Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Onderzoek: Meerderheid van Nederlanders wil gebruik van auto belasten

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Een meerderheid van de Nederlanders is voor het belasten van het gebruik van een auto in plaats van het bezit, zoals nu nog het geval is. Dat stelt onderzoeksbureau Multiscope naar aanleiding van een onderzoek onder ruim 3000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Daarnaast vindt ruim een derde dat het verhogen van de verkeersveiligheid de hoogste prioriteit moet krijgen in het landelijke verkeersbeleid.

Het Nederlandse belastingbeleid is nu nog gericht op aanschaf van auto's met de BPM-belasting en bezit in de vorm van de motorrijtuigenbelasting. Die is gelijk voor bezitters van gelijkwaardige voertuigen, onafhankelijk van hoe veel kilometers er per jaar worden gereden. 58 procent van de ondervraagden in het onderzoek wil dat juist het gebruik leidend wordt, bijvoorbeeld door middel van een kilometerheffing. Daar wordt al jaren over gesproken in de politiek, maar een beslissing is nog niet genomen.

Verkeersveiligheid is het belangrijkste

Ruim een derde van de Nederlanders wil dat verkeersveiligheid het belangrijkste punt wordt in het verkeersbeleid de komende jaren. Met name mensen tussen de 18 en 34 jaar en 50-plussers noemen dat als belangrijkste aandachtsgebied. Het extra stimuleren van de overstap naar elektrisch of emissievrij rijden wordt door 30 procent van de ondervraagden genoemd. Dit punt is vooral populair bij mensen in de leeftijdsgroep van 35 tot en met 49 jaar.

Ook betere regionale fietspaden, een blijvende lagere maximumsnelheid op de snelwegen, snellere spoorverbindingen naar plaatsen buiten de Randstad en meer capaciteit op het spoor worden vaak als speerpunten genoemd. De jongste groep is daarbij voorstander van meer investeringen in het spoor, terwijl de 50-plussers de fietspaden belangrijk vinden.

Door: ANP

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.

26 maart '24 (12:15)

Volgens Babboe rond Pasen meer duidelijkheid over terugroepen bakfietsen

Mensen met een bakfiets van Babboe krijgen rond Pasen meer duidelijkheid over de modellen die het bedrijf moet terugroepen, meldt een woordvoerster van moederbedrijf Accell. Ruim een maand geleden maakte de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bekend dat de meeste modellen moeten worden teruggeroepen omdat de veiligheidsrisico's van de fietsen te groot zijn. Tot nu toe heeft Babboe alleen de modellen CITY, CITY E, MINI en MINI E teruggeroepen.