Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Kredietverzekeraar: Harde Brexit kost Nederland €4,8 miljard aan export

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De kans op een no deal Brexit eind 2020 wordt steeds groter. Een mokerslag die bovenop de coronacrisis kan komen. Volgens kredietverzekeraar Euler Hermes gaat dit de eurozone 33 miljard euro kosten. Na Duitsland wordt Nederland het hardst geraakt met een verliespost van 4,8 miljard euro. Dit meldt Euler Hermes.

Bij een harde Brexit voorziet de kredietverzekeraar voor het Verenigd Koninkrijk een krimp van 5 procent van het bbp en 15 procent van de export. Ook zal de Britse inflatie sterk stijgen door hogere invoerprijzen. Euler Hermes verwacht dat Nederland, mede door de stijging van de invoerprijzen, 10,5 procent van de huidige waarde van de export naar het VK zal verliezen (-€4,8 miljard). Duitsland verliest 11,2 procent van de exportwaarde (-€ 8,2 miljard) en Frankrijk 11 procent (-€3,6 miljard). Sectoren die in Nederland het hardst geraakt worden zijn machinebouw, elektrische apparatuur, chemie en minerale producten, textiel en transportmiddelen.

Logistieke verstoring

Volgens Johan Geeroms, Risk Director Euler Hermes Nederland speelt er meer dan alleen de hogere invoerprijzen. “Veel ondernemers hebben geen idee van de logistieke verstoring die ontstaat. Door de coronacrisis hebben ze andere zorgen aan hun hoofd. Krijgen we een no deal-Brexit dan gaat de complete export naar het VK op de schop. Er zijn nieuwe afspraken nodig voor het weg-, lucht- en zeetransport. Denk ook aan de enorme verstoring binnen toeleveringsketens, administratieve hindernissen, hogere transportkosten en tijdverlies.”

Valse concurrentie

Daarnaast wijst Geeroms op het ongelijke speelveld dat ontstaat. “Nu heeft iedereen binnen de eurozone dezelfde spelregels. Bijvoorbeeld over arbeid, milieu, staatssteun en belastingbeleid. Als het VK die normen ondermijnt met eigen regels dan krijg je natuurlijk valse concurrentie. Neem staatssteun. Bekend is dat de Britse regering bijvoorbeeld wil vasthouden aan staatshulp aan technologische bedrijven.”
Geeroms verwacht bij een harde Brexit een moeizame overbruggingsperiode waarin per sector eindeloze onderhandelingen gevoerd gaan worden.

Door: Nationale Transportgids

 

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.

26 maart '24 (12:15)

Volgens Babboe rond Pasen meer duidelijkheid over terugroepen bakfietsen

Mensen met een bakfiets van Babboe krijgen rond Pasen meer duidelijkheid over de modellen die het bedrijf moet terugroepen, meldt een woordvoerster van moederbedrijf Accell. Ruim een maand geleden maakte de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bekend dat de meeste modellen moeten worden teruggeroepen omdat de veiligheidsrisico's van de fietsen te groot zijn. Tot nu toe heeft Babboe alleen de modellen CITY, CITY E, MINI en MINI E teruggeroepen.