Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Brexit en de transportsector: dit is de stand van zaken

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Begin oktober schreven we er al over. De Brexit komt eraan. De onderhandelingen tussen de Europese Unie (EU) en het Verenigd Koninkrijk (VK) zijn nog gaande, en dat maakt het voor veel Nederlandse bedrijven moeilijk om volledig voorbereid te zijn op de komende veranderingen, zoals de Kamer van Koophandel donderdag meldde. Maar hoe staat het er nu eigenlijk voor en wat moet je doen om je toch nog voor te bereiden? Tijd voor een Brexit-update van de Nationale Transportgids.

Iedereen heeft de beelden gezien of het zelf al ervaren. Door de komende Brexit slaan veel Britse bedrijven massaal goederen in met als gevolg fikse vertragingen en files van vele kilometers bij de Franse kanaalhavens van Calais en Duinkerke.

En dat is niet zo gek, want op 31 december loopt de overgangssituatie af die geldt sinds het VK begin dit jaar officieel de EU verliet. Over de manier waarop de handel vanaf januari verloopt, is helaas nog steeds geen definitief akkoord bereikt. En omdat veel Nederlandse bedrijven onzeker zijn over de afloop van de onderhandelingen tussen de Europese Unie en het VK over een nieuw partnerschap, wacht een groot deel van hen daarom nog steeds met het treffen van voorbereidingen op de gevolgen van de Brexit, zo bleek eind november. En dat blijft niet zonder gevolgen.

Oponthoud en opstoppingen

Volgens de Nederlandse Douane zullen door die slechte voorbereidingen van ondernemers de eerste vier tot zes weken van 2021 onvermijdelijk gepaard gaan met oponthoud en opstoppingen in en rond Mainport Rotterdam. “Tientallen vrachtwagens en busjes op weg naar het Verenigd Koninkrijk zullen stranden, omdat die niet op tijd zijn aangemeld of niet beschikken over de benodigde douanedocumenten”, zo schrijft de douane. De verwachting is dan ook dat één op de vier vervoerders naar het Verenigd Koninkrijk niet over alle juiste documenten beschikt. "We doen nogmaals de oproep aan ondernemers die handelen met het VK om in actie te komen zodat ze niet vast komen te staan en het oponthoud voor alle vervoerders zo beperkt mogelijk blijft”, zei Nanette van Schelven, directeur-generaal van de Douane.

Noodparkeerplaatsen

Vervoerders die hun lading niet op de juiste manier van tevoren hebben aangemeld bij Portbase, het communitysysteem in de haven, krijgen geen toegang tot de ferryterminals. Zij worden doorverwezen naar speciaal daarvoor ingerichte noodparkeerplaatsen. Op de tijdelijke parkeerplaatsen, die onlangs zijn ingericht door Havenbedrijf Rotterdam en Rijkswaterstaat, kunnen de vervoerders alsnog de documenten in orde maken. Om filevorming op het wegennet rondom de zeehavens te beperken, zijn verkeerscirculatieplannen door Rijkswaterstaat opgesteld. Bij filevorming treden die onmiddellijk in werking.

Bereid je goed voor!

Nog niet goed voorbereid? Kijk dan op www.brexitloket.nl, doe de Brexit Impact Scan, of lees dit artikel nog even terug voor handige tips en informatie.

Door: Nationale Transportgids
Bronnen: NOS, brexitloket.nl, Douane, Port of Rotterdam
Beeld: Pixabay

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.

26 maart '24 (12:15)

Volgens Babboe rond Pasen meer duidelijkheid over terugroepen bakfietsen

Mensen met een bakfiets van Babboe krijgen rond Pasen meer duidelijkheid over de modellen die het bedrijf moet terugroepen, meldt een woordvoerster van moederbedrijf Accell. Ruim een maand geleden maakte de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bekend dat de meeste modellen moeten worden teruggeroepen omdat de veiligheidsrisico's van de fietsen te groot zijn. Tot nu toe heeft Babboe alleen de modellen CITY, CITY E, MINI en MINI E teruggeroepen.