Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Mesthandelaar Van der Mark kiest opnieuw voor Scania

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Paardenmesthandelaar Patrick van der Mark uit Beuningen zette onlangs een nieuwe Scania R500 CR20N bakwagen als 6x2*4 met een gestuurde naloopas op de weg. Bijzonder is dat Van der Mark de kippende aluminium bak in eigen huis vervaardigt en plaatst. Ook de afzetbare kraaninstallatie is door zijn monteurs zelf op het voertuig gezet. Dit meldt Scania.


“Waarom ik weer voor Scania kies? “Wij hebben 12 trucks verdeeld over vier merken,” legt Patrick uit. “En daarvan is Scania het meest vertegenwoordigd. Dat komt ook omdat het contact met de dealer in Nijmegen heel goed is. Dat is belangrijk. Ik heb voor deze nieuwe zelfs een onderhoudscontract afgesloten. Dat doen wij normaal gesproken nooit.”

Wat bij Patrick ook meetelt, is de duurzaamheid van een Scania. “Wij rijden er zeven tot acht jaar mee en doen een ton per jaar. En daarnaast natuurlijk heel veel PTO-uren. Dan zie je dat Scania weinig problemen geeft. En ook als wij een kraan opbouwen, doen we dat graag op een Scania. Scania heeft af fabriek zowel een laag als een heel sterk en stijf chassis. En bij ons staat de kraan altijd achterop: daar telt dat extra.”

Markante verschijning

Van der Mark is natuurlijk al jaren een markante verschijning in de paardenmesthandel. “Mijn vader begon daar al mee, dus ik weet eigenlijk niet beter. En waar er in de drijfmest de komende tijd toch wat wolken boven de horizon verschijnen, is de handel in paardenmest redelijke stabiel. Er zijn 1,2 miljoen paardenliefhebbers in Nederland die samen op 450.000 paarden rijden. De mest van die dieren gaat nagenoeg helemaal naar de compostfabrieken die er teelgrond producten van maken ten behoeve dan de paddenstoelen- en champignonkwekerijen. Wij ontzorgen zo een belangrijk deel van Nederland. Tegelijkertijd staan wij met onze Van der Mark Shitgroup helemaal aan het begin van die mooie witte champignon naast je biefstukje.”

Van der Mark heeft de naam dat het bedrijf heel veel liefde, energie en tijd in het verfraaien van zijn trucks steekt. “Jaja, en dat samen met dikke V8 motoren”, weet Patrick. “Onze kleuren doen we nog steeds. Dat is al sinds 1979 ons handelsmerk. En nog steeds kiezen we voor een rijke uitrusting. Maar dat zit toch meer in comfort als luchtvering, standkoeling, retarder, goed geluid en uiteraard leren bekleding. Dat laatste doen we overigens vooral omdat je leer over de jaren heen beter schoonhoudt. Je kunt nog zo voorzichtig en netjes zijn: het gebeurt natuurlijk toch een keer dat er iets mee naar binnenkomt. Maar vroeger verbouwden wij de cabine helemaal om er bijvoorbeeld mee naar festivals te gaan. Dat wordt toch minder want ook hier wordt het wel steeds rationeler. Het gaat bij ons ook steeds meer om het laadvermogen.”

Lichtgewicht aluminium kipperbakken

Dat is bij de nieuwe Scania terug te vinden in de keuze voor een zescilinder met 500 pk en de R-cabine met een normale dakhoogte. Dat weegt minder dan een V8 onder een S-cabine. “Extra laadvermogen is ook de reden dat wij de kraan kunnen afzetten. Als wij bij een klant een grote lading hebben die we in meerdere keren moeten rijden, laden we de truck en de aanhanger helemaal vol en zetten vervolgens de kraan op zijn eigen pootjes. Die blijft dan even op die manege staan tot wij weer leeg terugkomen voor de rest. Zo heb je op die rit zomaar 3,5 ton extra laadvermogen. Dat kunnen we goed monitoren over de standaard gewichtsindicatie per as op het dashboard. Samen met de lichtgewicht aluminium kipperbakken die wij in eigen huis helemaal zelf maken, hebben wij op een complete vracht toch een 32 ton in de truck en de aanhanger liggen. Dat is efficiënt.”

