Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

DAF presenteert Nieuwe Generatie XF, XG en XG⁺ trucks

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
De Eindhovense truckfabrikant DAF heeft gister een volledig nieuwe serie trucks gepresenteerd. De nieuwe DAF XF, XG en XG+ bieden de hoogste kwaliteit, een 10 procent lager brandstofverbruik, een volledige reeks passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen en de overtreffende trap in luxe. De productie van de Nieuwe Generatie DAF start in oktober. Dit meldt DAF Trucks.

De Europese Commissie heeft nieuwe regelgeving voor afmetingen en gewichten voor vrachtwagencombinaties in het leven geroepen om grenzen te verleggen op het gebied van de reductie van emissies (CO2), alsook op het gebied van verkeersveiligheid en chauffeurscomfort. DAF is de eerste Europese truckfabrikant die een nieuwe generatie vrachtwagens introduceert met een zeer aantrekkelijke en aerodynamische vormgeving, die het resultaat is van de extra vrijheid die de nieuwe regelgeving biedt. De Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ zijn toonaangevend in efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort.

De nieuwe generatie XF

De Nieuwe Generatie DAF XF heeft een volledig nieuw cabine-ontwerp, dat zich onderscheidt door een verlenging van 160 mm aan de voorzijde voor een optimale aerodynamica, de beste energie-efficiency en de laagste CO2-emissies. De cabinevloer van de Nieuwe Generatie XF staat 75 mm lager dan bij zijn voorganger. In combinatie met een grote voorruit en zeer lage ruitlijnen, resulteert dit in een direct zicht. Dat draagt bij aan de veiligheid, met name ook voor kwetsbare weggebruikers. In het interieur biedt de nieuwe XF een riante stahoogte van 1.900 tot 2.075 mm, afhankelijk van de positie in de cabine.

De nieuwe generatie XG en XG+

Naast de XF, introduceert DAF de XG en XG+, waarmee een nieuw topsegment wordt gecreëerd. De XG en XG+ profiteren maximaal van de nieuwe Europese regelgeving. Behalve dat ze aan de voorzijde 160 mm langer zijn, kennen de cabines van deze beide topmodellen ook nog eens 330 mm extra lengte aan de achterzijde. Dat leidt tot een ongeëvenaard grote werk-, woon- en slaapruimte.
De cabinevloer ligt bij de XG en XG+ 125 mm hoger dan bij van de Nieuwe Generatie XF. De nagenoeg vlakke vloer biedt de optimale combinatie van een gemakkelijk instap met slechts 3 treden en een fantastische zitpositie met een uitstekend direct zicht.

De cabine van de DAF XG biedt een stahoogte van maar liefst 2.025 tot 2.105 mm en – dankzij de verlenging aan de achterzijde – een enorme binnenruimte.

De nieuwe XG+ verslaat elke andere truck op de markt als het om binnenruimte gaat. De hoogte van het dak is nog verder vergroot, zodat een stahoogte tot een indrukwekkende 2.220 mm beschikbaar is. De XG+ is het onvolprezen vlaggenschip van DAF en biedt een comfort en een ruimte die uniek zijn in de hele industrie. En dat alles vanzelfsprekend in combinatie met een toonaangevende aerodynamica en ongeëvenaard direct zicht.

Efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort

Volledig in lijn met de nieuwe Europese Masses & Dimensions regelgeving, is de Nieuwe Generatie DAF-trucks ontworpen met volledige aandacht voor de belangrijkste ontwikkelingscriteria: het introduceren van een nieuwe norm op het gebied van efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort, zonder afbreuk te doen aan de superieure betrouwbaarheid en duurzaamheid waar DAF trucks om bekend staan.

Door: Nationale Transportgids

29 maart '24 ( 6:00)

Gemeenteraad Haarlem breidt betaald parkeren niet uit

De gemeenteraad van Haarlem heeft donderdagavond het plan ingetrokken om betaald parkeren in de stad uit te breiden. Daarmee geeft de raad gehoor aan de uitkomst van een referendum onder inwoners.

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.