Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Jongeren in Duitsland en België kopen vaker e-bike dan Nederlanders

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Uit cijfers van de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2020 blijkt dat er meer jonge e-bikekopers zijn in Duitsland en België dan in Nederland. Onder de e-bikekopers zijn de leeftijdsgroepen 50- en 65-plussers in deze landen minder sterk vertegenwoordigd dan in Nederland. Dit meldt GfK.

De jongere doelgroep is deels te verklaren door het type e-bike wat gekocht wordt in onze buurlanden. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat het aandeel sportieve e-bikes in zowel in Duitsland als België een stuk groter is dan Nederland en dit type wordt vooral aangeschaft door de jongere doelgroep. Een andere verklaring is het meer bergachtige landschap dat hier ook een grote rol in kan spelen.

Daarnaast zien we dat in alle drie de landen de prijs de belangrijkste rol speelt bij de keuze van een e-bike. Bij de Nederlandse consument speelt naast prijs, ook actieradius een grote rol als ze een e-bike aanschaffen. Dit is voor de Duitse en Belgische consument een minder belangrijke beïnvloedingsfactor blijkt uit de GfK E-bike Monitor.

Veel e-bikekopers gaan voor tweede exemplaar

Ook laat het onderzoek duidelijk zien dat de Nederlandse e-bike markt volwassener is dan de Belgische en Duitse markt. Uit de cijfers van vorig jaar blijkt namelijk dat de groep Nederlandse consumenten die een tweede e-bike gaat aanschaffen een stuk groter is dan in België en Duitsland. Verder zien we dat het gebruik van de e-bike in Nederland hoger ligt. Zo heeft 30 procent van de potentiële e-bike kopers in Nederland al een e-bike in hun bezit. Dit is fors meer ten opzichte van Duitsland en België waar respectievelijk 13 en 18 procent in het bezit is van een e-bike.

Groeikansen

Er zijn dus nog veel groeikansen voor fabrikanten en retailers in onze buurlanden. Echter, moet er wel rekening gehouden worden met duidelijke verschillen in de leeftijdsgroepen ten opzichte van de Nederlandse markt.

Hoe deze doelgroepen verschillen en wat de customer journey is bij de aanschaf van een e-bike wordt uitgebreid toegelicht in dit jaarlijkse e-bike consumentenonderzoek. De GfK E-bike Monitor 2021 staat inmiddels al gepland.

Door: Nationale Transportgids

29 maart '24 ( 6:00)

Gemeenteraad Haarlem breidt betaald parkeren niet uit

De gemeenteraad van Haarlem heeft donderdagavond het plan ingetrokken om betaald parkeren in de stad uit te breiden. Daarmee geeft de raad gehoor aan de uitkomst van een referendum onder inwoners.

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.