Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

TLN: Emissievrij transport onhaalbaar zonder extra investeringen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
TLN: Emissievrij transport onhaalbaar zonder extra investeringen
Zonder adequate subsidieregeling en tijdige investeringen in laadinfrastructuur zijn er in 2030 te weinig elektrische vrachtwagens om Nederlandse steden te kunnen bevoorraden. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Panteia naar de transitie van emissievrij vrachtvervoer. Dit meldt TLN. 

In het klimaatakkoord is afgesproken dat dertig a veertig steden in 2030 emissievrij bevoorraad worden. Daarvoor zijn bijna 12.000 zero-emissie vrachtwagens nodig, rekende Panteia uit. Dat zijn er nu nog geen 250. Vanwege de hoge meerkosten van een elektrische truck, het ontbreken van een toereikende subsidie en het gebrek aan laadinfrastructuur, dreigt de duurzaamheidstransitie te laat op gang te komen, concludeert Panteia in het rapport Ingroeipad Zero Emissie Trucks.

Subsidie

Omdat elektrische vrachtwagens naar verwachting tot 2030 veel duurder blijven dan dieseltrucks, verwacht Panteia dat ondernemers de aanschaf van elektrische vrachtauto’s massaal uitstellen tot het einde van dit decennium. Daardoor zouden ‘ernstige marktverstoringen’ kunnen ontstaan en komt de vereiste ingroei van e-trucks veel te laat op gang. Om ondernemers te stimuleren om eerder de overstap naar elektrisch te maken, is meer nodig dan enkel een subsidieregeling die 40 procent van de meerkosten van een elektrische truck dekt, volgens de onderzoekers. Ten opzichte van het huidige budget is een extra investering van ruim 1,1 miljard euro nodig.

Elektriciteit

Dat bedrag is nog exclusief de benodigde investeringen in het elektriciteitsnet, dat in sommige steden nu al overbelast is en verzwaard moet worden om de toekomstige vraag van stroom aan te kunnen. In het rapport wijst Panteia erop dat de lange doorlooptijd daarbij problemen kan opleveren. Het kan namelijk al gauw vijf jaar duren voordat een netbeheerder een noodzakelijke verzwaring op het net kan uitvoeren.

Ingrijpen

TLN-directeur Jan Boeve: "Dit rapport bevestigt nogmaals dat de overheid moet ingrijpen en nú aan de slag moet. Want om steden straks emissievrij te kunnen bevoorraden hebben vervoerders twee dingen nodig: genoeg subsidie en stroom. Maar aan beide is een gebrek. We hebben veel leden die liever vandaag dan morgen al de overstap naar elektrisch maken, maar die het financieel gewoon niet rond krijgen. Bovendien hebben ze niet de zekerheid dat ze die dure vrachtwagens straks überhaupt wel op kunnen laden. We hebben een nieuw kabinet nodig dat onze verduurzamingsopgave serieus neemt en ondernemers direct gaat stimuleren om de transitie te maken. Want de tijd begint echt te dringen en zij kunnen dit niet alleen."

Door: Nationale Transportgids

29 maart '24 ( 6:00)

Gemeenteraad Haarlem breidt betaald parkeren niet uit

De gemeenteraad van Haarlem heeft donderdagavond het plan ingetrokken om betaald parkeren in de stad uit te breiden. Daarmee geeft de raad gehoor aan de uitkomst van een referendum onder inwoners.

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.