Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Onderzoek: Effect smart mobility systemen op verkeer moeilijk meetbaar

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Smart mobility systemen kunnen de doorstroming op de weg beïnvloeden, zowel positief als negatief. Maar het is moeilijk om de effecten van deze systemen in de praktijk te meten. Dit meldt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) op basis van het onderzoek 'Smart mobility in de realtie tot doorstroming op de weg'.

Het onderzoeksrapport brengt op basis van wetenschappelijke literatuur en niet-wetenschappelijke rapporten
in kaart welke effecten van smart mobility systemen op de doorstroming van verkeer bekend zijn. Daarnaast beschrijft het rapport hoe we deze effecten in de toekomst kunnen bepalen.

Het onderzoek richt zich op verschillende smart mobility systemen in de auto, zoals in-voertuig-filestaartbeveiliging, intelligent speed adaptation (ISA), adaptive cruise control (ACC), rijstrookassistentie (LKA of LCC) en cooperative adaptive cruise control (CACC), waarbij voertuigen met elkaar kunnen communiceren. Aan bod in het onderzoek komen ook de doorstromingseffecten van tactische regelingen, zoals snelheids- en rijstrookadvies door een wegbeheerder. En die van systemen op strategisch niveau, zoals routeadvies.

Positief en negatief effect

Tactische regelingen en CACC blijken het grootste positieve effect te hebben op de doorstroming. Opmerkelijk is dat ACC, adaptieve cruise control zonder communicatie, juist een negatief effect heeft op de doorstroming. Route-advies, dat effect heeft op de routekeuze van bestuurders, leidt ertoe dat de gereden afstand toeneemt en de vertraging op de originele route afneemt, terwijl de vertraging op de alternatieve route toeneemt. Het is lastig om de effecten van smart mobility systemen op de doorstroming te bepalen. Het rapport werkt twee benaderingen uit: een top-down en bottom-up aanpak.

Top-down: data verzamelen

Bij de top-down aanpak worden veel data verzameld van verkeersstromen en van het gebruik van smart mobility-systemen. Als voldoende data beschikbaar zijn, kunnen de effecten van elk van de systemen bepaald worden. Maar het is lastig om de mate van gebruik van de systemen te bepalen, omdat niet bekend is welke bestuurder wanneer welk systeem gebruikt en hoe het gebruik zich door de tijd heen ontwikkelt. Verder is het erg moeilijk om de effecten van combinaties van systemen accuraat te kwantificeren.

Experimentele omgeving

Bij een bottom-up aanpak wordt het effect van een bepaald smart mobility-systeem in kaart gebracht in een experimentele omgeving. Bijvoorbeeld op een testbaan, waar onderzoekers analyseren welke volgafstanden voertuigen aanhouden bij welke snelheden. Zij kunnen daarbij ook bestuderen hoe verschillende combinaties van systemen elkaar en de doorstroming beïnvloeden. Als deze relaties bekend zijn, kunnen verkeerssimulaties helpen om de effecten van de smart mobility-systemen op de doorstroming van het verkeer te bepalen. Deze aanpak is ook toepasbaar voor een situatie waarbij meer mensen dan nu smart mobility-systemen gebruiken. 

Door: Nationale Transportgids

19 april '24 ( 8:58)

Bermwerkzaamheden: deel N59 in juni twee weekenden dicht

In de weekenden van 7 tot 10 juni en van 14 tot 17 juni 2024 is de N59 tussen het Hellegatsplein (knooppunt A29) en afslag Den Bommel (Schaapsweg) afgesloten vanwege bermwerkzaamheden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

19 april '24 ( 8:22)

Weg en oversteek in Leeuwarden enkele dagen afgesloten

Sinds gisteravond zijn de Oostergoweg en de fiets- en voetgangersoversteek Huizumerlaan in Leeuwarden niet bereikbaar vanwege werkzaamheden. Dit duurt tot en met zondag 21 april 2024. Daarover bericht de gemeente Leeuwarden.

18 april '24 (15:45)

Miljoeneninvestering Zeeland in wegen, wonen en leefbaarheid

De provincie Zeeland investeert de komende jaren vele miljoenen in onder meer wonen, wegen en leefbaarheid. Zo komt er in de periode 2025 tot en met 2027 jaarlijks 3 miljoen euro beschikbaar voor subsidies voor het verbeteren van de bestaande woningvoorraad en het versnellen van de woningbouw.

18 april '24 (12:16)

Gedeeltelijke afsluiting A2 door ongeluk met cementwagen

Bij een ongeluk op de A2 bij Maasbracht is een cementwagen op zijn zij belandt en nat cement vrijgekomen. Daarom is de snelweg in beide richtingen deels afgesloten en zijn er files ontstaan. Dit meldt de Telegraaf.

18 april '24 ( 8:15)

Europese autobranche in maart licht gekrompen

De Europese automarkt heeft vorige maand voor het eerst dit jaar een kleine krimp laten zien. Volgens de Europese brancheorganisatie ACEA komt dat waarschijnlijk doordat Pasen dit jaar vroeg viel. In verschillende landen betekende het een lange vakantie in maart en daarin hebben autodealers minder auto's verkocht.

17 april '24 (17:00)

Te veel te zware vrachtwagens over brug A7 bij Purmerend

Dagelijks rijden honderden te zware vrachtwagens over de brug in de A7 bij Purmerend, concluderen Rijkswaterstaat (RWS) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) na metingen. Sinds begin april aan de brug wordt gewerkt, mogen voertuigen niet zwaarder dan 25 ton zijn. RWS en TLN waarschuwen dat de brug mogelijk voor al het vrachtverkeer sluit bij uitblijven van verbetering.

17 april '24 (16:30)

Bussen streekvervoerders staan zaterdag ook drie minuten stil

Ook alle bussen van de regionale streekvervoerders gaan zaterdag 3 minuten stilstaan om het geweld tegen NS-personeel van afgelopen weekend, laat een woordvoerder van Arriva weten.

17 april '24 (13:15)

Massaclaim sjoemeldiesels tegen Mercedes en Renault mag doorgaan

Stichting Car Claim mag een collectieve procedure beginnen namens bezitters van sjoemeldiesels van Mercedes-Benz en Renault. Dat heeft de Amsterdamse rechter bepaald. Stichting Car Claim procedeert met steun van de Consumentenbond om compensatie te krijgen voor honderdduizenden gedupeerde autobezitters.

17 april '24 (13:00)

Honderd geweldsincidenten tegen medewerkers Arriva in 2023

Arriva registreerde vorig jaar zo'n honderd gevallen van verbaal of fysiek geweld tegen medewerkers in treinen, laat de regionale vervoerder desgevraagd weten. Komende zaterdagavond zetten meerdere vervoerders hun voertuigen drie minuten stil om aandacht te vragen voor mishandeling van medewerkers.

17 april '24 (12:15)

Slimme stoplichten verzamelen veel informatie over autorijders

Slimme verkeerslichten die contact maken met de telefoons van weggebruikers brengen privacyrisico's met zich mee waar de overheden waarschijnlijk niet goed over hebben nagedacht. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Persoonsgegevens, die minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief met klem oproept uit te zoeken of de verkeerslichten voldoen aan de privacywetgeving (AVG).