Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Infra-minister Van Nieuwenhuizen noemt bezuinigen op asfalt 'onverantwoord'

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Een nieuw kabinet moet meer geld uittrekken voor het aanleggen van nieuwe wegen, wegenonderhoud en -beheer. Dat stelt demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in een interview met De Telegraaf. Bezuinigen op wegen, zoals D66, PvdA en GroenLinks willen, is volgens haar onverantwoord. "Er moet echt fors meer geld bij. Dat is onvermijdelijk."

De VVD-bewindsvrouw kampt nu al met tekorten door de gigantische operatie van renovatie en vervanging van bruggen, sluizen en tunnels uit jaren ’50 en ’60. Van Nieuwenhuizen verwacht dat de kosten nog verder oplopen door klimaat- en veiligheidseisen. Naast deze tegenvaller stellen experts al dat er minstens een miljard per jaar extra nodig is.

Nieuwe eisen om rekening mee te houden

"Er komt steeds meer op ons af. Dat heeft voor een deel te maken met dat we steeds meer eisen stellen", stelt Van Nieuwenhuizen in een gesprek met de krant. "Er zijn allerlei nieuwe dingen waar we rekening mee moeten houden. We moeten bijvoorbeeld klimaatadaptief bouwen om te voorkomen dat bij iedere forse regenbui tunnels onder water staan. Verder is cybersecurity veel belangrijker geworden. We hebben al die bedieningsapparatuur wat vroeger met de hand of mechanisch ging digitaal gemaakt."

Bovendien zijn brandveiligheidseisen voor tunnels verscherpt en loopt Rijkswaterstaat tegen verrassingen aan bij projecten. "We hebben bijvoorbeeld met chroom-6 te maken gehad. Op zo’n moment moeten we met een soort maanmannetjes, net als bij asbest, in de weer om veilig te kunnen werken", licht de verkeersminister toe. "De Waalburg hebben we niet kunnen afschilderen, omdat we al fors over het budget heen gingen."

Partijen willen bezuinigen

Of de benodigde miljarden tijdens de formatie op tafel komen is nog maar de vraag. Van VVD, CDA, D66, ChristenUnie, PvdA en GroenLinks wil alleen de partij van Van Nieuwenhuizen zelf meer investeren in wegen. Uit een analyse van de verkiezingsprogramma’s door het Planbureau van de Leefomgeving blijkt dat het CDA niet wil bezuinigen. De andere partijen willen tot 2030 korten. D66 vindt dat er 1,9 miljard euro af kan en GroenLinks zelfs 6,3 miljard.

"Dat kan gewoon niet, het is onverantwoord", zegt de minister. "We hebben het niet alleen zelf vastgesteld dat er meer geld nodig is, maar we hebben tot twee keer toe van externe experts bevestiging gekregen. We hebben een naam hoog te houden. De Amerikaanse president Biden heeft ons genoemd als land waar ze een voorbeeld aan nemen. Iedereen die naar het zuiden gaat ziet én voelt hoe het anders kan in België. Dat willen we gewoon niet."

Door: ANP

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.

26 maart '24 (12:15)

Volgens Babboe rond Pasen meer duidelijkheid over terugroepen bakfietsen

Mensen met een bakfiets van Babboe krijgen rond Pasen meer duidelijkheid over de modellen die het bedrijf moet terugroepen, meldt een woordvoerster van moederbedrijf Accell. Ruim een maand geleden maakte de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bekend dat de meeste modellen moeten worden teruggeroepen omdat de veiligheidsrisico's van de fietsen te groot zijn. Tot nu toe heeft Babboe alleen de modellen CITY, CITY E, MINI en MINI E teruggeroepen.