Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Consumentenbond: Veel meer klachten over pakketbezorgers in 2020

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Het aantal klachten over pakketbezorgers is het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek dat de Consumentenbond voor het derde jaar op rij heeft uitgevoerd. Er werd in coronajaar 2020 fors meer online besteld, omdat de winkels dichtwaren door de lockdowns.

De bond kreeg 13.000 klachten binnen over de bezorging. Dat zijn er 4000 meer dan een jaar eerder, een stijging van 44 procent. De meeste klachten gingen over niet bezorgde pakketten (24 procent), gevolgd door klachten over onterechte 'niet thuis-meldingen' (21 procent).

Consumenten klaagden het meest over PostNL (8833) en DHL (2876). Opvallend is de toename van het aantal klachten over de kleinere bezorgdiensten. Zo kwamen er over DPD 1339 klachten binnen, een toename van 84 procent ten opzichte van 2019. Ook over GLS (plus 80 procent) en UPS (plus 62 procent) werd aanzienlijk meer geklaagd dan vorig jaar.

Klantenservice

De Consumentenbond ondervroeg ook ruim 12.000 panelleden over hun ervaringen met pakketbezorging en klantenservice. Het merendeel zegt begrip te hebben voor latere bezorging van hun pakketje als gevolg van de drukte, de lockdown of het slechte weer. Maar de klantenservice komt er met een gemiddeld rapportcijfer van een 5 slecht vanaf.

Die slechte beoordeling danken de pakketdiensten volgens de bond aan de slechte bereikbaarheid en de onwil om klachten op te lossen. "Bedrijven lijken een actief ontmoedigingsbeleid te voeren door telefoonnummers ver weg te stoppen op hun website en consumenten eindeloos aan het lijntje te houden met chatbots, ellenlange keuzemenu’s en extreem lange wachttijden. Dat moet echt eens afgelopen zijn, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. "Wij gaan met de postbedrijven in gesprek om te zorgen dat de klachtafhandeling beter gaat."

De bond heeft alle telefoonnummers van de klantenservices van de pakketdiensten op zijn website gezet.

Door: ANP

01 juli '25 (16:36)

Afsluitdijk dicht in beide richtingen door technische problemen

De Afsluitdijk is in beide richtingen dicht door technische problemen bij de Stevinsluizen. Dat meldt de verkeersdienst van de ANWB. Het is niet bekend hoe lang dit gaat duren. Het verkeer moet omrijden via de A6 in Flevoland.

01 juli '25 (16:36)

Kustwacht Nederland na storing weer bereikbaar via marifoon

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken weer. De kustwacht kon dinsdagochtend geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. De oorzaak was een probleem met het zogeheten routeringsprotocol, dat ervoor moet zorgen dat berichten op de juiste plaats komen. Inmiddels is de dienst weer bereikbaar via de marifoon en kan ze ook weer navigatie- en weerberichten verzenden.

01 juli '25 (16:36)

Ook dinsdag drukkere dag voor Wegenwacht door hitteproblemen

De Wegenwacht heeft het ook dinsdag drukker dan normaal door pechgevallen die te maken hebben met de hitte. De pechdienst van de ANWB ziet vooral gestrande automobilisten waarbij de auto start- of accuproblemen heeft.

01 juli '25 (14:21)

Pilot gemeente Groningen: elektrische auto’s opladen met speciale stoeptegels

De gemeente Groningen start een pilot met ‘kabelgoottegels’. Met deze speciale stoeptegels kunnen inwoners hun elektrische auto opladen vanaf het eigen huis via een kabel in de stoep. De gemeente wil elektrisch rijden op deze manier makkelijker maken én onderzoeken of deze oplossing goed werkt in de openbare ruimte. Daarover bericht de gemeente Groningen.

01 juli '25 (11:09)

Nog altijd problemen op A9 na dodelijk ongeval

Op de A9 bij knooppunt Badhoevedorp zijn dinsdagochtend nog altijd problemen na een dodelijk ongeval van maandagavond. De weg richting Amstelveen is voorlopig nog dicht, en Rijkswaterstaat zegt nog niet te weten hoe laat de weg weer wordt vrijgegeven.

01 juli '25 (11:09)

ANWB-campagne rondom auto te water: gordels los, ruit open, eruit

De ANWB lanceert een "bewustwordingscampagne" rondom wat mensen moeten doen als ze met hun auto te water raken. In de kern komt het advies neer op: maak de gordel los, open de ruit en ga via die opening de auto uit.

01 juli '25 (11:09)

GVB blijft vervoerder in Amsterdam en breidt dienstregeling uit

GVB blijft de komende elf jaar het openbaar stadsvervoer in en om Amsterdam verzorgen. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam heeft dat besloten. De stadsvervoerder zet in op meer en beter ov in de stad.

01 juli '25 ( 9:57)

Ernstig ongeluk op A9: man en vrouw komen om het leven

Gisteravond zijn twee mensen in een personenauto overleden na een dodelijk ongeval op de A9 bij Badhoevedorp. Een 45-jarige vrouw uit Leerdam en een 70-jarige man uit de gemeente Bronckhorst overleefden het ongeluk tussen een vrachtwagen en twee auto’s niet. Dit meldt RTL.

01 juli '25 ( 8:33)

Zwaar ongeval met vrachtwagen op A58 bij Goes

Maandag 30 juni 2025 was er op de A58 bij Goes een ernstig ongeluk met een vrachtwagen. Diverse hulpdiensten waren daarna ter plekke. De weg richting Vlissingen is enige tijd afgesloten geweest, mede vanwege diesel op de weg. Dat meldt HVZeeland.nl.

30 juni '25 (13:12)

Drukke dag voor Wegenwacht door oververhitte auto's

De Wegenwacht heeft het maandag extra druk door pechgevallen die te maken hebben met de warmte. "Auto's houden niet van extremen", zegt een woordvoerder. De pechdienst van de ANWB houdt er rekening mee dat 4400 gestrande automobilisten maandag hulp nodig hebben. Dat zijn er op een normale dag zo'n 3800.