Door: Nationale Transportgids

18 april '24 ( 8:15)

Europese autobranche in maart licht gekrompen

De Europese automarkt heeft vorige maand voor het eerst dit jaar een kleine krimp laten zien. Volgens de Europese brancheorganisatie ACEA komt dat waarschijnlijk doordat Pasen dit jaar vroeg viel. In verschillende landen betekende het een lange vakantie in maart en daarin hebben autodealers minder auto's verkocht.

17 april '24 (17:00)

Te veel te zware vrachtwagens over brug A7 bij Purmerend

Dagelijks rijden honderden te zware vrachtwagens over de brug in de A7 bij Purmerend, concluderen Rijkswaterstaat (RWS) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) na metingen. Sinds begin april aan de brug wordt gewerkt, mogen voertuigen niet zwaarder dan 25 ton zijn. RWS en TLN waarschuwen dat de brug mogelijk voor al het vrachtverkeer sluit bij uitblijven van verbetering.

17 april '24 (16:30)

Bussen streekvervoerders staan zaterdag ook drie minuten stil

Ook alle bussen van de regionale streekvervoerders gaan zaterdag 3 minuten stilstaan om het geweld tegen NS-personeel van afgelopen weekend, laat een woordvoerder van Arriva weten.

17 april '24 (13:15)

Massaclaim sjoemeldiesels tegen Mercedes en Renault mag doorgaan

Stichting Car Claim mag een collectieve procedure beginnen namens bezitters van sjoemeldiesels van Mercedes-Benz en Renault. Dat heeft de Amsterdamse rechter bepaald. Stichting Car Claim procedeert met steun van de Consumentenbond om compensatie te krijgen voor honderdduizenden gedupeerde autobezitters.

17 april '24 (13:00)

Honderd geweldsincidenten tegen medewerkers Arriva in 2023

Arriva registreerde vorig jaar zo'n honderd gevallen van verbaal of fysiek geweld tegen medewerkers in treinen, laat de regionale vervoerder desgevraagd weten. Komende zaterdagavond zetten meerdere vervoerders hun voertuigen drie minuten stil om aandacht te vragen voor mishandeling van medewerkers.

17 april '24 (12:15)

Slimme stoplichten verzamelen veel informatie over autorijders

Slimme verkeerslichten die contact maken met de telefoons van weggebruikers brengen privacyrisico's met zich mee waar de overheden waarschijnlijk niet goed over hebben nagedacht. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Persoonsgegevens, die minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief met klem oproept uit te zoeken of de verkeerslichten voldoen aan de privacywetgeving (AVG).

17 april '24 ( 6:00)

Erasmusbrug wekenlang 's avonds en 's nachts dicht vanwege onderhoud

De Erasmusbrug in Rotterdam is tussen 17 april en 8 mei dagelijks tussen 20.00 en 05.00 uur dicht voor alle verkeer, ook voor voetgangers en fietsers. De maatregel is volgens de gemeente nodig om een veilige plek te bouwen voor de schilders van het pyloon, het staande en meest zichtbare deel van de brug. Het onderhoudswerk aan de Erasmusbrug, dat in februari is gestart, gaat naar verwachting heel 2024 duren.

16 april '24 (16:45)

Ook openbaar vervoer drie grote steden staat zaterdag drie minuten stil

Stadsvervoerders RET (Rotterdam), GVB (Amsterdam) en HTM (Den Haag) zetten zaterdag ook voertuigen drie minuten stil naar aanleiding van de mishandeling van treinpersoneel afgelopen weekend, laat een woordvoerder van RET weten. Er wordt nog gekeken of zowel bussen, trams, als metro's stil worden gezet. "We zijn nog aan het kijken wat operationeel haalbaar is", aldus de woordvoerder.

16 april '24 (15:15)

Kabinet wil strengere regels voor onder andere scootmobielen

De regels rond scootmobielen en andere voertuigen voor mensen met een lichamelijke beperking moeten strenger, vindt het kabinet. Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) schrijft dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer dat hij werkt aan een nieuw "kader voor gehandicaptenvoertuigen". Harbers overweegt de voertuigen op te splitsen in een snellere en een langzamere categorie.

16 april '24 (13:45)

Acht jaar gevangenisstraf voor doodrijden gezin in Rotterdam

De 30-jarige Suraj A. uit Den Haag is veroordeeld tot acht jaar gevangenisstraf voor het veroorzaken van het dodelijke ongeluk dat op tweede kerstdag 2022 in Rotterdam een gezin het leven kostte.