Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Van Leuken zand- en grinthandel kiest bewust voor Scania

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Zand- en grinthandel Van Leuken heeft recent een nieuwe Scania G410 4x2 trekker in gebruik ter versterking van de transportafdeling van het bedrijf. Deze keer werd er gekozen voor een G-cabine met een hoog dak en een standairco. Het bedrijf wil de auto zo meer flexibel kunnen inzetten op bijvoorbeeld meerdaagse ritten. Dit meldt Scania.

“Dat hoge dak en de standairco is niet echt gebruikelijk bij ons,” vertelt Thijs van Leuken. “Het is nog niet voorgekomen, maar als het moet, kan de chauffeur nu ook comfortabel overnachten in de auto. Dat maakt het voertuig veelzijdig inzetbaar.” Thijs is de zoon van mede-eigenaar Theo van Leuken die het bedrijf samen runt met zijn zwager Gerry Martens. Hoewel hij helemaal vertrouwd is met de zaak van zijn vader, werkt hij er niet. “Ik kan overal kan bijspringen, ook op de truck. Maar ik ben piloot van beroep. Ik zit dus wel in het transport maar vervoer normaal gesproken toeristen op de bekende groene stoelen. Alleen valt er momenteel vanwege de pandemie even wat minder te vliegen dus help ik mijn vader wat vaker.”

Uitstekende relatie

Van de elf trucks in het bedrijf zijn er acht een Scania. Volgens Thijs komt dat vanwege de uitstekende relatie die Van Leuken heeft met de dealer in Veghel. “Dat gaat al ver terug. Wij rijden ook graag met het merk omdat wij zien dat Scania een heel betrouwbare truck bouwt die een robuust chassis combineert met een laag eigengewicht. Ook de 410 pk sterke SCR-only motor pakt bij onze inzet qua verbruik en prestaties goed uit. Wij hebben vanwege de aard van ons werk relatief veel leegkilometers. We hebben dus de uitdaging dat we de helft van de tijd goed 40 of 50 ton moeten kunnen trekken maar de andere helft die pk’s niet nodig hebben. In dat plaatje hebben we met 410 pk een goede balans.”

Zand en grint

Van Leuken rijdt namelijk met in totaal zes Scania’s G410 veel zand en grint vanuit de winplaatsen, die doorgaans net over de grens in Duitsland liggen. “Zo zitten we veel rond Goch en dat is vanaf onze standplaats iets meer dan één uur rijden. Daarom is dat lage eigengewicht zo belangrijk. Want die dertig kilometer Duitsland in, maakt elke rit tot internationaal transport en dus maar veertig ton. Met de combinatie Scania G410 en een Schmitz kippertrailer met een lichtgewicht bak, houden we de optimale payload over.”

Door: Nationale Transportgids

29 maart '24 ( 6:00)

Gemeenteraad Haarlem breidt betaald parkeren niet uit

De gemeenteraad van Haarlem heeft donderdagavond het plan ingetrokken om betaald parkeren in de stad uit te breiden. Daarmee geeft de raad gehoor aan de uitkomst van een referendum onder inwoners.

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.