Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Brabant moet plannen A59-project tussen Waalwijk en Den Bosch beter motiveren

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Provinciale staten van Noord-Brabant krijgen een half jaar de tijd om een aantal gebreken in de inpassingsplannen voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat te herstellen. Dit staat in een zogenoemde tussenuitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van gisteren (24 november 2021). Provinciale staten zullen in elk geval beter moeten kijken naar het stikstofonderzoek waarop de plannen zijn gebaseerd en naar een maatregel die bedoeld is om de stikstofuitstoot in het gebied te verminderen. Nadat de provincie hierover een nieuw besluit heeft genomen, zal de Afdeling bestuursrechtspraak een einduitspraak over de plannen doen. Dit meldt de Raad van State.

Oostelijke Langstraat

 
De Oostelijke Langstraat is het gebied aan weerszijden van de A59 tussen Waalwijk en ’s-Hertogenbosch. De provinciale inpassingsplannen Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat West en Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat Oost maken het mogelijk om in dit gebied de infrastructuur aan te passen en natuur, water en recreatiemogelijkheden aan te leggen. Zo maken de plannen de aanleg van parallelwegen, twee ecologische verbindingszones en een snelfietsroute mogelijk. Met de plannen verdwijnen ook vier van de negen op- en afritten van en naar de A59. Tegen de plannen kwamen ruim twintig partijen in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak.
 

Stikstofberekening

 
Om de stikstofuitstoot op beschermde natuurgebieden die met de plannen gepaard gaat te berekenen, heeft de provincie gebruikgemaakt van een rekenmodel. Dit rekenmodel gaat uit van een zogenoemde afkap voor verkeer. Hierbij wordt stikstofuitstoot van verkeer dat terechtkomt op meer dan vijf kilometer afstand van de weg niet meegenomen in de berekeningen. De Afdeling bestuursrechtspraak oordeelt dat de provincie onvoldoende heeft gemotiveerd dat met dit model volledig, precies en definitief kan worden geconcludeerd dat de plannen geen nadelige gevolgen hebben voor omliggende Natura 2000-gebieden. Europese natuurwetgeving vereist wel die mate van volledigheid en duidelijkheid. De Afdeling bestuursrechtspraak kwam eerder ook al tot dit oordeel in haar uitspraak over het tracébesluit over de ViA15 .
 

Mitigerende maatregel

 
Om de schadelijke gevolgen van de plannen voor de beschermde natuurgebieden in de buurt te verminderen (‘mitigeren’) heeft de provincie een agrarisch bedrijf in Drunen opgekocht en de natuurvergunning van dat bedrijf ingetrokken. De provincie heeft de verwachte positieve effecten hiervan voor de natuur meegenomen in het stikstofonderzoek. Dit wordt ook wel extern salderen genoemd. Hoewel dat is toegestaan, zijn daar wel voorwaarden aan verbonden. De provincie heeft in dit geval onvoldoende gemotiveerd dat aan die voorwaarden is voldaan.
 

Te weinig informatie

 
Het komt erop neer dat de ‘stikstofwinst’ die is behaald met het opkopen van het agrarische bedrijf alleen voor deze plannen mag worden ingezet als er nog andere maatregelen worden genomen die ervoor kunnen zorgen dat de stikstofneerslag op het al overbelaste Natura 2000-gebied ‘Loonse en Drunense Duine & Leemkuilen’ vermindert. De provincie heeft te weinig informatie gegeven om dit vast te stellen. Op de rechtszitting is wel verwezen naar het beheerplan voor dit gebied. Maar daarin staat geen enkele concrete maatregel die is gericht op het verminderen van de stikstofneerslag voor dit natuurgebied. Zonder aanvullende motivering kan niet worden beoordeeld of de mitigerende maatregel in dit geval gebruikt mag worden voor de plannen voor de Oostelijke Langstraat, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak.
 

En nu?

 
Provinciale staten hebben nu een half jaar de tijd om de plannen voor de Oostelijke Langstraat beter te motiveren. Ook de natuurvergunning die gedeputeerde staten van Noord-Brabant heeft verleend voor het project, moet worden aangepast. Daarna zal de Afdeling bestuursrechtspraak pas een einduitspraak kunnen doen over de provinciale inpassingsplannen.
 
