Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

TLN waarschuwt: voorkom afsluitingen door achterstallig onderhoud

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) worden transportondernemers keer op keer overvallen door plotselinge uitval van bruggen en viaducten. Dat leidt tot onbetrouwbare reistijden, onnodige extra kilometers en hogere kosten. Om de Nederlandse infrastructuur betrouwbaar te maken én te houden, moet het kabinet genoeg budget vrijmaken. Dit meldt TLN.  

In Nederland zijn veel bruggen en viaducten na de Tweede Wereldoorlog gebouwd en aan grondig onderhoud of renovatie toe. Tegelijkertijd is veel onderhoud jarenlang vooruit geschoven, waardoor bruggen of viaducten steeds vaker plotseling dicht moeten. Met nadelige gevolgen voor transportbedrijven.

Veelvoudig overvallen

“Als Rijkswaterstaat ergens een brug of viaduct afsluit, zijn transporteurs de klos”, zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post. “Zodra een brug vanwege achterstallig onderhoud onveilig blijkt, worden vrachtwagens als eerste geweerd. Dat zagen we bij de Merwedebrug in 2016. En ook dit jaar zijn transporteurs veelvoudig overvallen door plotselinge afsluitingen. Terwijl transportondernemers er juist op moeten kunnen vertrouwen dat het wegennet maximaal beschikbaar is.”

Onbetrouwbare reistijden

“Efficiëntie ligt ten grondslag aan ieder transportbedrijf. Transporteurs zijn dagelijks aan het puzzelen om hun ritten zo efficiënt mogelijk in te plannen en om met zo min mogelijk kilometers de goederen van a naar b te krijgen. Dan zijn betrouwbare reistijden een absolute noodzaak. Als ergens een brug uitvalt en het verkeer moet omrijden, leidt dat tot meer drukte en meer files op andere trajecten, maar ook tot onnodige extra kilometers, hogere kosten en onbetrouwbare reistijden”, aldus Post.

Om plotselinge afsluitingen te voorkomen en de Nederlandse infrastructuur weer betrouwbaar te maken is ‘grof geschut nodig’, benadrukt Post. “Het deugdelijk en planmatig onderhouden van onze infrastructuur is één van de grootste uitdagingen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het wordt een enorme opgave om al het achterstallig onderhoud weg te werken én het normale onderhoud uit te voeren, terwijl nog steeds onduidelijk is of hier wel genoeg geld voor beschikbaar komt.”

Begrotingstekort

De Algemene Rekenkamer concludeerde onlangs dat bij ongewijzigd beleid tussen 2022 en 2025 een tekort van 1 tot 1,4 miljard euro ontstaat voor het reguliere onderhoud van infrastructuur. Nog exclusief het inlopen van uitgesteld en achterstallig onderhoud. Het is echter nog niet duidelijk waar dat geld vandaan moet komen. In de conceptbegroting van het ministerie wordt er voor het onderhoud van infrastructuur in de periode tussen 2026 en 2034 bijna 2 miljard overgeheveld uit de investeringsruimte voor de aanleg van nieuwe infrastructuur.

Post: “Mijn vrees is dat het ministerie ook op korte termijn aanspraak zal maken op het budget voor investeringen. Maar dat zou erg onverstandig zijn. Ondanks de verwachting dat we in de toekomst meer thuis werken, blijft de drukte op de weg toenemen.” Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) schat dat de verkeersvolume in 2025 met 4.5 tot 10.5 procenttoeneemt, ten opzichte van 2019. “Dus ook investeringen in nieuwe infrastructuur zijn de komende jaren hard nodig”, onderstreept Post.

Door: Nationale Transportgids

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.

26 maart '24 (12:15)

Volgens Babboe rond Pasen meer duidelijkheid over terugroepen bakfietsen

Mensen met een bakfiets van Babboe krijgen rond Pasen meer duidelijkheid over de modellen die het bedrijf moet terugroepen, meldt een woordvoerster van moederbedrijf Accell. Ruim een maand geleden maakte de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bekend dat de meeste modellen moeten worden teruggeroepen omdat de veiligheidsrisico's van de fietsen te groot zijn. Tot nu toe heeft Babboe alleen de modellen CITY, CITY E, MINI en MINI E teruggeroepen.