overijssel, Gelderland en Limburg code oranje uitgeroepen om zware onweersbuien. De waarschuwing geldt van 15.00 uur tot 19.00 uur voor Limburg en van 16.00 uur tot 20.00 uur voor Overijssel en Gelderland.

02 juli '25 (15:46)

Vervoerregio's houden zorgen over toekomst ov ondanks steun Kamer

Vervoerregio's en provincies zijn "verheugd" over de brede steun in de Tweede Kamer voor een motie om de bezuinigingen op het regionale openbaar vervoer voor 2026 deels terug te draaien. Ze zeggen tegelijkertijd dat er meer moet gebeuren om het ov gezond en betaalbaar te houden. Ook vragen ze zich af hoe het demissionaire kabinet de oproep van de Kamer in de begroting gaat verwerken.

02 juli '25 (13:25)

Prijsverschil tussen duurste en goedkoopste tankstation is bijna 30 euro

Benzine in Nederland kost nu gemiddeld 1,928 euro per liter, maar de verschillen tussen tankstations zijn enorm. Tanken bij de duurste pomp kost je tot 2,259 euro per liter, terwijl je elders voor 1,708 euro per liter al klaar bent. Bij een volle tank van 50 liter betaal je dan 27,55 meer. Dit blijkt uit onderzoek van Independer, zo meldt de vergelijkingssite.

02 juli '25 (10:38)

Kamer wil dat kabinet afziet van bezuinigingen op regionaal ov

Zie af van de bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer, vraagt de Tweede Kamer aan het demissionaire kabinet. Een motie van Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA), Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Bart van Kent (SP) kreeg dinsdag steun van een meerderheid. De partijen willen dat er in de begroting van volgend jaar een oplossing komt maar zeggen in de motie niet waar het geld vandaan moet komen.

02 juli '25 ( 8:21)

Code oranje in drie provincies: stevige onweersbuien in het oosten

Met uitzondering van de Wadden ook vandaag hitte. In Noord-Brabant, Limburg en Gelderland is vanwege extreme hitte code oranje van kracht. Dat meldt KNMI.

02 juli '25 ( 8:04)

Stijging verkoop campers en caravans

In de eerste helft van 2025 is de verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland gestegen. Van alle kampeerauto's en caravans staan de meeste geregistreerd in Noord-Brabant. Dat meldt Nederlands Dagblad.

01 juli '25 (16:36)

Kustwacht Nederland na storing weer bereikbaar via marifoon

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken weer. De kustwacht kon dinsdagochtend geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. De oorzaak was een probleem met het zogeheten routeringsprotocol, dat ervoor moet zorgen dat berichten op de juiste plaats komen. Inmiddels is de dienst weer bereikbaar via de marifoon en kan ze ook weer navigatie- en weerberichten verzenden.

01 juli '25 (16:36)

Afsluitdijk dicht in beide richtingen door technische problemen

De Afsluitdijk is in beide richtingen dicht door technische problemen bij de Stevinsluizen. Dat meldt de verkeersdienst van de ANWB. Het is niet bekend hoe lang dit gaat duren. Het verkeer moet omrijden via de A6 in Flevoland.

01 juli '25 (16:36)

Ook dinsdag drukkere dag voor Wegenwacht door hitteproblemen

De Wegenwacht heeft het ook dinsdag drukker dan normaal door pechgevallen die te maken hebben met de hitte. De pechdienst van de ANWB ziet vooral gestrande automobilisten waarbij de auto start- of accuproblemen heeft.

01 juli '25 (14:21)

Pilot gemeente Groningen: elektrische auto’s opladen met speciale stoeptegels

De gemeente Groningen start een pilot met ‘kabelgoottegels’. Met deze speciale stoeptegels kunnen inwoners hun elektrische auto opladen vanaf het eigen huis via een kabel in de stoep. De gemeente wil elektrisch rijden op deze manier makkelijker maken én onderzoeken of deze oplossing goed werkt in de openbare ruimte. Daarover bericht de gemeente Groningen.