Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

VEH: Parkeervergunning Amsterdam bijna negen keer duurder dan Den Haag

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Een inwoner van de Amsterdamse binnenstad betaalt negen keer meer voor een parkeervergunning (€567) dan iemand in de binnenstad van Den Haag (€64). De gemeente Utrecht verhoogt dit jaar de prijs van een parkeervergunning voor centrumbewoners van €354 naar €442; een stijging van bijna 25 procent. Dit zijn enkele opvallende uitkomsten van een onderzoek van Vereniging Eigen Huis naar de prijs die bewoners betalen om in de buurt van hun woning te kunnen parkeren. Dit meldt de Vereniging Eigen Huis.  

Met een gemiddelde van +3,3 procent is de stijging van gemeentelijke parkeervergunningen dit jaar aanzienlijk hoger dan de verwachte inflatie. Naast een forse stijging van de gemeentelijke woonlasten, waaronder de OZB, merken veel inwoners van gemeenten met een parkeervergunning dat zij dit jaar ook meer betalen om hun auto in de buurt van hun huis te kunnen parkeren.

Autoluw maken of extra inkomsten

De uitleg van gemeenten voor de stijgende vergunningskosten lopen uiteen. Vooral grote steden willen de binnenstad autoluw of autovrij maken. Andere gemeenten verhogen de parkeerbelasting om financiële tegenvallers op te vangen, zoals de kosten van zorgtaken of de gevolgen van de coronacrisis. Utrecht noemt beide argumenten: deze gemeente wil zowel de leefbaarheid in de binnenstad vergroten als financiële tegenvallers opvangen. De gemeente Oldenzaal wil met de hogere inkomsten weer in de zwarte cijfers komen. Veel middelgrote gemeenten gebruiken een betaalde parkeervergunning om de parkeerdruk te verlagen, bijvoorbeeld om forenzen te weren in woongebieden rondom een station.

Uitschieters

Van de 123 onderzochte gemeenten met een parkeervergunning zijn er elf die de kosten met 10 procent of meer verhogen. In 52 gemeenten wijzigen de tarieven voor een parkeervergunning dit jaar niet en in 49 gemeenten blijft de stijging beperkt tot minder dan 3 procent

Uitschieter is de gemeente Oldenzaal, waar de kosten verdubbelen van €40 naar €80. Ook in de gemeente Oisterwijk (+30 procent) en de gemeente Nijkerk (+27 procent) is de stijging fors. In deze gemeenten gaat het in vergelijking met de grote steden om relatief bescheiden vergunningskosten van respectievelijk €43 en €70 per jaar.

Afwentelen lasten

"Sommige gemeenten grijpen alle middelen aan om de tekorten in het sociaal domein aan te vullen en verhogen ook de kosten van parkeervergunningen", zegt Karsten Klein, directeur belangenbehartiging van Vereniging Eigen Huis. Vorig jaar organiseerde de vereniging een petitie tegen de verhoging van de OZB om te voorkomen dat budgettaire problemen in het sociaal domein worden afgewenteld op de huiseigenaren. Klein: "Wij doen een dringend beroep op de landelijke politiek om afspraken te maken met gemeenten over aanvullend budget en daarmee nieuwe lastenverzwaringen in 2022 te voorkomen."

Centrumbewoners

Vereniging Eigen Huis heeft in 123 gemeenten de kosten onderzocht van een (eerste) parkeervergunning voor centrumbewoners. Vaak is dit de duurste parkeerzone. Alle genoemde bedragen in de lijst bij dit onderzoek zijn afkomstig van de 123 onderzochte gemeenten. Het onderzoek is in februari 2021 uitgevoerd door Marlyse research.

Benieuwd naar de kosten voor een parkeervergunning in jouw gemeente? Bekijk hier de lijst. 

Door: ANP

29 maart '24 ( 6:00)

Gemeenteraad Haarlem breidt betaald parkeren niet uit

De gemeenteraad van Haarlem heeft donderdagavond het plan ingetrokken om betaald parkeren in de stad uit te breiden. Daarmee geeft de raad gehoor aan de uitkomst van een referendum onder inwoners.

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.