Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Duurzame brandstof: wat is het verschil tussen CNG en LNG?

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Steeds meer transportbedrijven kiezen voor vrachtwagens die op een duurzamere brandstof rijden. Vooral CNG- en LNG-trucks worden vaker verkocht. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen deze verschillende soorten brandstof? De Nationale Transportgids zocht het uit.

Transporteurs kiezen de laatste jaren bij de aanschaf van een nieuwe truck steeds vaker voor een schonere brandstof die minder CO2 uitstoot, maar ook minder fijnstof en stikstof. Waar vroeger diesel de standaard was zie je nu dat steeds meer bedrijven nadenken over hun ecologische footprint en kiezen voor duurzamer vervoer.

Duurzaam alternatief

Aardgas is een van 's werelds snelst groeiende energiebronnen en het is de schoonste fossiele brandstof. Het gas komt uit ondergrondse reservoirs van over de hele wereld en is in een grotere mate aanwezig dan olie, wat het een duurzaam alternatief maakt.

  • Compressed Natural Gas (CNG), oftewel gecomprimeerd aardgas, wordt al langer toegepast in het wegverkeer. Er zijn steeds meer auto- en truckfabrikanten die kiezen om voertuigen af-fabriek te leveren die standaard op CNG rijden.
     
  • Liquified Natural Gas (LNG) is de vloeibare variant van CNG. Het heeft dezelfde eigenschappen als CNG maar het volume van LNG is ongeveer 600 maal kleiner dan dat van CNG bij normale temperatuur en druk. Daarom wordt LNG voornamelijk toegepast in de scheepvaart en het wegtransport over lange afstanden.

Biogas

Naast deze twee soorten gas bestaan er ook twee bio-varianten op CNG en LNG: Bio-CNG en Bio-LNG. Bij deze twee vormen van brandstof wordt aardgas vervangen door groen gas. Groengas is een product dat ontstaat uit het opwekken van biogas dat op zijn beurt weer een combinatie is van kooldioxide- en methaangas. Het wordt gewonnen uit hernieuwbare bronnen als mest of gft. Biogas moet eerst een bewerking ondergaan voordat het gebruikt kan worden als transportbrandstof.

Vraag stijgt, waar kan je tanken?

Door de stijgende vraag naar CNG en LNG in de transportwereld kun je je afvragen of er wel genoeg plekken zijn om te tanken. Klik daarom hier voor een overzicht van alle locaties in Europa. 

Door: Nationale Transportgids
Bronnen: Groengas, Volvo Trucks, logistiek.nl, Koninklijke Rai Vereniging

29 maart '24 ( 6:00)

Gemeenteraad Haarlem breidt betaald parkeren niet uit

De gemeenteraad van Haarlem heeft donderdagavond het plan ingetrokken om betaald parkeren in de stad uit te breiden. Daarmee geeft de raad gehoor aan de uitkomst van een referendum onder inwoners.

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.