Door: Nationale Transportgids
10 juli '25 (14:07)

Vijf weken geen gemotoriseerd verkeer op Amstelveenseweg

De Amstelveenseweg onder het viaduct van de A10 gaat meer dan vijf weken dicht voor gemotoriseerd verkeer. Deze afsluiting duurt van vrijdagavond 11 juli 2025 (de start van de zomervakantie in Noord-Holland) tot woensdag 20 augustus (wanneer SAIL Amsterdam begint). Fietsers en voetgangers kunnen langs de werkzaamheden. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.

10 juli '25 (13:24)

Dit zijn de zwarte zaterdagen van 2025 en hier wordt in Nederland extra verkeersdrukte verwacht

Met het begin van de zomervakantie in zicht waarschuwen Europese verkeersdiensten opnieuw voor de bekende ‘zwarte zaterdagen’. Op deze dagen is het extreem druk op de wegen, vooral richting populaire vakantiebestemmingen in Zuid-Europa. Ook in Nederland zijn de effecten van deze verkeersdrukte merkbaar, met vertragingen bij grensovergangen en op routes naar toeristische regio’s.

10 juli '25 (12:59)

Trucker die zes mensen en ongeboren baby doodreed moet 3 jaar de cel in

Een lagere straf dan het Openbaar Ministerie (OM) eiste. De vrachtwagenchauffeur die drie jaar geleden in Nieuw-Beijerland zes mensen doodreed en daarbij ook een ongeboren baby doodde, moet 3 jaar de cel in. Ook krijgt hij een rijverbod van 5 jaar opgelegd. Het OM zag hem liever 4,5 jaar achter de tralies en had ook een langer rijverbod geëist. Dit meldt NOS.

10 juli '25 (12:28)

In welke auto passen drie kinderzitjes?

Gezellig met je kroost de weg op kan een hele uitdaging zijn. De kofferbak vol met buggy, kinderwagen en luiertas, én de kinderen op de achterbank veilig vervoerd in een autostoeltje. Maar wat als je 3 kinderen hebt en ze allemaal in een autostoeltje of Maxi-Cosi wilt meenemen? Je staat dan voor de uitdaging in welke auto dit überhaupt past. 

10 juli '25 (11:13)

Vrouw rijdt met icepack op snelweg, maar flitspaal denkt dat het telefoon is

Een vrouw uit Den Bosch reed na het trekken van haar verstandskiezen over de A2 bij Boxtel. Zij had een icepack tegen haar wang aan, maar een flitspaal dacht daar anders over. Die dacht een mobiele telefoon te zien en plots lag daar een boete van 439 euro op de deurmat. Dit meldt NOS.

10 juli '25 (11:06)

Meer auto's, minder personeel: lange wachttijden bij garages voor APK's

Garagebedrijven kunnen de vraag naar APK’s en onderhoudsbeurten niet meer aan. Er zijn steeds meer auto-eigenaren maar niet genoeg garages. Hierdoor moeten automobilisten soms weken tot maanden wachten tot ze er terechtkunnen. Dit meldt het Algemeen Dagblad.

10 juli '25 ( 8:57)

ANWB waarschuwt e-rijders voor hoge laadkosten in het buitenland

Wie deze zomer met de elektrische auto op vakantie gaat, moet alert zijn op hoge laadkosten bij langzame laders. Vooral bij laadpalen bij hotels, restaurants en vakantieparken kan de rekening flink oplopen, waarschuwt de ANWB.

10 juli '25 ( 7:48)

Vrachtwagen rijdt tegen viaduct: ravage op A28

Gisterochtend vond op de A28 tussen Eelde en Assen een ernstig ongeval plaats. Een vrachtauto reed ter hoogte van De Punt frontaal op een viaduct. Er was sprake van een enorme ravage. Dat meldt Hart van Nederland.

10 juli '25 ( 3:25)

Defensie test artillerieraketten vanaf Afsluitdijk

Defensie heeft de afgelopen twee dagen met raketartillerie geoefend vanaf de Afsluitdijk, laat het departement weten in een persbericht. De raketten werden afgevuurd vanaf de Breezanddijk, midden op de Afsluitdijk. De test was een succes: alle zestien 'validatieschoten' kwamen neer in het doelgebied en het systeem werkt veilig.

09 juli '25 (15:19)

BP verkoopt Nederlandse tankstations aan branchegenoot Catom

Het Britse olieconcern BP verkoopt al zijn tankstations in Nederland aan branchegenoot Catom. Het gaat om ongeveer 300 tankstations en vijftien laadstations voor elektrische auto's, maakte BP bekend. Catom is het bedrijf achter het brandstofmerk OK.