Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Drukker in het verkeer en openbaar vervoer sinds einde lockdown

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Nederlanders maken weer meer gebruik van hun auto en het openbaar vervoer sinds de regering begin deze maand een einde maakte aan de 'harde lockdown'. Op de weg en in de treinen, bussen, metro's en trams was het vorige week ongeveer net zo druk als in het najaar, voordat het land weer op slot ging omdat de coronabesmettingen opliepen. Dat komt naar voren uit cijfers van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) en ov-chipkaartbedrijf Translink.

Een onderzoeker van het NDW spreekt van een "licht stijgende trend" als hij kijkt naar de drukte op de weg. Dat komt deels omdat mensen in het voorjaar en de zomer sowieso vaker in de auto stappen. Als hiermee rekening wordt gehouden, blijft overeind dat het drukker wordt.

Nog steeds rustiger op de weg

Vergeleken met de periode voor de coronacrisis is het nog steeds rustig op de Nederlandse wegen. Afgelopen week was het op werkdagen 16 procent rustiger dan in een vergelijkbare week in 2019 en in het weekend 12 procent. Maar het is lang niet zo stil op de weg als middenin de eerste lockdown. Toen was de verkeersdrukte regelmatig gehalveerd.

In het openbaar vervoer is het duidelijk drukker geworden sinds derde week van mei. Toen kwam het regeringsadvies te vervallen om alleen voor essentiële reizen de trein, bus, tram of metro te pakken. Vorige week checkten reizigers bijna 14 miljoen keer in met hun ov-chipkaart, blijkt uit cijfers van Translink. Begin dit jaar werd amper 9 miljoen keer per week gebruik gemaakt van het ov. Het aantal check-ins is nog steeds bijna gehalveerd ten opzichte van een vergelijkbare week in 2019.

Normale dienstregeling op het spoor

Vanaf afgelopen maandag rijdt de NS overdag weer volgens de normale dienstregeling. Begin volgende maand rijden de treinen ook 's nachts weer als vanouds.

Door: ANP
Beeld: Rijkswaterstaat

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.

26 maart '24 (12:15)

Volgens Babboe rond Pasen meer duidelijkheid over terugroepen bakfietsen

Mensen met een bakfiets van Babboe krijgen rond Pasen meer duidelijkheid over de modellen die het bedrijf moet terugroepen, meldt een woordvoerster van moederbedrijf Accell. Ruim een maand geleden maakte de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bekend dat de meeste modellen moeten worden teruggeroepen omdat de veiligheidsrisico's van de fietsen te groot zijn. Tot nu toe heeft Babboe alleen de modellen CITY, CITY E, MINI en MINI E teruggeroepen.