Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Drie Scania’s R500 6x2 bakwagens voor Nijssen Fourages

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Nijssen Fourages uit Nieuw-Vennep heeft onlangs de eerste van drie nieuwe Scania R500 6x2 bakwagens in gebruik genomen. Fourages gaat de vollucht geveerde voertuigen met gestuurde naloopas inzetten in het transport van paardenmest. Dit meldt Scania.

Familiebedrijf Nijssen Fourages is al sinds 1938 een begrip in de paardenwereld als het gaat om de levering van hooi, stro en ruwvoer. “Sinds een jaar of 10 zijn wij onze doorgaans particuliere klanten ook gaan ontzorgen met de afvoer van paardenmest,” vertelt Gerard Nijssen, mede-eigenaar en directeur.

Luchtgeveerde 10 tons-vooras

Dat Nijssen Fourages na vijf jaar weer vol voor Scania gaat, komt door de goede eigenschappen van de auto gecombineerd met een goed brandstofverbruik. Bij de aanschaf heeft Gerard er ook op gelet dat hij wat hij noemt voor een échte chauffeursvoertuig ging. “Kijk alle merken kruipen steeds dichter naar elkaar toe. Maar een Scania combineert als enige toch een aantal unieke eigenschappen die zowel de chauffeur als de transporteur aanspreken. Met betrekking tot dat laatste, is dat het standaard heel lage chassis en de mogelijkheid om dat af fabriek in een verzwaarde uitvoering te kopen waarbij de innerliner helemaal tot de voorbumper doorloopt. Ook de luchtgeveerde 10 tons-vooras sprak ons aan.”

Balans

“Bij dit soort voertuigen zoek je altijd een balans tussen eigen gewicht en laadvermogen. Tegelijkertijd moet de truck zo licht mogelijk zijn en toch stevig geconstrueerd. Zo maakt het sterke chassis van Scania de opbouw van de 17ton/meter Palfinger kraan achterop de bakwagen een stuk eenvoudiger.” De laadbakken zijn van aluminium en geleverd door Elenbaas in Poortvliet. Wat verder bijdraagt aan het begrip ‘chauffeursvoertuig’ is de klassieke lichtbak, het premium interieur, voldoende vermogen en het extra comfort door de volledige luchtvering.

Camera’s op alle hoeken

“Daarnaast hebben we heel veel aandacht voor extra veiligheid. Dat komt omdat veilig werken altijd al één van de vier hoekstenen is binnen Nijssen Fourages”, vertelt Gerard. “Zo monteren wij altijd camera’s op zo’n beetje alle hoeken van het voertuig en hebben we ook voldoende werklicht op de auto’s besteld. En in de cabine kozen we voor de optionele side curtain airbags. De retarder heeft bij ons twee functies. Ten eerste is het veiliger en ten tweede kunnen wij zo optimaal gebruik maken van het Scania brake blending omdat de truck automatisch de gevraagde remkracht variabel verdeelt over de retarder en de wielremmen. Zeker in ons werk met veel relatief korte afstanden en veel optrekken en afremmen scheelt dat qua slijtage van de remblokken. Dat draagt samen met het goede verbruik bij aan een lage TCO.”

Door: Nationale Transportgids

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.

26 maart '24 (12:15)

Volgens Babboe rond Pasen meer duidelijkheid over terugroepen bakfietsen

Mensen met een bakfiets van Babboe krijgen rond Pasen meer duidelijkheid over de modellen die het bedrijf moet terugroepen, meldt een woordvoerster van moederbedrijf Accell. Ruim een maand geleden maakte de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bekend dat de meeste modellen moeten worden teruggeroepen omdat de veiligheidsrisico's van de fietsen te groot zijn. Tot nu toe heeft Babboe alleen de modellen CITY, CITY E, MINI en MINI E teruggeroepen.